Marinisatie Nissan Motor,

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:57

Bericht door Primera » di 04 dec 2012, 01:34

Hallo, ik ben nieuw op het forum, en op zoek naar advies,

Mijn collega en ik hebben ons een boot (sloep) aangeschaft (7.5m) polyester, en hebben het plan om er een motor man een Nissan Primera in te leggen,
We hebben een Nissan motor 1900 cc 66kW turbodiesel bouwjaar 2000 die we momenteel uit de auto aan het halen zijn, we willen in eerste instantie weten welke componenten van de motor we moeten behouden en welke niet, en hoe we de overbodige stukken kunnen uitschakelen, de gaspedaal is blijkbaar niet mechanisch moeten we deze dan ook overzetten ?
een waterkoeling (serpentijn) hebben we al, ... welk soort keerkoppeling we best gebruiken ?
Kunnen we de motor laten draaien zonder boordcomputer/ electronica,
Veel vragen van 2 beginnende watersporters op zoek naar advies,
Alvast bedankt voor uw reactie,
Christof
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:57

Bericht door vuuren1 » di 04 dec 2012, 21:11
Welkom Christof,

Kennelijk is het een dieselmotor met een elektronisch motormanagement en in dat geval zou je een deel van de vragen eens op bv. Problemcar kunnen stellen.
Wij zijn hier niet echt bekend met de eigenschappen van een bepaald type automotor die in de pleziervaart bijna of helemaal nooit voorkomt.
Het gaspedaal kan een -drive by wire- systeem zijn en dan zal je de potentiemeter die door het gaspedaal wordt bediend mee moeten nemen.
Ik denk niet dat de motor zonder electronica zal draaien, heel misschien in het noodloopprogramma maar dan loopt e.e.a. echt niet fijn.

Alvorens in te gaan op marinisatiedetails is het zaak dat jullie eerst uitzoeken hoe je deze motor precies aan de gang krijgt mét alle benodigde electronica.

Of het verstandig is om een dergelijke motor te kiezen is ook wel de vraag.
Beter is om bv. een VW dieselmotor te nemen, die zijn meer bekend in deze wereld.
VW heeft in de afgelopen 15 jaar ook vele motormodelllen gemaakt en om zelf te mariniseren is een 1.9 met mechanische regeling de meest handige versie, daarna wordt het al lastig.
Voor een Nissan diesel zijn er geen scheeps / marinisatie onderdelen te koop, het meeste zal je zelf moeten maken.

Het is wel een uitdaging, dus laat maar weten hoe het proces verloopt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Dec 2013, 21:59

Bericht door Jan Huibers » wo 05 dec 2012, 00:31

Is het ook niet een klein beetje veel te veel pk's voor een 7,5 meter polyesters sloep???
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 21:59

Bericht door VRM marine » wo 05 dec 2012, 22:59

kan je tegenstroom er een klappie bij doen..... :mrgreen:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor Popeye » 06 Dec 2013, 22:00

Bericht door Popeye » do 06 dec 2012, 10:02

Deze http://www.bronsmotor.com/members/d2244.htm "25 m" heeft aan 25 pk genoeg!
Kennelijk kun je toe met 1 pk per meter. :lol:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor Tally » 06 Dec 2013, 22:02

Bericht door Tally » do 06 dec 2012, 16:37

Maar dat zijn dan ook echte PK's en geen razende koffiemolen.
Piet
Tally
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:15
Woonplaats: Franeker
ligplaats: Franeker
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:03

Bericht door vuuren1 » do 06 dec 2012, 22:10

Het motorvermogen zegt eigenlijk niet zoveel over de uiteindelijke voortstuwingskracht.
Die Brons motor uit de link van Jack is laagtoerig en er hangt een grote schroef aan, dat maakt o.a. het verschil.
Daarbij is die Luxe Motor lang en smal dus die loopt wel.
De stopweg van zo'n schip is wel -iets- meer dan 1,5x de scheepslengte.

Ik denk ook dat de PK van 1910 toch anders was gedefinieerd dan de PK van nu.
Anders zou bv. een slepertje met een 20 pk Industrie geen sleper geweest kunnen zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 22:04

Bericht door VRM marine » do 06 dec 2012, 23:59

er is geen vervanger voor kubieke centimeters!

of zoals de Amerikanen , the'rs no substitute for qbic inches! :mrgreen:

pk's zeggen niet veel , het is koppel bij laag toeren en een lerp van een schroef wat je nodig hebt voor trekkracht, hoe groter je peddel hoe meer kracht je er op kunt zetten!

(hoe groter het oppervlak van je zuiger , hoe meer 4kante centimeters met de verbrandings druk in aanraking komen , ergo meer koppel.)

vandaar dat een 20 pk industrie net zo hard trekt als een 120 pk snellopertje nu.(en dan nog maakt de schroef meer toeren!)

350klappen van een gemiddelde langzaamloper tegen een 600 rpm snelloper.

voorbeeld van mijn sleper , 250 pk deutz bij 500 rpm , keerkoppeling met reductie een op twee, dus max schroef toeren 250 rpm.resulteerd in 4 a 5 ton trekkracht.(4 blad schroef, brons, 1,6 m dia.)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 22:04

Bericht door vuuren1 » vr 07 dec 2012, 00:38

Een goede sleepboot levert max. 13 kg trek per pk en een jachtje zit daar erg ver onder.
De antieke motoren moeten dus meer PK's hebben gehad dan de huidige PK-norm.

Met de kreet -koppel- kunnen we bij snellopers niks, dat is gerelateerd aan een toerental (bij die oude motoren was het maximale toerental laag en het koppel daarbij vanzelf hoog).

We gaan in deze tijd niet uit van gloeikop motoren en antieke langzaamlopers.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marinisatie Nissan Motor,

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 22:04

Bericht door Primera » vr 07 dec 2012, 18:28

dit is de boot waar we de Nissan Motor willen inleggen ... is dit realistisch denken jullie ? ook wat betreft schroef, besturing en algemene techniek zullen we dus nog wat advies nodig hebben,
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten