-OPGELOST- Python-Drive

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:08

Bericht door vuuren1 » do 09 feb 2012, 01:35

Fox,

Ik heb je reacties gevolgd.
Eerst was je wat voorzichtig en even later enthousiast over de toepassing van een bepaald soort demperplaat.

Niks mis mee maar dit was iets te positief:
als je van die harde inschakelklap af wilt dan kun je de bestaande demperplaat vervangen door de demperplaat die in de brochure staat beschreven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor fox4you » 06 Dec 2013, 00:10

Bericht door fox4you » do 09 feb 2012, 01:55

Dat vind ik nu zo jammer want ik praat over de ervaringen met een dergelijke demperplaat en jij begint nu over mijn enthousiasme in mijn reacties.
We zouden hier weer kunnen afdwalen maar ik denk dat je het wel begrijpt.
We wisselen hier op het forum toch kennis en ervaringen uit weet je nog.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Popeye » 06 Dec 2013, 00:11

Bericht door Popeye » do 09 feb 2012, 10:54

Jullie gaan over mijn Python-drive/motor/demperplaat enz toch geen ruzie maken. Dit voorjaar zal ik kritisch de geluiden uit de motorruimte beluisteren en bekijken bij een geopend motorluik.
Bedankt voor de reacties, ik ben een stuk wijzer (nog wijzer) :D geworden.

Groet, Jack
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 00:12

Bericht door Tom » do 08 nov 2012, 00:14

Hallo allemaal, Ik ben een beetje oud en nieuw en terug van weggeweest. Ik wil toch nog even reageren op deze topic. Ook ik heb een Mitsubishi L3E ( het zelfde als Vetus) met een Technodrive TMC 40 keerkoppeling en aquadrive. Ik ben al 9 jaar bezig om de vervelende tik bij het inschakelen ( vooruit ) eruit te krijgen en is me tot nu toe niet gelukt. Ik heb een jaar of 6 geleden zo'n demperplaat van Dintra gemonteerd en ook dat heeft niets geholpen Afgelopen zomer op varend op de IJssel zat ik er over na te denken wat toch de oorzaak is. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de klap veroorzaakt wordt in de keerkoppeling. Als ik achteruit schakel gaat het fantastisch rustig en hoor je echt helemaal niets. Bij het vooruit schakelen een echt forse klap. Voor zover ik het kan beredeneren zou het door twee dingen kunnen komen. Ten eerste: Op het moment dat je vooruit gaat schakelen gaat de uitgaande as van de keerkoppeling tegengesteld aan de draairichting van de motor draaien. In de keerkoppeling liggen twee assen boven elkaar en als je vooruit draait heb je volgens mij een tandwiel extra die gaat meedraaien. Het zijn rechte tandwielen dus hier kan speling een oorzaak zijn. Ik heb de keerkoppeling eens uit elkaar gehad om de werking te bekijken en weet dus redelijk hoe hij in elkaar zit. In de keerkoppeling zit een dubbele conus met in het midden een bedieningspal. Met deze pal verschuif je de conus over de geleide as waar een soort groffe schroefdraad op zit die de conus in de zitting trekt ( bekrachtiging ). De conus heeft een ruw oppervlak voor de grip. De conus voor achteruit is vermoedelijk ook ruw geweest maar is nu glad. Dat kan de reden zijn dat hij zo rustig in zijn achteruit gaat maar voor zover ik kan vaststellen slipt hij niet en draait de motor rustig. Dit is anders in de vooruit. Als ik stationair vooruit draai ( 800 toeren ) staat de motor te schudden als een gek. Om die reden denk ik dat hij in de vooruit wel zou kunnen slippen. Ik zit er nog over te denken om de keerkoppeling nogmaals uit elkaar te halen en een paar mm van de kopse kant van de conus af te draaien om te kijken dat hij dan vaster in de zitting trekt.

Mochten er hier mensen zijn de hier ook mee bezig zijn geweest wil ik graag jullie ervaringen horen.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:12

Bericht door vuuren1 » do 08 nov 2012, 01:46

De achteruit en de vooruit technieken zijn helemaal eender, dat de keerkoppeling in de achteruit wat milder schakelt komt door de schroefbelasting (of door overmatige slijtage a.g.v. een verkeerde afstelling).
De schroef is ontwikkeld om vooruit zoveel mogelijk rendement te genereren, in de achteruit stand is de motorbelasting (lees het inschakelkoppel) een stuk minder en dan schakelt de mechanische koppeling rustiger.
Belangrijker is de reductieverhouding van de TMC 40, die is in de achteruit altijd (en los van de vooruit reductie) 2,13 : 1.
Dus bij de 1.45 en de 2.0 reductie zal de koppeling rustiger schakelen.

Een TMC40 zal altijd -knallen- bij het schakelen, daar helpt de meest dure demperplaat niet aan (het kan iets schelen).
Daarnaast is het een motor die je niet helemaal mag vergelijken met een Vetus motor (alhoewel die ook soms dergelijke problemen hebben als er iets met de gehele configuratie mis is).

Ook is 800 toeren stationair te laag en dan rammelt de motor de boot uit, dat is bekend. Je zal het toerental op moeten stellen totdat deze eenvoudige regulateur zijn werk wel kan doen.
Helaas zal de inschakelklap dan nog harder zijn.

De regulateur van deze motoren is wat eenvoudig en die past niet optimaal bij een mechanische keerkoppeling (vooral als er geen vliegwielverzwaring is toegepast zoals bij de budget merken helaas vaak het geval is).
850-900 omw. is de basis bij deze motoren en dan klapt de keerkoppeling nog harder maar zal de motor niet de boot uit wandelen.

Een mechanische keerkoppeling doet het aardig bij kleine motoren met een goede vliegwielverzwaring, een goede demperplaat, een soepele schroefaskoppeling en een goed werkende regulateur (ook bij de lagere toerentallen).
Een reductie verhouding van 2:1 is eigenlijk de top
Alleen Yanmar heeft het voor elkaar om een op een TMC gelijkende keerkoppeling netjes te laten schakelen met zelfs een forse schroef en een hogere reductieverhouding.
(Yanmar weet dan ook heel goed een scheepsmotor met een keerkoppeling te combineren, het is bij aanschaf dan ook een motor waar je meer geld aan uit moet geven)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Arthur » 06 Dec 2013, 00:13

Bericht door Arthur » do 08 nov 2012, 10:32

Deze vraag heeft Hans ook eens in een vorig forum behandeld, ik heb een Isuzu 1,1 ltr 3 cyl diesel met erachter een TMC60 met een 2.0 reductie, deze klapt ook , ik heb geen flexibele motorsteunen en ook geen aquadrive.
Hans schreef toen geen zorgen maken dat is normaal, dus maak ik me er niet meer druk om.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:14

Bericht door vuuren1 » vr 09 nov 2012, 00:02

Arthur schreef:
Deze vraag heeft Hans ook eens in een vorig forum behandeld, ik heb een Isuzu 1,1 ltr 3 cyl diesel met erachter een TMC60 met een 2.0 reductie, deze klapt ook , ik heb geen flexibele motorsteunen en ook geen aquadrive.
Hans schreef toen geen zorgen maken dat is normaal, dus maak ik me er niet meer druk om.



Dit is toch weer een ander geval en een andere opstelling.
De (meeste) bekende mechanische keerkoppelingen -klappen- bij het inschakelen en dat kan 30 jaar goed gaan en ook na 1 jaar fout gaan.
Klappen -gelijk aan hamerslagen- zijn nooit bevorderlijk voor een aandrijfunit.
Juist daarom is de juiste samenstelling van alle componenten zo belangrijk.

Een industriemotor die gemaakt is voor een tractor is niet pasklaar geschikt als scheepsmotor.
Als men daar zondermeer een keerkoppeling aan hangt is de kans op problemen niet uitgesloten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor ..... » 06 Dec 2013, 00:15

Bericht door VRM marine » ma 12 nov 2012, 22:46

nu is het natuurlijk ook mogelijk (vooral bij een mechanische hurth) dat de platen en de slijtringen versleten zijn , de slag om de platen gekoppeld te krijgen wordt dan te groot , met ruw inschakelen tot gevolg (klappen)(hoe lager het ingaande toerental tydens het schakelen hoe beter!) ;) een r&d demperplaat met deze hurth koppelingen geven in de praktijk een heel goed resultaat!(uit ervaring , gebruik hem op een Hurth hbw 250 1 op 2 op een 100 pk+ peugeot xud9 motor met drie dubbel vliegwiel zelf al meer als 10 jaar , met nooit problemen (en geloof me , het krijgt echt goed op zijn lazerij in het kleine werkbootje!! , ingaande toerentallen tot 4000+ zonder problemen) (schakelen uiteraard meestal :mrgreen: bij 1000rpm), er wordt veel gemanouvreerd tijdens het werken er mee! :lol: had in het begin een veren demperplaat , die lag er na een week al uit! :mrgreen: beetje lomp??? :roll: :mrgreen: , de R&D is nog steeds heel ! :shock:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:16

Bericht door vuuren1 » ma 12 nov 2012, 23:01

VRM marine schreef:
nu is het natuurlijk ook mogelijk (vooral bij een mechanische hurth) dat de platen en de slijtringen versleten zijn , de slag om de platen gekoppeld te krijgen wordt dan te groot , met ruw inschakelen tot gevolg (klappen)(hoe lager het ingaande toerental tydens het schakelen hoe beter!) ;) een r&d demperplaat met deze hurth koppelingen geven in de praktijk een heel goed resultaat!(uit ervaring , gebruik hem op een Hurth hbw 250 1 op 2 op een 100 pk+ peugeot xud9 motor zelf al meer als 10 jaar , met nooit problemen (en geloof me , het krijgt goed op zijn lazerij in het kleine werkbootje , ingaande toerentallen tot 4000+ zonder problemen) (schakelen uiteraard bij 1000rpm), er word veel gemanouvreerd tydens het werken er mee! :lol: had in het begin een veren demperplaat , die lag er na een week al uit! :mrgreen: beetje lomp??? :roll: :mrgreen: , de R&D is nog steeds heel ! :shock:




Veren platen zijn goedkoop en meteen duurkoop.
R&D is veel beter, een Centa is nog mooier (in volgorde van de kostprijs..).

Toch slaat een R&D direct door de eerste dempingsfase heen bij het inschakelen van een ZF-Hurth of TMC koppeling. Die klap is zo hard dat het zachte gedeelte in de plaat weinig of niets dempt.
Met 2:1 gaat het wel aardig, maar vanaf 2,5:1 wordt het aanloopkoppel van de schroef een stuk groter.
De HWB 250 is een wat grovere koppeling die op zich al iets netter schakelt.

Een Hurth met slijtage gaat juist zachter schakelen of begint met dienst weigeren, harder schakelen bij slijtage past niet bij het werkingsprincipe.
De plaatjes worden dan dunner en gladder en dan kunnen ze elkaar niet meer goed 'vinden'.
Slijtringen in een Hurth ken ik niet wel schotelveren die schroefslag zouden moeten opvangen (dat werkt eigenlijk niet).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Arthur » 06 Dec 2013, 00:17

Bericht door Arthur » ma 12 nov 2012, 23:18

Om even op mijn tractor motor terug te komen @Hans, volgens jou deugt alleen een echte motor die voor schepen gemaakt is, deze gemariniseerde tractor die in mijn kaik ligt loopt al 15 jaar (7.500 uur) als een zonnetje met de TMC60 erachter, gewoon regelmatig onderhoud.


Arthur
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten