-OPGELOST- Python-Drive

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

-OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Popeye » 05 Dec 2013, 23:47

Bericht door Popeye » di 07 feb 2012, 11:48

In een topic over de A-FLEX koppeling allpa komt de homokinetische koppeling nog al negatief naar voren. Ik heb indertijd de python ingebouwd en vraag me angstig af wanneer die van mij aan de beurt is of heb ik misschien door mijn manier van gebruiken geluk? Hij zal denk ik in 2003/2004 gekocht zijn, is dat nog met dikke of dunne olie? Ik heb er indertijd voor gekozen omdat het moeilijk was om motor en schroefas in lijn te krijgen en vond het tevens een voordeel dat de krachten van de schroef/as direct op het schip werden overgebracht. Er zit een motor in van 13 pk die ik nagenoeg altijd op half vermogen vaar (Ik heb geen toerenteller) en inmiddels heb ik zo'n 2400 vaaruren en merk nog geen problemen.
Ik was eigenlijk net van plan om de motor ook verticaal een beetje uit lijn te zetten omdat ik meende dat dat nog beter was voor de levensduur van de homokineet, maar als ik de verhalen van mensen die het kunnen weten lees, kan ik dat beter niet doen.
Ik hoor graag hoe ik hier het best mee om kan gaan.
Bij voorbaat dank.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:48

Bericht door vuuren1 » di 07 feb 2012, 21:22

13 pk en half vermogen, je bedoelt waarschijnlijk half gas?
Dan draai je niet op half vermogen maar tot de 3e macht minder vermogen, dus slechts een paar pk's.
Dan draait de Python vrijwel onbelast.
Niets aan doen behalve af en toe controleren of er radiale ruimte op de koppelingen komt.
Bij het later wijzigen van de inbouwhoek gaan de kogels deels in een nieuw stukje kogelbaan lopen en dat is voor de kogels niet prettig omdat ze dan een hobbeltje over moeten.

De kleinste Python drive is voor 13 pk al heel erg overbemeten. De P30 mag 50 pk hebben bij 3000 motortoeren en een keerkoppelingreductie van 2.5:1.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor MARC33 » 05 Dec 2013, 23:49

Bericht door MARC33 » di 07 feb 2012, 23:25

Hoi,
De a-flex die ik bedoel is niet gelijk een python . bij u is er een cardan met 2 homokineten ,waar ik van spreek is een soortgelijke maar met 1 homokineet en geen stuwdruklager.maar heb intresse naar uw vaareigenschappen voor en na de montage python .
hoe zit het met het inschakelen ? soepel schakelen ?
resonantie bij een toerental ?trillingen ?
Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Popeye » 05 Dec 2013, 23:51

Bericht door Popeye » wo 08 feb 2012, 11:26
Hans bedankt voor je antwoord!

MARC33 schreef:
Hoi,
hoe zit het met het inschakelen ? soepel schakelen ?




Dat heb ik mij afgevraagd toen ik bovenstaand stuk schreef omdat dat ook als een probleem naar voren kwam in de discussie over de homokineet. Ik herinner me nog dat het inschakelen in het begin met een flinke klap ging en dat ik naar de leverancier van de motor of naar Vetus gebeld heb of dat wel goed was, niet wetende dat het door de Python kwam. Het zou geen problemen geven en dat klopte ook, maar of ik nu aan die klap bij het inschakelen gewend ben, of dat het soepeler gaat weet ik eigenlijk niet. Ik zal er eens op letten het komende vaarseizoen en de Python heeft nu natuurlijk mijn aandacht.

MARC33 schreef:
resonantie bij een toerental ?trillingen ?




In eerste instantie stond de motor bij stationair draaien nog al te schudden en gaf dan ook meer lawaai. Heb het stationair toerental toen wat naar boven bijgesteld en motor loopt nu rustiger en stiller, maar dat heeft natuurlijk niks met de Python te maken.
Daar heb ik geen klachten over behalve dat in het begin er soms een moer los liep. Ik houd ze nog steeds in de gaten.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor fox4you » 05 Dec 2013, 23:52

Berichtdoor fox4you » wo 08 feb 2012, 13:52

Popeye schreef: Ik herinner me nog dat het inschakelen in het begin met een flinke klap ging en dat ik naar de leverancier van de motor of naar Vetus gebeld heb of dat wel goed was, niet wetende dat het door de Python kwam. Het zou geen problemen geven en dat klopte ook, maar of ik nu aan die klap bij het inschakelen gewend ben, of dat het soepeler gaat weet ik eigenlijk niet.



Die schakelklap komt vooral bij mechanische keerkoppelingen voor en is redelijk goed te bestrijden met een demperplaat met kunststof demping.
Dintra kan je daar het e.e.a. over adviseren want zij hebben deze demperplaten in hun leveringsprogramma.
Het halleluja gedeelte moet je overheen lezen maar verder is dit wel heel leerzaam. http://www.dintra.com/ned/pagina/R&D%20Demperplaten%20NE.pdf
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor MARC33 » 06 Dec 2013, 00:01

Bericht door MARC33 » wo 08 feb 2012, 20:48

Hoi Jack,
Je kan met de kloppende inschakeling leven ?
Al maar goed dat je 13 pk hebt om op de schroef te zetten .( is niet kleinerend bedoeld ,hé)
Tip van Fox opvolgen zou ik zeggen of anders lezen wat Wolf 1te zeggen heeft bij A-fjex topic .
hoop voor u dat de boel heel blijft
veel succes !

Mvg
M
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Popeye » 06 Dec 2013, 00:03

Bericht door Popeye » wo 08 feb 2012, 23:10

fox4you schreef:

Popeye schreef:
Ik herinner me nog dat het inschakelen in het begin met een flinke klap ging en dat ik naar de leverancier van de motor of naar Vetus gebeld heb of dat wel goed was, niet wetende dat het door de Python kwam. Het zou geen problemen geven en dat klopte ook, maar of ik nu aan die klap bij het inschakelen gewend ben, of dat het soepeler gaat weet ik eigenlijk niet.



Die schakelklap komt vooral bij mechanische keerkoppelingen voor en is redelijk goed te bestrijden met een demperplaat met kunststof demping.
Dintra kan je daar het e.e.a. over adviseren want zij hebben deze demperplaten in hun leveringsprogramma.
Het halleluja gedeelte moet je overheen lezen maar verder is dit wel heel leerzaam.




Ik heb het in eerste instantie even vluchtig bekeken, maar als het inbouwruimte kost zal het niet lukken, want die is er nauwelijks, maar bedankt voor de tip.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor Popeye » 06 Dec 2013, 00:04

Bericht door fox4you » wo 08 feb 2012, 23:37

Popeye schreef:
Ik heb het in eerste instantie even vluchtig bekeken, maar als het inbouwruimte kost zal het niet lukken, want die is er nauwelijks, maar bedankt voor de tip.


Je hoeft niets extra in te bouwen maar als je van die harde inschakelklap af wilt dan kun je de bestaande demperplaat vervangen door de demperplaat die in de brochure staat beschreven.
Lees het maar eens op je gemak door dan weet je waar het om gaat.

Uit de brochure:
"Een prettige bijkomstigheid is ook dat het schakelmoment lichtelijk vertraagd wordt waardoor de ‘schakelklap’ minder hoorbaar wordt."
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor vuuren1 » 06 Dec 2013, 00:05

Bericht door vuuren1 » do 09 feb 2012, 00:19

Ooo.. is het een Vetus motor? Soms handiger voor ons als je meteen even vermeldt waar het allemaal over gaat..
Dus met een TMC40 of een ZF/Hurth keerkoppeling?
Dat knalt bij het schakelen en zeker als er een homokineet achter zit.
(heeft overigen niets met Vetus te maken alswel met de combinatie van keerkoppeling en aandrtijving)

Toch een los gelopen moer gehad.
Dat kan zelfs bij een kleine motor met een harde overbrenging gebeuren omdat het schakelen gepaard gaat met een knal.
Is net zoiets als telkens een slag met een moker en niet gezond voor de bevestigingen en de overbrenging.

De kunststof demperplaat van R&D marine die Fox bedoelt is zeker beter dan het standaard ding met metalen veertjes.
Die past gewoon in deze motor (ik weet het motortype niet, maar het past).

Echter, ook dit is geen wondermiddel wat alles in 1 klap (...) op zal lossen.
Dit soort dual-stage demperplaten zijn 2-fasen demperplaten.
De 1e dempingsfase is zacht en na een bepaalde hoekverdraaing loopt het binnengedeelte tegen een 2e gedeelte op met een hardere demping.
Leuk bedacht, maar de mannen die dat bedenken werken met papieren gegevens die over het motorkoppel gaan.
Dat kan je ze niet meer kwalijk nemen omdat ze ondertussen allemaal nooit achter een pc vandaan zijn geweest en dus nog nooit vieze handen hebben gehad in een machinekamer.

Om de inschakelklap te verminderen heb ik druk overleg gepleegd met dergelijke jongens ('gerenomeerde' importeurs en fabrikanten), maar verder dan de meest zware demperplaat die nog past te monteren ben ik niet gekomen.
En ook dan blijft het knallen omdat die mannen allemaal gewoon niet snappen dat het inschakelmoment bij een mechanische keerkoppeling enorme krachten teweeg brengt.
In bijna nul seconden moeten we een schroefas en een schroef inschakelen, dat geeft enorme klappen. Vooral als de schroef wat groter is dan klein.

Zoals eerder gemeld gaat het vrij lang goed met een keerkoppeling reductie tot 2:1 en een niet al te grote schroef.
Behalve VW begint iedere motoraanbieder (tot een bepaald vermogen) met een mechanische keerkoppeling omdat het goedkoper is (niet echt goed, maar lager in prijs).

@Fox, valt me tegen dat jij die folders meteen gelooft..
Ik ben voor dit soort demperplaten, maar met diverse kanttekeningen en van de -harde inschakelklap- af komen is iets te optimistisch.
Het wordt minder hoorbaar... Dat kan, maar vanaf een 2.5:1 reductie met een homo en een goeie schroef dus niet..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: -OPGELOST- Python-Drive

Berichtdoor fox4you » 06 Dec 2013, 00:07

Berichtdoor fox4you » do 09 feb 2012, 01:12

vuuren1 schreef:
@Fox, valt me tegen dat jij die folders meteen gelooft..


Heeft niets met geloven te maken Hans maar min of meer proefondervindelijk vaststellen want ik geef ook al eerder aan om het halleluja verhaal uit de brochure niet te lezen.
Bij het vervangen van de defecte demperplaat van een Volvo met een mechanische keerkoppeling erachter zo'n R&D demperplaat gemonteerd en het schakelen klinkt nu een stukje aangenamer.

vuuren1 schreef:
Ik ben voor dit soort demperplaten, maar met diverse kanttekeningen en van de -harde inschakelklap- af komen is iets te optimistisch
.

Daarom haalde ik ook die tekst uit de brochure aan:
Een prettige bijkomstigheid is ook dat het schakelmoment lichtelijk vertraagd wordt waardoor de ‘schakelklap’ minder hoorbaar wordt.
vuuren1 schreef:
Het wordt minder hoorbaar... Dat kan, maar vanaf een 2.5:1 reductie met een homo en een goeie schroef dus niet..


Zal er op letten als ik het in een dergelijke combinatie tegen kom.
Gebruikers-avatar
fox4you
 
Berichten: 306
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 10:29
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten