koelvloeistof.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

koelvloeistof.

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:28

Bericht door Nerissa » vr 07 dec 2012, 22:48

Hoi,

iemand enig idee, hoeveel koelmiddel ik ongeveer nodig zal hebben (kijk niet op 10Liter)
Ik heb hem zelf n.l. nog niet afgetapt maar wil dat binnenkort wel gaan doen.

Ik heb `n GM 120PK 2-taktdiesel. Vlak-koeling.
Rondspant schip.
is er een vuistregel voor, of moet ik een beetje gokken met de afmeting van het "dubbel vlak".
alleen het expansievat is al een liter of 5 gok ik even van hier thuis uit.

Groet

Frans 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:29

Bericht door fred » vr 07 dec 2012, 23:29

Haal ruim voldoende koelvloeistof,tap de boel af vul het systeem en wat je over houd breng je terug.zo simpel kan het zijn ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:29

Bericht door vuuren1 » za 08 dec 2012, 01:17

Frans,

Je schrijft voor mij chinees..
Hoe kunnen we weten hoeveel koelvloeistof er in jouw (specifieke) systeem zit?
Je hebt de motor, de inhoud van de vlakkoeler en het expasievat. Hoe kunnen wij daar nu een antwoord op geven??

Dus alles aftappen en dan weet je wat er weer in moet...
(je moet wel alles aftappen)
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Dec 2013, 21:31

Bericht door Bejakruiser » za 08 dec 2012, 10:31

Begin met een kan van 25 liter. Als je die leeg hebt zou ik verder gaan met 5 liter kannen. Deze kun je weer terug brengen als je ze niet aanbreekt.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 21:21
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:32

Bericht door Nerissa » za 08 dec 2012, 20:44

Hoi,

@vuuren,
Dit is geen chinees hoor ;) ,
Ik vraag toch : Is er een vuistregel,( B.V.voor motorinhoud=X liter koelvloeistof)
Of: Moet ik gokken.?

Dus : neen,
Ja..

En we gaan dus simpel doen.
Alhoewel ik nu even wacht tot na de kou. :|

voor iedereen:

Afbeelding

Groet

Frans 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:34

Bericht door vuuren1 » za 08 dec 2012, 21:51

De motorinhoud (cilinderinhoud) staat grotendeels los van een verband met de hoeveelheid koelvloeistof.

Bij vlakkoeling (kom je erg weinig tegen) werk je met vrij grove stelregels die over het benodigde te koelen oppervlakte gaan.
Een stelregel over inhoud is niet te geven omdat iedereen het anders heeft uitgevoerd.

Het gekoelde oppervlak staat los van de inhoud maar de inhoud kan je wel fysiek (in de boot) opmeten en bij benadering zelfs behoorlijk nauwkeurig berekenen:
Eerst de inhoud van de vlakkoeler berekenen dan de inhoud van de GM uit de papieren halen en de inhoud van tussenliggende leidingen berekenen plus de inhoud van het expasietankje (die x 0,75 omdat die niet vol zit).

Even terug naar niveau 1e /2e klas LTS van vroeger:
- Rechthoekige inhoud = lengte x breedte x hoogte.
- Ronde inhoud = (1/4 Pi x D-kwadraat) x lengte

Als je de opgenomen maten eerst terugrekent in Decimeters dan kom je meteen aan de liters.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:35

Bericht door Nerissa » zo 09 dec 2012, 00:09

O.K.

Gaat natuurlijk allemaal goed komen,

Helaas kan ik niet zien hoe groot mijn vlak-koeling is.
Dus dat wordt aftappen...c.q. leeg zuigen. En dan maar zien hoeveel litertjes er in zitten. :roll:

Groet

Frans 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:37

Bericht door vuuren1 » zo 09 dec 2012, 00:47

En dan maar hopen dat alles er uit komt...

Vooral met onzichtbare vlakkoeling is het lastig te bepalen om het juiste punt te vinden om alles af te tappen.
Een boot is schuin, scheef, rond etcetera. dan is het vaak lastig om alles er uit te halen.
Daarnaast zijn er vaak hoogteverschillen in het systeem en dan is er geen zekerheid m.b.t. de hoeveelheid wat er uit komt en wat de werkelijke inhoud is.

In een dergelijke geval met onzekerheden zou ik geen standaard koelvloeistof nemen om af te vullen maar anti vries met anti corrosie eigenschappen en dat verdunnen met gedistilleerd water zodat je op een beschermingsgraad komt van min 35 graden.
Dan ben je, ondanks eventueel achtergebleven oude koelvloeistof waarschijnlijk toch weer beschermd.
(ik geef uiteraard geen garanties)
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:38

Bericht door Nerissa » zo 09 dec 2012, 02:09
Hoi,

Bedankt voor de goede tip.

Je noemt daar een paar dingen waar ik nog niet aan gedacht had.
Ik ga je tip in ieder geval wel opvolgen, wat de koelvloeistof betr.
Het is in ieder geval wel de beste optie.
Ik kan als de boot weer een keer uit het water gaat evt nog zoeken naar een verborgen aftap-plug.
Maar ik geloof nooit dat die er is.

Bedankt in ieder geval.
ben ik met m`n chinese vraag toch weer wat wijzer geworden :D

Groet

Frans 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: koelvloeistof.

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Dec 2013, 21:38

Bericht door Bejakruiser » zo 09 dec 2012, 03:15

Het word allemaal weer erg overdreven hier. Tap af wat je kunt en vul dit met nieuwe, hierna kun je dit voor de zekerheid nog controleren met een tester van een euro of 4 mocht je niet kunnen slapen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 21:21
ligplaats:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten