verbod rode diesel 2013

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Dec 2013, 20:12

Bericht door Jan Huibers » zo 25 nov 2012, 00:53

Met motorolie hebben we het nooit geprobeert, al waren we dat wel van plan. Mijn neef rekende uit hoeveel aceton erin moest, ik ben het vergeten. Maar nooit ergens last van gehad. De auto van mijn neef was getuned bij een tuner die zei de beste te zijn. Het enige wat die tuner deed was de dieselkraan verder openzetten kwamen we later achter. Nu is het ook belangrijk om van tevoren te weten dat eerder genoemde brandstoffen heter en trager branden als diesel. De pomp moet ook opnieuw afgesteld worden dan. Maar in het geval van mijn neef rookte de auto zo veel zwart dat het nummerbord door de rookwolken onzichtbaar was als die plankgas gaf.. Ennuh... Lang verhaal kort: alle veren vastgesmolten aan de zuigers, krassen in de cillinders ect. Dan is het winter, heb je geen brug maar moet de auto voor hoog op de bokken en lag mijn neef met zijn rug op de koude grond die rotzuigers eruit te peuteren.. Toen is de rest ook nagelopen en aan leidingen ect ect geen schade of iets door de aceton.

Ach jaah, je bent 18 en 20 en je probeert en prutst weleens wat heh :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2013, 20:13

Bericht door quichot » zo 25 nov 2012, 11:24

Jan Huibers schreef:
Met motorolie hebben we het nooit geprobeert, al waren we dat wel van plan.



Wees maar blij dat je dat nooit hebt gedaan. ;) Je wilt niet weten wat voor kankerverwekkende narigheid je met het stoken van afgewerkte carterolie de atmosfeer inblaast!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 20:13

Bericht door vuuren1 » zo 25 nov 2012, 23:04

Aceton in brandstof is klinkklare rotzooi en dat sloopt alles.


@quichot,

Wat is narigheid?
Zeeschepen draaien op HFO (zware stookolie), dat is de grootste rotzooi wat is overgebleven uit het raffinageproces. (je kan het bijna zien als door verhitting vloeibaar gemaakt asfalt)
Los van roetdelen en flink wat zwavel wordt er -in de handel- ook nog (illegaal) chemisch afval aan toegevoegd (zie de media).
Die zeeschepen beginnen te varen op lichtere brandstoffen, als ze iets meer vermogen gaan draaien (na de haven van Maassluis) gaan ze overschakelen op HFO.
Dan zie je rook die of zwart is, bruin,oranje of geel (vul maar in).

Als je dan ook nog weet hoeveel er van die troep per tijdseenheid wordt verstookt dan wordt je niet echt vrolijk.
Het is legaal, of er wordt slecht gecontroleerd..

Een vriend van mij met een autogarage die werkelijk op steenworp afstand is gevestigd van die rivier moet een afzuiginstallatie hebben om roetmetingen te mogen uitvoeren.
Dat is dan gebaseerd op de zgn. nul emissie norm.

De wetgeving werkt kennelijk met vakjes die per halve meter zodanig verschillen dat een gewoon mens er niks meer van snapt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Dec 2013, 20:15

Bericht door Jan Huibers » ma 26 nov 2012, 01:03

Hans, en dan reken je nog niet mee dat sommige zeeschepen (sommige weten het niet en anderen doen het bewust) zwaar chemisch afval verstoken samen met HFO.... Ik bedoel.... Levert toch etterlijke miljoentjes op op jaarbasis met als je een vloot hebt varen... En ik geloof dat in de binnenvaart ook weleens rotzooi bijgemengt wordt.

Nederlandse bedrijven die varen onder Panamese vlag met rekeningen op de Kaaimaneilanden.... :?:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2013, 20:15

Bericht door quichot » ma 26 nov 2012, 12:28

vuuren1 schreef:
@quichot, Wat is narigheid?




Uiteraard zijn zware, zwavelhoudende aardoliefracties alles behalve schoon, en staat het vast dat criminele organisaties daar nog allerlei troep aan toevoegen.

