OPGELOST advies voor dieseltank en brandstof-filtering

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

OPGELOST advies voor dieseltank en brandstof-filtering

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 00:57

Bericht door Oepsieflap » ma 26 nov 2012, 18:48

:D Goeden dag allemaal.

Ik ben niet nieuw op dit forum ik kon het echter een paar jaar niet meer terug vinden,
Maar goed.
Ik wil dit jaar weer een onderdeel van mijn boot onderhouden. Nu heb ik gekozen voor de dielsel tank en de filters.
De tank is nu helemaal leeg en op de tank heb ik de stop die in het "rommel potje" zat vervangen door een kraan zodat ik eventueel water wat er in komt makelijker weg kan laten lopen. De oude dielsel heb ik gefilterd op geslagen in twee drums ( ca 300 liter) en die wil ik straks weer terug plaatsen.
Ondertussen heb ik de tank schoon gespoeld (met diesel). De rest diesel en de eerste spoel diesel was behoorlijk zwart maar ik heb geen wit slijmachtig spul gezien. Nu is de diesel nog heel licht donker als ik ca 5 liter per keer doorspoel. Ik kan - volgens mij- nog enige verkleuring van de schone dielsel per 5 liter zien.

-Eerste vraag moet ik nog meer spoelen of is dit mogelijk voldoende en haalt het filter de rest er wel uit.

De motor is een groen/blauwe peugeot van 1986 (of eerder gereviceerd? geen idee).
Nu wil ik ook een betere filtering toepassen. Tot nu toe ging de diesel vanuit de tank naar een filter en vervolgens naar de dieselpomp ( denk ik omdat hier de leidingen aanzitten die naar de verstuivers gaan en een (retour) leiding naar de dieseltank gaat). De onderkant van de tank is ongeveer bovenkant filter.
Verder zit er helemaal niks tussen. Uit allemaal publicaties heb ik begrepen dat een grof voor filter, waar ook eventueel een waterscheider inzit, voor het fijn filter ( wat er nu op zit ) een goede oplossing is tegen bactetrie vorming in de diesel.

- Tweede vraag: wat voor grof filter moet ik nu voor mijn bestaande fijn filter plaatsen. Ik moet nog uitzoeken hoe ik foto's plaats.
- Derde vraag : kan dit ook een filter van een auto zijn en zo ja welke?
- Vierde vraag : voor de winter wil ik de diesel weer teug in de tank doen om bacterie vorming te voorkomen wil ik een aditief toevoegen Ik heb gelezen dat een acticide het best is wat je kunt gebruiken welk advies geven jullie mij hiervoor? bv deze? (http://oliehandel.nl/Thor/bacterie-dode ... rie-middel)

Graag hoor ik jullie adviezen.

VR GR Re Newbeehere :)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST advies voor dieseltank en brandstof-filtering

Berichtdoor Wim Niessen » 06 Dec 2013, 00:58

Bericht door Wim Niessen » ma 26 nov 2012, 23:05

Ok heb mijn tank schoongemaakt totdat er met spoelen schone diesel uit kwam.

Voor toevoeging gebruik ik Grotamar 71
Aan een autofilter heb je niet veel. Koop iets goeds, bijvoorbeld een Separ filter met de juiste doorstroomcapacteit.
Doe er dan een RVS filterelement in (die kun je schoonmaken en "eindeloos" gebruiken.
't Kost wat maar dan heb je ook wat :lol:
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: OPGELOST advies voor dieseltank en brandstof-filtering

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Dec 2013, 00:59

Bericht door Bejakruiser » di 27 nov 2012, 00:24

Wim Niessen schreef:
Ok heb mijn tank schoongemaakt totdat er met spoelen schone diesel uit kwam.

Voor toevoeging gebruik ik Grotamar 71
Aan een autofilter heb je niet veel. Koop iets goeds, bijvoorbeld een Separ filter met de juiste doorstroomcapacteit.
Doe er dan een RVS filterelement in (die kun je schoonmaken en "eindeloos" gebruiken.
't Kost wat maar dan heb je ook wat :lol:





Waarom heb je aan een auto filter niets? Alle auto's lopen er perfect mee. En automotoren draaien over het algemeen heel wat meer uren dan een scheepsmotor.
Een filter die op tijd vervangen word en achter een tank zit met de juiste inhoud in verhouding tot het gebruik voldoet ook in een boot uitstekend.
Bij de meeste schepen is de tank veel te groot in verhouding tot het gebruik en dit zorgt voor de problemen. Niet het filter.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten