Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 22:45

Berichtdoor halvemaen » vr 21 dec 2012, 17:43

Hallo lezers,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraagje over een keerkoppeling.
We hebben binnen onze scoutinggroep een lelievlet die is voorzien van een OM636.
Deze willen we dit winterseizoen grondig onder handen nemen omdat het onderhoud al jaren achterloopt.
Bedrading moet in zijn geheel opnieuw worden aangesloten en de motor zelf kan ook wel een goeie onderhoud/afstel beurt gebruiken.
Er zit een onbekende keerkoppeling gekoppeld aan de 636, nergens kan ik type en/of merk markeringen vinden.
Ik wil hier meer van weten aangezien er geen olie maar 'mayonaise' in de keerkoppeling zit.
Ben bang dat de keerkoppeling dus nu ook grondig schoongemaakt moet worden.
Er kwam een heleboel drap uit licht van kleur.
Kunnen jullie misschien aan de hand van de foto's zien wat voor merk/type keerkoppeling erop zit?
Hieronder een aantal foto's.

http://83.81.252.183/170/1.JPG
http://83.81.252.183/170/2.JPG
http://83.81.252.183/170/3.JPG
http://83.81.252.183/170/4.JPG
http://83.81.252.183/170/5.JPG
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:46

Bericht door vuuren1 » vr 21 dec 2012, 21:58

Welkom, Koos.

Ik herken de keerkoppeling niet maar ik denk dat het een exemplaar is met een ouderwetse remband , een planetair tandwielstelsel en een conventionele mechanische platen koppeling.
Een goede schets van zoiets kan ik zo snel niet vinden, dit lijkt er qua werking op: http://vesco.nl/?thr=8679&cat=1
(Iets omlaag scrollen en het schetsje geeft een werkinksprincipe weer van een veel ouder exemplaar. In jouw kastje zit waarschijnlijk het zelfde maar dan minder antiek en een stuk compacter)

Het voordeel is dat de vooruit en de achteruit vrij eenvoudig bij te stellen zijn. Het nadeel zal mogelijk zijn dat de koppeling ook -antiek- is en er geen onderdelen meer voor zullen zijn.
Mayonaise duidt op water in de olie (emulsie).
Hopelijk zijn de lagers niet aangetast door corrosie (lagers zijn gelukkig vaak universeel verkrijgbaar).

Dus eerst een aantal malen spoelen en dan een juiste oliesoort er in.

Stuur, als je zover bent eens (duidelijke) foto's van het inwendige (deksel er af), dan kan ik wellicht zien of het het soort is wat ik denk.
Daarna verzinnen we er een passende smeerolie soort bij.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 22:47

Bericht door halvemaen » za 22 dec 2012, 00:19

Bedankt Hans voor je reactie!
Jammer dat je hem niet herkend maar bedankt voor je informatie.
Het is nu even de vraag of we het hele blok incl keerkoppeling wegbrengen of niet.
Als ik de mogelijkheid heb zet ik foto's van de binnenkant online.
Zou het met spoelen alleen al goed zijn?
Dacht zelf eigenlijk gelijk dat de koppeling in zijn geheel gedemonteerd moest worden om schoongemaakt te worden.
Het vervelende van het merk/type niet weten is dat het dus ook niet bekend is wat voor olie en pakkingen er nodig zijn.

Wordt vervolgd!
Misschien dat andere mensen hem herkennen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:47

Bericht door vuuren1 » za 22 dec 2012, 01:39

halvemaen schreef:
Bedankt Hans voor je reactie!
Jammer dat je hem niet herkend maar bedankt voor je informatie.
Het is nu even de vraag of we het hele blok incl keerkoppeling wegbrengen of niet.
Als ik de mogelijkheid heb zet ik foto's van de binnenkant online.
Zou het met spoelen alleen al goed zijn?
Dacht zelf eigenlijk gelijk dat de koppeling in zijn geheel gedemonteerd moest worden om schoongemaakt te worden.
Het vervelende van het merk/type niet weten is dat het dus ook niet bekend is wat voor olie en pakkingen er nodig zijn.

Wordt vervolgd!
Misschien dat andere mensen hem herkennen.



Wegbrengen is meestal erg kostbaar en ik denk dat zoiets bij de Scouting geen eerste optie zal zijn?
Als er geen of weinig financiële middelen zijn dan geeft een forum zoals dit vaak een helpende hand waardoor je zelf kan leren hoe het zit en we het probleem misschien ook gezamenlijk kunnen oplossen.

Ga er vooralsnog maar vanuit dat je niks van deze koppeling kunt kopen, dit is waarschijnlijk een uitdagend project met wat noodzakelijke zelfstudie.
Pakkingen kan je zelf maken en de soort smeerolie komen we wel uit als er meer informatie bekend is.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 22:48

Bericht door ferdie » za 22 dec 2012, 16:12

Lijkt op een Rijsdijk koppeling maar durf er niet zeker van te zijn, is idd zaol Vuuren schreef een koppeling met remband
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 22:50

Bericht door henkvd » zo 23 dec 2012, 22:42

De koppeling lijkt wel een beetje op de koppeling van Klaas, hoewel die wel anders is, zie je ook enige overeenkomsten.
Dat was een Hatz koppeling.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten