12 pk meer

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

12 pk meer

Berichtdoor Sixdanny » 06 Dec 2013, 01:03

Bericht door Sixdanny » vr 23 nov 2012, 19:46

In mijn boot zit nu een Bukh DV36 waarmee ik in het beste geval maar 10 km/u kan halen (op GPS) dit aan 2200tr/min.Op basis van hetzelfde motorblok bestaat er een 48pk versie(turbo),zou die 12pk veel verschil maken in vaarsnelheid? Dit omdat we als we met de vereniging een uitstap maken ik de enige ben die altijd achterop blijft, zou ik de misschien de overweging maken om er een 48pk van te maken indien dit mogelijk is.Alvast bedankt voor het meedenken.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 01:04

Bericht door henkvd » vr 23 nov 2012, 19:55

Dan zou je als eerste met meer gegevens moeten komen, van de hele aandrijving van het schip en gegevens van het schip zelf zoals lengte waterlijn, breedte, etc etc. Een juiste schroef doet meer dan stampende paarden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor Sixdanny » 06 Dec 2013, 01:05

Bericht door Sixdanny » za 24 nov 2012, 11:28

Zoals gevraagd meer gegevens,Stalen 70er jaren knikspant Afbeelding lengte over water 9mx3m,gewicht onbekend,motor Bukh 36pk,koppeling ZF BW7 vooruit 3:1 achteruit 2.36:1en Schroef 3 blads 18"X13" Hopelijk kunnen julie daar mee verder
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 01:06

Bericht door henkvd » za 24 nov 2012, 12:03

Op basis van de lengte kom je nu in ieder geval niet aan je rompsnelheid, deze zou ca. 13 KM/u moeten zijn.

Uit je gegevens:
V = (2.43 x 1.852) x √ waterlijn lengte m
V = 2.43 x 1.852 x √9
V= 13.5 KM/u theoretische rompsnelheid

Aangezien je er nu maar 10 haalt verwacht ik dat de spoed van de schroef te klein is, een zinnige berekening kan ik je niet geven.
Het enige wat ik kan berekenen is de afstand die de schroef af legt, die is 14.5 KM/u zonder schroef slip, dat is voor niet planerende rompen waar de schroefslip in ieder geval niet in de buurt komt van factor 1 hier een teken dat de spoed te klein is.

Verdere berekeningen laat ik over aan mensen die daar kijk op hebben, ik kan alleen een analyse doen op basis van deze gegevens.
Het gevoel zegt me dat hier geen sprake is van te weinig vermogen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor eagle » 06 Dec 2013, 01:08

Bericht door eagle » za 24 nov 2012, 15:41

Even heel ruw;

Geschatte waterverplaatsing: ca 7 ton. Per ton nodig: 4 a 5 PK/ton geeft ca 35 PK.

2200 toeren is veel te laag. De DV36 mag 4000 draaien ( 1 hour rating, geeft 38 PK ), 3600 ( continous rating, geeft 36 PK ).


Te lage toeren komt door:

Of: Er wordt teveel gevraagd:

De prop vraagt vanaf 2200 motor-rpm meer Moment dan er beschikbaar is; dus te grote spoed.. Dit is overbelasting; Geeft vaak roet
` en "dood gas'; Het laatste stuk gas doet niets meer.. Vraag: Wat is
het max toerental onbelast? (Als controle op de kabel-afstelling en de Max-RPM afstelling op de inspuitpomp).
Vaak knalt dan ook de keerkoppeling..


Of: Er is te weinig beschikbaar:

1-Brandstoftoevoer belemmerd? Test: Vaar volaan, open de banjobout op de uitgang van het fijnfilter
heel geleidelijk; Bij weinig diesel-aftap (opvangbakje) mag het toerental niet dalen, bij veel uiteindelijk wel (de opvoerpomp-overcapaciteit moet
behoorlijk kunnen kompenseren) (Werk veilig; Pas op draaiend werk, wo dynamo!! ,losse kleding, haren enz..) :!:

2-Inspuitpomp afsteling niet goed; roetpunt, timing.. Niet zelf doen.

3-Een van de cilinders doet niets of te weinig om een of andere reden (later uitzoeken). Test: Volaan varen, dan een verstuiverleiding oplossen; Effekt goed opmerken,
daarna hetzelfde bij de volgende cilinders.. Effekt moet steeds hetzelfde zijn. (Werk veilig; Pas ............) :!:

(ps: Keerkoppeling slipt niet; Anders had je de toeren wel..)

Wordt vervolgd?


Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor Sixdanny » 06 Dec 2013, 01:09

Bericht door Sixdanny » ma 26 nov 2012, 14:45

@ Eagle Denk dat er een klein misverstand is, ik heb nergens last van roken ,vermogentekort of inhouden.Kan toerental opdrijven tot boven de 3600tr maar ik draai bewust maar tussen de 2200-2500tr/min omwille van van het vaarconfort,boven 2500tr/min is het niet zo aangenaam meer.Daarmee had ik mischien gedacht om door het vermogen een beetje op te voeren een schroef met een grotere spoed te kunnen monteren zodat ik toch wat sneller zou kunnen lopen ,maar zou het wel allemaal de moeite lonen.
Sixdanny
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:07
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 01:09

Bericht door henkvd » ma 26 nov 2012, 18:59

Dan zou je dus ook wel wat meer spoed kunnen laten zetten om de snelheid omhoog te krijgen, ik gok dat hij nu op z'n sloffen aan de 10 KM/u komt bij 2200 toeren. Meer PK's helpen in ieder geval niet, dat is ook zo te lezen het probleem niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor eagle » 06 Dec 2013, 01:10

Bericht door eagle » ma 26 nov 2012, 20:54

@Sixdanny, Inderdaad een misverstand: Ik begreep uit je vraag dat je niet hoger KON komen dan 2200.rpm; Daarop was mijn reaktie gebaseerd.

Ben het na je reaktie wel met henk eens; Je kunt proberen je spoed te vergroten. De grens is gelegen bij het vermogen dat je nu hebt, maar
kennelijk zit daar nog reserve in. Zolang je het max toerental nog kunt halen gaat dat goed. Mogelijke
neven effecten zijn: Hogere minimum snelheid (lastig), en rauwer schakelen van de keerkopeling..

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor henkvd » 06 Dec 2013, 01:11

Bericht door henkvd » ma 26 nov 2012, 22:29

Het meest voor de hand liggende advies zou zijn, zorg dat het comfort omhoog gaat bij hogere toerentallen, er is nog ruimte genoeg naar het maximale toerental om een hogere kruissnelheid te halen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 12 pk meer

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 01:12

Bericht door vuuren1 » di 27 nov 2012, 01:38

Onvolledige informatie kost onnodig energie van deskundigen die gratis hun best doen om een juist antwoord te kunnen geven.

Ik denk dat iedereen het zo heeft begrepen zoals Eagle omscheef.
Uit het verhaal was (vooral) niet af te leiden dat het om een luxe probleem ging maar dat de motor max. 2200 omw/min. kon halen.
Meneer kon de stoet van zijn vereniging immers ook niet bijhouden (hij wilde gewoon niet harder draaien..)

De oorzaak ligt uiteraard ergens anders omdat deze motor na veel heen en weer gepost niet comfortabel blijkt.
Ik ga daar zelf niet verder op (ik heb geen tijd voor misleidende vraagstukken).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten