olie lekkage Om 636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

olie lekkage Om 636

Berichtdoor stemi » 06 Dec 2013, 21:41

Bericht door stemi » zo 29 jul 2012, 22:29

Beste forum leden
in mijn boot staat en mercedes OM 636
nu ik met de vakantie een aantal uren vaart ligt er bij de keerkoppeling /motor donkere olie
het is geen keerkoppeling olie want de olie is zwart, als ik voel zit er druppels olie aan de onderkant van het vliegwiel huis
de hoeveelheid is niet noemenswaardig veel ,er moet ongeveer een kwart liter motorolie als ik ongeveer 20 uur vaar
er is mij verteld dat er bij een OM 636 geen olie keering er in zit maar en soort vilt ring die de olie tegen houd en dat er en soort schroefdraad op de kurkas is gedraaid die er voor zorgd dat de olie terug het carter in draaid
nu is de vraag: is deze ring makkelijk/ moeilijk te vervangen ,zijn er tekeningen van hoe het zaakje in mekaar zit
of zijn er tips waar je op moet letten, of moet ik er mee leren leven
ik heb er geen haast mee ( winter karwei),de motor heeft een carter inhoud van 6 liter en ik houd hem constant in de gaten,
alvastbedankt
met vriendelijke groet kees
stemi
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 13:59
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:42

Bericht door vuuren1 » ma 30 jul 2012, 00:08

Kees,
Dat zal, zoals je zelf al omschrijft waarschijnlijk de achterste krukasafdichting zijn.

Even uit het hoofd:
De krukas heeft achter het achterste hoofdlager een flens voor het vliegwiel.
In dat geval is het een gedeelde afdichting (ook bij huidige nieuwe motoren).
Vilt of iets in die buurt was destijds gebruikelijk.
Vervangen kan wel maar dan moet je heel wat demonteren.
De krukas moet er uit (vul de bijpassende werkzaamheden maar in...).

Vervangen kan je overwegen als de boot en de motor in topstaat zijn maar vergis je niet in de ingreep.
Als de krukas op de 3 hoofdlagers slijtage heeft (ofwel ruimte) kan je de afdichting wel vernieuwen maar zal de lekkage in meer of mindere mate weer terugkomen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor rebel » 06 Dec 2013, 21:47

Bericht door rebel » vr 07 sep 2012, 21:59

wat voor motorolie gebruik je?
bij mij zit er nu nog 15w40 in mijn 636, maar ik wil over gaan een dikkere olie
dit werd vroeger altijd gebruikt in deze motoren.
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:48

Bericht door vuuren1 » vr 07 sep 2012, 22:48

rebel schreef:
wat voor motorolie gebruik je?
bij mij zit er nu nog 15w40 in mijn 636, maar ik wil over gaan een dikkere olie
dit werd vroeger altijd gebruikt in deze motoren.
gr. rebel




Er werd -vroeger- geen dikkere olie gebruikt maar een monograde olie (SAE 30)
15W40 is een multigrade olie die zich qua dikte stabieler gedraagt dan een SAE 30.
De multigrade olie op bedrijfstemperatuur is dikker dan de SAE 30 olie.

Het verschil zit vooral in de -dopes- die aan de olie zijn toegevoegd.
Een te moderne olie kan bij oudere motoren wel eens lekkage opleveren.
Niet al te dure 15W40 heeft daar geen last van.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor rebel » 06 Dec 2013, 21:49

Bericht door rebel » za 08 sep 2012, 12:35

nou dan, misschien kan deze mijnheer eerst eens een andere olie soort proberen
lijkt mij wat eenvoudiger dan een dure revisie!!
gr. rebel
rebel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 04 Mrt 2012, 15:14
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Dec 2013, 21:51

Bericht door Bejakruiser » za 08 sep 2012, 18:02

Als je naar andere olie wilt zou ik 20w50 nemen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 21:52

Bericht door vuuren1 » za 08 sep 2012, 22:00

Aanvulling:
Voor oldtimers zijn er zgn. Classic motorolieën te koop.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor stemi » 06 Dec 2013, 21:53

Bericht door stemi » wo 12 sep 2012, 13:11

beste forumleden,
ik ga een Kroon multi grade olie 20W50 gebruiken dat werdt aanbevolen
vuuren ,de kroon super multi grade 20W50 heeft de zelfde specificatie als de kroon classic (hij zit alleen in een mooi geel blikje en is veel duurder dan de gewone en allen verkrijgbaar in 1 liter terwijl de gewone in kannen van 5 liter zijn te krijgen)
dus worden wij niet voor de gek gehouden dan wel gen :lol: door de oliehandel.
nogmaals ik heb alleen bij kroon gekeken ,ik ga niet in discusie welke olie nu wel goed of slecht is
de reparatie is mij wat te groot zo werdt mij verteld er moet heel wat gesleuteld worden de lekkage is niet zo groot er werdt mij ook verteld dat als je de sael vervangt dat ze altijd wel wat lekken "let wel dit is mij verteld"
voor de rest ga ik eerst de olie vervangen en kijken wat voor invloed deze heeft
met vaarvriendelijke groet kees ;)
stemi
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 13:59
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor om636 » 06 Dec 2013, 21:54

Bericht door om636 » za 01 dec 2012, 01:11

Een geheel droge om636 is er (achterzijde) bijna niet en de achterste krukas kering is inderdaad heel veel werk. Maar er is nog wat anders ! Dat is de achterste nokkenas kering/lager.Daar zijn 2 soorten in 1 met een aliuminium afsluiting (motorblok en lager) en 1 met een rubbere ring dat zijn de nieuwere.De eerste lekt altijd wel iets en bij de 2e verhard het rubber op den duur dus lekkage. De 2e lekkage zit nogal eens bij de aliuminium stop die er in zit (weet ik sinds pas van een mede om636 vaarder) Ik heb 23 11 2012 de motor moeten demonteren voor controle van de demperplaat en KK nadat ik over onderwater opstakel gevaren was (stapel stenen) schroef aan gort schroefastunnel krom en boot flink beschadigt aan onderzijde enz.. Nou ja het zij zo.Ik had dus ook lekkage met een prima motor (1000 vaaruren) Dus vliegwiel er afgehaald. Oef vette lekkage bij dat lager en die stop . Foto.s bescikbaar. Lager er uit gepeuterd (is goed te doen) en ja hoor stop sluit niet af en ringetje keihard.
Het geheel vervangen. En ik denk dat ik hiermee klaar ben .Inmiddels weet ik waar ik dit en vele andere motor delen kan kopen . Dus wat hulp nodig of advies vraag even op om636@hotmail.com.
gr jcj
om636
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 21:59
ligplaats:
info:

Re: olie lekkage Om 636

Berichtdoor marcobaantjer » 27 Jan 2014, 00:08

Beste forumleden,
Ben ook in bezit van OM636 en om het probleem van klein olieverlies te voorkomen zou ik graag uw bevindingen of advies vernemen van de tegenwoordig verkrijgende additieven zoals Oil Leak stop die ook (volgens hun schrijven) kan gebruikt worden voor minerale oliën?
http://www.marly.com/lang/nl-nl/winkel/ ... ken-1.aspx

Met dank voor uw aandacht
Marco
marcobaantjer
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 22:13
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten