door eagle » 06 Dec 2013, 23:19
Bericht door eagle » wo 26 dec 2012, 02:50
Wij hebben ondervonden, dat door ons in de 2e helft van 2010 geleverde neoprene impellers (F35, F4 t/m F7) korte standtijden hadden; Niet zozeer door slijtage, maar door afscheuren van vleugels vlgns een mooi recht breukvlak. In 2011/12 geleverde vertonen dit niet meer. Johnson Orebro(SE) doet er bij navraag vaag over....
Drooggedraaide impellers zien er verwoest uit; naaf met ruw afgescheurde vleugels.
Versleten impellers hebben platte vlakken op de ronde uiteinden van de vleugels (zand..)
Oude impellers, die steeds s,winters in de pomp zijn gebleven, hebben enkele "kromme"vleugels.
Neoprene impellers niet invetten (worden ze hard van), maar monteren met glycerine, of eventueel vloeibare zeep; Het beste is de meegeleverde vloeistof, soort siliconen olie.
Over uitlaat leegmaken nog even dit: Bij het transporteren van (motor) jachten staan die vaak met de achtersteven hoger, vanwege de kiel/skegvorm. Dat kan terugstromen van uitlaatwater naar het spruitstuk/cilinders veroorzaken. Zeker als er ook nog eens stevig geremd wordt! Dus aftappen. (Berucht is Joda 27/8100)
@Vuuren; Bukh koppen zijn inderdaad zeer gevoelig voor scheuren (dammetje tussen de klepzittingen). Komt bijna altijd door het direkt na koude start op vol vermogen varen.
De koeling is ook kritisch bij lang stationair draaien met een versleten impeller/pomp; bij lage toeren is het volumetrisch rendement dan slecht. Als er een thermometer is, zie je dat meteen. Iets meer toeren, en de temp zakt dan weer..
gr Eagle