Pagina 1 van 4

daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2020, 21:24
door annfra
hallo wie weet raad of kan helpen
heb een daf575 in gebouwd in mijn boot, de motor blijft na starten niet door lopen
wat heb ik al gedaan andere tank, brandstof blauwe diessel ,slangen filter, opvoerpompje nieuw, andere verstuivers uit een gereviseerd blok,ontluchten zowel bij de pomp als bij de verstuivers,
leidingen door geblaast ben ten einde raad

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2020, 20:48
door redmiller
Hoi Annfra,

welkom op het forum! Kun je iets meer omschrijven wat er gebeurd na het opstarten van de motor?

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2020, 22:55
door jaaphaas
Ja , geef wat meer info.
Hoe is motor laatste keer weggezet, iets daarna verandert?
Er zijn veel mogelijke oorzaken op te noemen maar vertel eerst wat er gebeurt, hoe lang draait hij, vreemde geluiden, stophandle check.

We wachten op antwoorden.

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2020, 11:15
door jessejohn
Ik ben al bij de beste man op locatie geweest.
Verstuivers moeten afgesteld/gereviseerd worden gaan al open bij 100.
Compressie zit op 20 bar.
Daarbij is de opvoerpomp verkeerd gemonteerd, zit een ruimte tussen van circa 3 a 4 mm tussen blok en pomp. Dieselleidingen vooral de retour verkeerd aangesloten.

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2020, 11:27
door quichot
Ten einde raad hoeft niet hoor!
Maar inderdaad, wat meer info. Bijvoorbeeld: je zegt dat hij kort na het starten stilvalt. Kun je hem dan wel weer gelijk starten? Of moet je dan enige tijd wachten?

Hoe dan ook, een 575 is 100% mechanisch. Zit geen electronica in. Dus als die stilvalt krijgt hij geen brandstof meer, zo simpel is het.
Ik heb één keer iets soortgelijks gehad, na vervanging van het brandstoffilter. Dus wist ik dat ik daar de oorzaak moest zoeken. En wat bleek? Ik had een fout gemaakt in de inbouwvolgorde van afdichtrubbers en filter, waardoor het filterhuis niet snel genoeg vulde. Dus steeds als de 575 dat had leeggeslobberd viel hij stil. Dan liep het filterhuis weer vol, en kon ik hem weer starten. Met steeds hetzelfde resultaat. Enigszins boos op mijn eigen gekluns kon ik dat snel oplossen.

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2020, 10:45
door quichot
En toen bleef het stil.
'Ten einde raad'. :roll:

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2020, 11:00
door kajoe
niet het zelfde geval als bij vele dafs de banjobout voor de oliepomp verstopt ,motor loopt eerst wel maar gaat langzamer draaien en /of stopt omdat het filter weer dicht slipt ,een veel voorkomend ellende ,de eerste keer dat ik dat werd eerst de opvoer pomp vervangen ,dat moest de dader zijn volgens de Daf nou mooi niet dus ,maar goed toen lag ik in gouda en werd verwezen naar dieseltechniek gouda ,de man daar lachte en vertelde mij wat het kon zijn en gaf mij 3 nieuwe filtertjes mee met de uitleg hoe en waar ,nou dat filter zat volkomen dicht met ,,,rubber,,, na vervanging kon ik weer varen met 2400toeren en dus op naar arnhem als volgende laadplek hu dit was dus een 615 m oficele scheepsmotor ingebouwd door zwart IJmuiden .

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2020, 11:37
door bas
Jessejohn is toch al wezen kijken bij de motor met de nodige bevindingen?

Denk even afwachten tot die dingen gefixt zijn....

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2020, 12:44
door quichot
Dat zou kunnen.
Wat niet wegneemt dat het mij een goede gewoonte lijkt dat als je 'de wanhoop nabij' een probleem meldt, je ook even de voortgang deelt met de forumleden die de moeite namen mee te denken.

Re: daf575 blijft niet door lopen

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2020, 13:14
door kajoe
oja dat ik de opvoer pomp moest vervangen werd toen geopperd door de daf in den haag niet de minste maar dat koste toen 450 gulden nog en had je een reserve die je nooit hoefde te gebruiken ,maar je had bij de daf bv amsterdam ook slimme jongens ik wou een dynamo vervangen deze was rond 200 amp gelijkstroom maar de chef daar zij je kan er beter 2x 90 amp wisselstroom op zetten ,daar bij een tekening enz met eventuele andere poeli,s die er op moesten met het verhaal zet er op iedere dynamo een feltschakelaar zodat je er een of beide kan uitschakelen als het nodig mocht zijn ,nou dit gedaan en daarna jaren lang heerlijk gevaren en nooit meer accu problemen ,koste wel wat pk,s maar indien nodig schakelde je er een af .en ik ben daarna een beetje vaste klant geworden bij toen dieseltechniek Gouda .