Afgewerkte carterolie is gevaarlijker, omdat het tal van slijtage- en verbrandingsreciduën bevat. Een verbrandingsmotor is -onbedoeld- een reactorvat van onbeheersbare chemische processen, waarbij uiterst complexe verbindingen ontstaan. De belangrijkste taak van smeerolie, naast smering uiteraard, is nu juist het afvoeren en opslaan daarvan. Bij ongecontroleerde verwerking, bijv. door het als 'goedkope' brandstof te gebruiken, komen onder andere PAKs en dioxines vrij, zover we nu weten twee van de gevaarlijkste chemische verbindingen op aarde. 'Hunnie mogen het wél' is uiteraard nog geen reden om het zelf dan maar ook te doen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2013, 20:17

Bericht door quichot » ma 26 nov 2012, 12:32

Jan Huibers schreef:
Nederlandse bedrijven die varen onder Panamese vlag met rekeningen op de Kaaimaneilanden.... :?:


Niks hoor, bij controles in het ARA-gebied bleken 6 van de 10 binnenvaarttankers onder Nederlandse, Duitse, Belgische en Zwitserse vlag verboden troep in de lading te hebben, waarvan noch het varend personeel, noch de verladers het flauwste vermoeden hadden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor Jan Huibers » 06 Dec 2013, 20:18

Bericht door Jan Huibers » ma 26 nov 2012, 20:26

quichot schreef:

Niks hoor, bij controles in het ARA-gebied bleken 6 van de 10 binnenvaarttankers onder Nederlandse, Duitse, Belgische en Zwitserse vlag verboden troep in de lading te hebben, waarvan noch het varend personeel, noch de verladers het flauwste vermoeden hadden.



Daarmee bedoelde ik de zeevaart eigenlijk... Daar zitten enkele 'frisse' jongens tussen zeg... Denk ook aan de (toevallig??) gepakte Probo Koala... Hoe vaak is dat gedaan en hoe vaak gebeurt dat nog??

Maarreh.... Uhm... Nu ik je verhaal lees ben ik ook blij dat we niet aan het motorolie uitproberen toegekomen zijn...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 20:18

Bericht door VRM marine » ma 26 nov 2012, 21:47

ondanks de uitstoot van niet zo schone stoffen :roll: loopt een jp listertje jarenlang prima en rookloos op deze smurrie(afgewerkte motor olie, zonder aceton of andere troep, mits je het wat opwarmd....... :roll: :mrgreen:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 20:20

Bericht door vuuren1 » di 27 nov 2012, 01:20

Lang geleden haalde een komkommer kweker uit het Westland afgewerkte olie op om in zijn ketel te stoken.
Dat mag niet meer maar ik weet uit directe bronnen dat zijn ketel was aangepast en er rookgasmetingen zijn gedaan die zeer netjes uit de bus kwamen.

Deze man deed dat netjes maar werd door wetgeving afgestraft omdat anderen het niet -netjes- deden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: verbod rode diesel 2013

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2013, 20:20

Bericht door quichot » di 27 nov 2012, 11:17

@Hans, een paar kanttekeningen bij jouw komkommerkweker:

Afgewerkte olie is er in 4 klassen. 1 en 2, de 'licht'vervuilde, mogen onder strenge voorwaarden voor verwarming worden hergebruikt. Dan gaan daar wel enkele -prijzige- voorbewerkingen aan vooraf, en de ketel moet aan strenge -prijzige- eisen voldoen. De klassen 3 en 4 zijn definitief te vuil voor hergebruik in ketels.
Al met al is het dus maar de vraag of verantwoord stoken van afgewerkte olie veel goedkoper is, toch vaak de allereerste gedachte bij hergebruikers.

Maar in de posting ging het om toepassing als motorbrandstof, een heel ander verhaal. Van gecontroleerd opstoken is dan geen sprake. Juist daarbij ontstaan die complexe verbindingen.

Dit staat uiteraard los van het feit dat oudere dieselmotoren zowat alles lusten wat vet is. Wat veel afvalstokers op het verkeerde been zet is het feit dat het karretje soms niet eens zichtbaar meer roet uitstoot. Maar dat is nog wat anders dan schoon. De gemeenste troep zie je namelijk niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: jaaphaas en 17 gasten