Bericht door vuuren1 » di 20 nov 2012, 01:28
quichot schreef:
De tabel biedt een heel redelijk uitgangspunt. Je weet ongeveer waar je aan toe bent, ook qua kosten, maar bij de definitieve keuze komt ook veel praktische ervaring kijken. Een van de valkuilen is de opgegeven waarde het max. motorvermogen en het bijbehorende toerental. Bedenk dat die waarden buiten de beroepsvaart vrijwel nooit worden aangesproken. Je kunt dan beter de tabel 'foppen' door het toerental op te geven waarbij je je als recreant nog prettig voelt, en uit de vermogenskromme van je motor het daarbij horende vermogen op te geven als max. motorvermogen.
Het verhaal begon goed, over het laatste deel heb ik wat bemerkingen:
Een vermogenskromme is iets waar je bij een boot minder mee kan dan de meeste mensen denken.
Een scheepsschroef is slechts bij 1 toerental passend bij de motor om het netto opgegeven motorvermogen te bereiken.
Er zijn motoren leveranciers geweest die het motortoerental en de schroef hebben afgestemd aan het maximale koppel van de motor.
Dat is ook een manier en lijkt optimaal (alleen vaar je in de praktijk alleen vol gas in dat toerengebied).
Ze zijn er ook weer mee opgehouden.
Daarbij bleek ook dat de boten bij stationair toerental te hard liepen.
Het creatief kiezen van een schroef heeft vele kanten..