hoe veilig is Uw haven ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor fomargo » 06 Dec 2013, 22:51

Berichtdoor fomargo » ma 24 dec 2012, 13:40

Daar in de meeste jachthavens boten liggen die een gasinstallatie aan b oord hebben, is er altijd een kans op ongelukken, soms met ernstig letsel tot gevolg.
Bij ons in de haven hebben ze dus preventief iedereen met een gasinstallatie aan boord, verplicht om om de 3 jaar een
gaskeuring te laten doen. Doen ze dat niet, dan worden ze uit de haven verwijderd.
Bovendien ook het bijvullen van de tanks van buitenboordmotoren in de haven is verboden.
En hoe groter de haven, hoe groter het gevaar.
Nou geloof ik wel dat de veiligheid in een verenigingshaven b eter is geregeld dan in particuliere havens.
Maar ik vraag me toch af of de KNWV hiervoor geen maatregelen aan watersportverenigingen oplegt.
Je zou maar naast een watersporter liggen met een onveilige gasinstallatie aan boord.
Nu is mijn vraag, hoe is het bij jullie in de haven geregeld, en hoe denken jullie hier over.
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor Wim Niessen » 06 Dec 2013, 22:52

Bericht door Wim Niessen » ma 24 dec 2012, 15:35

Bij ons in de haven (verenigingshaven) zijn geen regels m.b.t. een verplichte gaskeuring of het bijvullen van benzinetanks.
Als boten op de kant staan en er wordt "groot"laswerk uitgevoerd dan mogen geen gasflessen aan boord zijn. Dit wordt voorzover mij bekend niet gehandhaafd. Waarom bij kleinlaswerk niet is mij de vraag, nog afgezien van de vraag wanneer er sprake is van groot- of kleinlaswerk.
Gezien de ongevallen die jaaarlijks gebeuren met gas aan boord van schepen (en ook caravans) ben ik voorstander van een verplichte keuring.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2013, 22:52

Bericht door quichot » ma 24 dec 2012, 17:43
Wim Niessen schreef:
Gezien de ongevallen die jaaarlijks gebeuren met gas aan boord




Wim, dat is precies het punt. Het gebeurd relatief te weinig. Soms een paar keer per jaar, maar er gaan ook seizoenen voorbij dat het niet één keer gebeurd. Veel te weinig om daar verplichte keuringen voor in te voeren met onevenredig ingrijpende wettelijke, administratieve en financiële gevolgen.
Het is perceptie. Dit soort schaarse ongelukken halen altijd de voorpaginaas. En de reakties zijn voorspelbaar: van 'dat zal maar naast je gebeuren' tot 'elk ongeluk is er een teveel'. En dat terwijl de overgrote meerderheid het prima voorelkaar heeft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor Wim Niessen » 06 Dec 2013, 22:54

Bericht door Wim Niessen » ma 24 dec 2012, 17:58

Quichot, ik ben het op zich wel met je eens dat alle ongevallen door gas aan boord in de pers enorm worden uitgelicht en een wettelijk verplichte keuring wat ver gaat. Hier ligt misschien een rol weggelegd voor de havens, zowel de particuliere- als verzekeringshavens, die ook hun verantwoordelijkeheden hebben en behoren te nemen.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2013, 22:54

Bericht door quichot » ma 24 dec 2012, 18:16

Het is een oude discussie die op diverse watersportfora af en toe weer de kop opsteekt. Echt tot een duidelijke conclusie leidt die discussie nooit. Er onstaan doorgaans twee kampen: één van de regeltjesfetisjisten die hun boot het liefst zien volgeplakt met keuringsstickers, en één van de voorlichtingadepten die zeggen dat je je verstand moet gebruiken en je verantwoordelijkheid moet nemen.
Het zal je niet verbazen dat ik mezelf tot de laatsten reken! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Dec 2013, 22:55

Bericht door Jan Huibers » ma 24 dec 2012, 18:48

Een goeie Quichot... Je verstand gebruiken en je verantwoordelijkheid nemen... Nu doe jij dat wel, ik ook en veel andere mensen in de havens ook hoop ik... En dan kom je een keer naast iemand te liggen die al een jaar niet aan boord is geweest.. Iemand die zijn verstand niet gebruikt of het niet heeft en geen idee heeft van de gevaren...

Keuringen ect gaan mij ook te ver... Moeten er weer regeltjes gemaakt worden en dat kost altijd klauwen met geld in ons land, wie gaat dat betalen?? Juistem..

Wat wel heel goed te doen is dat iedere havenmeester in het voorjaar (dus als alle eigen schepen thuis liggen) met een checklist door alle boten loopt.. Gasslangetjes op tijd vervangen... Vinkje op de lijst ect ect.. Dingetje niet orde? Waarschuwing dat ze de volgende keer geen lid meer mogen zijn.. Hoppa!! Of iets...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor broekie » 06 Dec 2013, 22:55

Bericht door broekie » ma 24 dec 2012, 18:57

Soms hebben mensen een duwtje nodig.
Uit zichzelf denken ze er niet aan of vinden het wel meevallen.
Dus als het echt belangrijk is, is regelgeving nuttig.

Gezond verstand gebruiken is altijd beter.
Verzekeringen eisen ook al bepaalde dingen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 22:55

Bericht door henkvd » ma 24 dec 2012, 19:08

Ik vind persoonlijk het bijvullen van de benzinetank van BB motoren, een erg overdreven maatregel, die de veiligheid niet echt dient, je verschuift het probleem naar buiten de haven, waar de omstandigheden eerder slechter zijn, zoals warme motor, meer beweging in het schip, met sneller morsen tot resultaat.

Je staat toch ook niet op je beurt te wachten 100 meter voor het tankstation ?

Verder de paniek als het woord gas valt gaat me ook iets te ver, hoe veilig is de gasinstallatie bij je buren thuis ?


Doorgaans worden dit soort maatregelen onder het mom van veiligheid gebracht, echter is de achterliggende grondslag afwentelen van enige verantwoordelijk, dat laatste valt wat voor te zeggen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: hoe veilig is Uw haven ?

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:56

Bericht door vuuren1 » ma 24 dec 2012, 21:41

Op de meeste havens zijn er geen regels aangaande gas en benzine. Behalve in botenloodsen daar gelden meestal wel regels over brandbare stoffen.

De havenmeester bij ons heeft wel eens de gasflessen van boord gehaald bij een eigenaar met verregaande dementie (dat krijg je met de vergrijzing, nog niemand aan gedacht zeker ;) ).

Zorg voor een goede verzekering voor je schip en als je iets van gas of benzine van de buren ruikt zelf wegwezen!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten