schroef berekenen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

schroef berekenen

Berichtdoor Arthur » 05 Dec 2013, 23:26

Bericht door Arthur » zo 18 nov 2012, 18:35

Hoe betrouwbaar is deze site als ik de gevraagde gevens precies invoer, ik ga deze week even kijken of het klopt met mijn schroef.http://vicprop.com/calculator.htmef.
Old Truckers Never Die
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 362
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 15:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos

Re: schroef berekenen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:26

Bericht door vuuren1 » zo 18 nov 2012, 22:06

De link werkt niet.
(webberekeningen over scheepsschroeven vindt ik niet echt duidelijk ofwel, ik gebruik ze niet voor een echt schroefadvies).
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: schroef berekenen

Berichtdoor henkvd » 05 Dec 2013, 23:27

Berichtdoor henkvd » zo 18 nov 2012, 23:28

http://vicprop.com/displacement_size.php
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3029
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk

Re: schroef berekenen

Berichtdoor quichot » 05 Dec 2013, 23:28

Bericht door quichot » ma 19 nov 2012, 13:36

De tabel biedt een heel redelijk uitgangspunt. Je weet ongeveer waar je aan toe bent, ook qua kosten, maar bij de definitieve keuze komt ook veel praktische ervaring kijken. Een van de valkuilen is de opgegeven waarde het max. motorvermogen en het bijbehorende toerental. Bedenk dat die waarden buiten de beroepsvaart vrijwel nooit worden aangesproken. Je kunt dan beter de tabel 'foppen' door het toerental op te geven waarbij je je als recreant nog prettig voelt, en uit de vermogenskromme van je motor het daarbij horende vermogen op te geven als max. motorvermogen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1791
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: schroef berekenen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:30

Bericht door vuuren1 » di 20 nov 2012, 01:28

quichot schreef:
De tabel biedt een heel redelijk uitgangspunt. Je weet ongeveer waar je aan toe bent, ook qua kosten, maar bij de definitieve keuze komt ook veel praktische ervaring kijken. Een van de valkuilen is de opgegeven waarde het max. motorvermogen en het bijbehorende toerental. Bedenk dat die waarden buiten de beroepsvaart vrijwel nooit worden aangesproken. Je kunt dan beter de tabel 'foppen' door het toerental op te geven waarbij je je als recreant nog prettig voelt, en uit de vermogenskromme van je motor het daarbij horende vermogen op te geven als max. motorvermogen.



Het verhaal begon goed, over het laatste deel heb ik wat bemerkingen:

Een vermogenskromme is iets waar je bij een boot minder mee kan dan de meeste mensen denken.
Een scheepsschroef is slechts bij 1 toerental passend bij de motor om het netto opgegeven motorvermogen te bereiken.

Er zijn motoren leveranciers geweest die het motortoerental en de schroef hebben afgestemd aan het maximale koppel van de motor.
Dat is ook een manier en lijkt optimaal (alleen vaar je in de praktijk alleen vol gas in dat toerengebied).
Ze zijn er ook weer mee opgehouden.
Daarbij bleek ook dat de boten bij stationair toerental te hard liepen.

Het creatief kiezen van een schroef heeft vele kanten..
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: schroef berekenen

Berichtdoor quichot » 05 Dec 2013, 23:32

Bericht door quichot » wo 21 nov 2012, 09:44

Op zich ben ik het eens met je bemerking, mijn foptruc geldt ook niet voor alle motoren. Waar het om gaat is dat er, vooral vroeger, in jachten vaak gemariniseerde vrachtautomotoren werden geïnstalleerd. Ik zie tenminste nog heel vaak de 575 langskomen, soms in jachtjes van nog geen 15 ton. Zelfs voor de Jonge Willem van 38 ton is die aan de zware kant. 40 pk is voor zo'n scheepje meer dan zat om de rompsnelheid te halen. Dan heeft het dus voor je schroefberekening geen enkele zin om 108 pk bij 2300 rpm op te geven.
Maar er zijn natuurlijk ook nog variabelen die je niet kunt meten, maar berusten op ervaring en fingerspitzengefühl.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 1791
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: Amsterdam

Re: schroef berekenen

Berichtdoor laserdevil » 05 Dec 2013, 23:33

Bericht door Laserdevil. » wo 21 nov 2012, 19:55

Is het niet zo dat bij oude motoren de opgegeven pk,s aan de schroef eindigen in ong. 2/3 van de opgegeven pk,s?
Ik heb een 475 80pk.
Volgens mij blijft er bij de schroef nog ong. 60pk over.
Coprrect me if im wrong.
En ja dat op 8 ton , maar zo werden ze inderdaad nu eenmaal gebouwd.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 741
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 00:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel

Re: schroef berekenen

Berichtdoor Lucter » 05 Dec 2013, 23:34

Bericht door Lucter » wo 21 nov 2012, 21:07

laserdevil schreef:
Is het niet zo dat bij oude motoren de opgegeven pk,s aan de schroef eindigen in ong. 2/3 van de opgegeven pk,s?
Ik heb een 475 80pk.
Volgens mij blijft er bij de schroef nog ong. 60pk over.
Coprrect me if im wrong.
En ja dat op 8 ton , maar zo werden ze inderdaad nu eenmaal gebouwd.




Zet de galand wat losser, scheelt een berg :smt041
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 10:39
ligplaats:

Re: schroef berekenen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:36

Bericht door vuuren1 » wo 21 nov 2012, 21:23

laserdevil schreef:
Is het niet zo dat bij oude motoren de opgegeven pk,s aan de schroef eindigen in ong. 2/3 van de opgegeven pk,s?
Ik heb een 475 80pk.
Volgens mij blijft er bij de schroef nog ong. 60pk over.
Coprrect me if im wrong.
En ja dat op 8 ton , maar zo werden ze inderdaad nu eenmaal gebouwd.




De vermogensgrafiek van de motor geeft bij ieder toerental het maximale of continue (afhankelijk van de genoemde ISO of SAE norm) vermogen aan.
Het geleverde vermogen aan de schroef is lager dan de grafiek omdat de keerkoppeling ook verliezen heeft.

Hier de originel omschrijving:
http://www.dafmotoren.nl/documents/LL_D ... rop_NL.pdf

En hier toch de grafiek:
http://www.dafmotoren.nl/documents/LL_DA475A_V_NL.pdf

Heel aardig is dat DAF in het eerste document een opmerking maakt over de verschillende normen, dan is 85 pk ineens 100pk geworden..(en zo worden jachtmotoren verkocht ;) )
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: gewoonmich en 11 gasten