herhaaldelijk defecte koelwater impellors

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 23:17

Bericht door henkvd » di 25 dec 2012, 17:03

Je loost nog maar 1 keer je waterslot dmv de uilaatgassen, daarna niets meer.
Starten met een gesloten kraan heeft meer beschermend effect, als je er niet zeker van bent dat de motor vlot aanslaat.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor pascall » 06 Dec 2013, 23:18

Bericht door pascall » di 25 dec 2012, 20:32

Ik heb op mijn waterslot een aftapkraan, na ieder vaarsessie laat ik het waterslot leeglopen, zo word de motor beter bescherm tegen vocht, in mijn geval zoutwater.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: herhaaldelijk defecte koelwater impellors

Berichtdoor eagle » 06 Dec 2013, 23:19

Bericht door eagle » wo 26 dec 2012, 02:50

Wij hebben ondervonden, dat door ons in de 2e helft van 2010 geleverde neoprene impellers (F35, F4 t/m F7) korte standtijden hadden; Niet zozeer door slijtage, maar door afscheuren van vleugels vlgns een mooi recht breukvlak. In 2011/12 geleverde vertonen dit niet meer. Johnson Orebro(SE) doet er bij navraag vaag over....

Drooggedraaide impellers zien er verwoest uit; naaf met ruw afgescheurde vleugels.
Versleten impellers hebben platte vlakken op de ronde uiteinden van de vleugels (zand..)
Oude impellers, die steeds s,winters in de pomp zijn gebleven, hebben enkele "kromme"vleugels.
Neoprene impellers niet invetten (worden ze hard van), maar monteren met glycerine, of eventueel vloeibare zeep; Het beste is de meegeleverde vloeistof, soort siliconen olie.

Over uitlaat leegmaken nog even dit: Bij het transporteren van (motor) jachten staan die vaak met de achtersteven hoger, vanwege de kiel/skegvorm. Dat kan terugstromen van uitlaatwater naar het spruitstuk/cilinders veroorzaken. Zeker als er ook nog eens stevig geremd wordt! Dus aftappen. (Berucht is Joda 27/8100)

@Vuuren; Bukh koppen zijn inderdaad zeer gevoelig voor scheuren (dammetje tussen de klepzittingen). Komt bijna altijd door het direkt na koude start op vol vermogen varen.
De koeling is ook kritisch bij lang stationair draaien met een versleten impeller/pomp; bij lage toeren is het volumetrisch rendement dan slecht. Als er een thermometer is, zie je dat meteen. Iets meer toeren, en de temp zakt dan weer..


gr Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten