herhaaldelijk defecte koelwater impellors

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 23:13

Bericht door vuuren1 » ma 24 dec 2012, 00:09

Voor Johnson pumps kan je 3 soorten cam's bestellen.
Een dunnere cam heeft uiteraard invloed op de pompopbrengst en dat moet wel kunnen bij de betreffende motor!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor Dehler » 06 Dec 2013, 23:13

Bericht door Dehler » ma 24 dec 2012, 14:09

het lijkt er op dat de pomp leeg loopt naar het wier filter en de pomp hier door droog staat en verbrand door gebrek aan water.
Stel dat deze iedere keer met starten een 2 seconden droog draait.
Dan is aan het einde van het seizoen de impeller wel beschadigd.
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor reijmerink » 06 Dec 2013, 23:13

Bericht door reijmerink » ma 24 dec 2012, 16:07

In de praktijk zit een pomp boven de uitlaat en de inlaat.Leeglopen van de pomp is dan toch alleen mogenlijk als de "'waterkamertjes"' tussen de pomplamellen lekken..Maar als Topic starter in augustus is het probleem niet defecte impellors,er zijn, naar blijkt,dus vaker klachten, maar hoe beperk je de schade..Ik blijf er bij dat iets van een filter achter de pomp zinvol is. Je zult maar midden op zee een verbrande motor oplopen vanwege een verdwaald stukje impellor.Er zijn legio verhalen over dieseltanks schoonhouden, filtreren, fuel recycling etc. Zorgen dat een klein stukje rubber NIET zijn weg zoek in de motor..is ook van belang.
De ZEN filosofie van(diesel)motor onderhoud (vrij naar r.m.pirsig...zen en de kunst van het motoronderhoud) is slechts schone diesel, lucht,compressie en KOELING.grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor rebel » 06 Dec 2013, 23:14

Bericht door rebel » ma 24 dec 2012, 18:08

vindt dit....een raar verhaal...,
vooral ook omdat ik na het varen altijd tien - vijftien sec. mijn motor laat draaien met gesloten buitenboord kraan, geef ook gerust nog een keer flink gas
gaat al drie jaar goed, ik heb wel een nieuwe impeller liggen, zet ik er dit voorjaar in
wel staat bij mij de wierpot natuurlijk boven de pomp!
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor reijmerink » 06 Dec 2013, 23:14

Bericht door reijmerink » ma 24 dec 2012, 20:23

rebel schreef:
vindt dit....een raar verhaal...,
wel staat bij mij de wierpot natuurlijk boven de pomp!
gr.rebel



Dat maakt niets uit. Het is een gesloten systeem, of je nu wel of niet een wierpot hebt!! grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 23:15

Bericht door vuuren1 » ma 24 dec 2012, 22:32

@Reijmerink,

Met een Wierpot is het geen gesloten systeem!
Je schreef veel eerder al dat je pomp leegloopt, dat is funest voor de impeller.
Rebel geeft een voorbeeld waarbij de impeller nog wel in water draait omdat zijn systeem voor de pomp kennelijk luchtdicht is en met de kraan dicht (even) in zijn eigen -sop- blijft draaien.
Dichtzetten van de kraan en doordraaien is met vuur spelen en heeft totaal geen zin.

Het wordt een heel verhaal en een Bukh is allergisch voor te weinig koelwater want dan scheurt de (erg dure) cilinderkop al zeer snel dus los het even op door te zorgen dat er water in de pomp blijft staan na stilstand (aanzuig-wierfilter er boven monteren).
Een dunnere Cam bij een Bukh zou ik zelf ook niet gokken, de opbrengst bij een Bukh is al matig.

Opgelost??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor pascall » 06 Dec 2013, 23:15

Bericht door pascall » di 25 dec 2012, 07:32

Als ik dit allemaal lees, zit er voor mij niets anders op dan regelmatig de impeler te vernieuwen, bedankt voor het mee denken.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor rebel » 06 Dec 2013, 23:16

Bericht door rebel » di 25 dec 2012, 14:58

even nadraaien met dichte buitenboord kraan doe ik voor het gevoel het uitlaatsysteem leeg te blazen,,
dat is dan weer voor het idee dat mijn koelwater terug loopt de motor in.
het is overgens wel zo dat dit nog nooit gebeurd is, hij ligt ook wel eens een middagje stil met openkraan.
het is inderdaad zo dat na draaien met dichte kaan, de pomp in eigen ,,sop lijkt te draaien.
gr.rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 23:16

Bericht door henkvd » di 25 dec 2012, 15:23

Na draaien heeft geen zin, leeg draaien doe je het nml niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor rebel » 06 Dec 2013, 23:17

Bericht door rebel » di 25 dec 2012, 16:27

in mijn geval is het nog aftasten,,
waar ben jij, als het fout gaat??
controleer de boel wel hoor, heb gewoon geen zin in water in mijn motor.
met even nadraaien met gesloten kraan betekend water lozen zonder inname.
als ik hier iets fout doe, sta ik open voor kritiek!
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten