-OPGELOST- Python-Drive

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:20

Bericht door vuuren1 » di 13 nov 2012, 02:32

Arthur schreef:
Om even op mijn tractor motor terug te komen @Hans, volgens jou deugt alleen een echte motor die voor schepen gemaakt is, deze gemariniseerde tractor die in mijn kaik ligt loopt al 15 jaar (7.500 uur) als een zonnetje met de TMC60 erachter, gewoon regelmatig onderhoud.




Nee, het verhaal is dat -partij- motoren vaak goedkoop worden omgebouwd voor scheepsgebruik en in de basis niet zijn aangepast door de fabrikant..
Dat wil niet zeggen dat iedere aanbieder het verkeerd doet!
Als wij kwaliteit willen leveren met 2 jaar garantie gaan we niet gokken.

We bieden ook geen Chinese motoren aan, ook al zijn die minimaal 2x lager in prijs.
Een Chinese motor zou de prijs van nieuwbouw schepen verlagen en toch doen we het niet...
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 23:21

Bericht door VRM marine » wo 14 nov 2012, 21:45

@hans, de hurth met versleten plaatjes schakeld tot een bepaald punt nog gewoon in , daarna kan hij inderdaad gaan haperen omdat de platen helemaal niet meer pakken, (vergeet de slijt ringen niet!!) als ze echter half dun worden word de pak slag wat groter , dit kan je demperplaat niet meer opvangen met een grotere dreun tot gevolg (let wel , tot 1 op twee gaat dat goed , de 1 op 3 slaat zoiezo harder omdat het verzet groter is , ergo meer speling en meer massa van de schroef die in een keer mee genomen word , knal tot gevolg, daar zijn ze echter wel tegen bestand (plezier vaart)) , ik gebruik de hbw 250 (zf 25) al 20 jaar bedrijfsmatig en het is nog steeds heel (wel tussentijds al met de 2e motor bezig (eerste had er in de auto al 360000 opzitten, en 10 jaar in de sleper,deze liep in elkaar een week na vervangen Distributie snaar(span veer gebroken, ergo kleppen vast en nokkenas gebroken)) , , en in de koppeling een keer nieuwe platen en slijtringen , nu nagenoemd haast geen speling ,de platen gingen slijten, nu vervangen en alles weer als vanouds , en bij laag toerental ook geen harde klappen , (let wel , ik heb er een 3 dubbel vliegwiel opzitten ) ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:22

Bericht door vuuren1 » wo 14 nov 2012, 22:49

@VRM,

Wat bedoel je met -slijtringen- ?
Bij een mechanische Hurth slijten de bronzen koppelingsplaatjes en worden dan gladder, tevens neemt de tussenafstand dan toe waardoor de speling te groot wordt om goed in te kunnen schakelen.

De wrijving tussen de plaatjes is noodzakelijk om de kogeltjes in de schakelunit mee te kunnen nemen die dan de plaatjes aandrukken.
Bij gladde plaatjes en/of iets teveel tussenruimte weigert het (of het schakelen duurt langer of de koppeling schakelt zacht in).

Bij een revisie moet je de meetgegevens uit het werkplaatsboek aanhouden en dat is weer aan te passen met de standaard vullingen (shims).
Zo ook hebben de aslagers shims.

Het principe van een mechanische Hurth (nu ZF) is feitelijk zowel een actief als een passieve manier om in te schakelen.
Je schakelt de koppeling niet in, je geeft de mogelijk om in te schakelen vrij door het hendel te bewegen.
Dan komt de wrijving tussen de plaatjes die er voor zorgt dat de disc carrier m.b.v de kogelbanen de boel in de gekozen schakelstand vastschroeft.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 23:23

Bericht door VRM marine » do 15 nov 2012, 20:53

@ Hans:
als je een hurth (hbw 20 bijvoorbeeld ) de platen vervangt (aantal hangt af van het type) moet je ook de twee slijtplaten (op de platen pakket as vervangen (zitten als buitenste , buiten het platen pakket van voor en achteruit.)
(als de slag van de as voordat de platen aangrijpen te groot wordt pakt hij niet geleidelijk maar met een klap)
(de kogeltjes op hun hellinkje pakken dan te laat zodat hij niet gelijdelijk aangrijpt maar met een klap)

kan even geen koppeling op internet vinden met het explosie plaatje, daar zie je de twee dikke ringen aan de voor en achterkant van het pakket,tussen pakket en tandwiellen dit zijn de slijt platen.(ook altijd vervangen als je de platen wisseld!) ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 21:12
ligplaats:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:24

Bericht door vuuren1 » do 15 nov 2012, 22:57

Ik heb de manual er even bij gepakt:
Jij bedoelt dan de Thrust ring (49) of de Cup-springs (48).

De cup-springs zijn de schotelveren die de koppeling tegen schroefslag moet beveiligen.
De drukringen zitten tussen de schotelveren en de koppelingsplaatjes (het is tevens de eind plaat in het pakket en die slijt in principe ook).
Die drukringen heb ik er wel eens blauw en weggevreten uit zien komen ;)

De ruimte tussen de plaatjes wordt door de shims bepaald.
Als die ruimte te groot wordt schakelt hij helemaal niet meer.
Hard schakelen is normaal.
Groet, Hans van Vuuren

http://www.vvmt.nl
vuuren1
 
Berichten: 4597
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten