motorolie van de Action

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor quichot » 05 Dec 2013, 23:37

Bericht door quichot » ma 05 nov 2012, 20:04

fomargo schreef:
Ook zou ik graag willen horen, of er leden zijn die ook een Daf 575 in hun boot hebben, en wat die voor soort olie gebruiken.



Ik heb al 33 jaar een 575. De eerste tijd gebruikte ik de (voorgeschreven) monograde 30.
Op aanraden van verschillende deskundigen op het 'oude' forum ben ik in 2007, na totale revisie, op moderne 20-50 overgestapt. Dit bevalt me zeer goed. Ik vaar ook 's winters. Dan is deze olie minder dik. en 's zomers, als het langdurig erg heet is, juist minder pisserig. De oliedruk is met de 20-50 bijna een punt hoger.
Nu gebruik ik nog vrij dure olie van Shell, maar als ik jullie zo hoor kon ik wel eens overgaan op Aldi Oil!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor stellamaris » 05 Dec 2013, 23:38

Bericht door stellamaris » di 06 nov 2012, 11:56

Mijn Daf 575 wordt gesmeerd met Total Caprano 15W-40. Dat is een advies van Total . Gebruik dat nu 4 jaar na slechte ervaringen met motorolie van S. . .
Ik veranderde toen van olieleverancier en de toen geleverde olie leverde rookwolken uit karterontluchtingen e.d. op . Op advies van de machinefbriek (beroepsvaart) overgestapt op het total produkt. Probleem opgelost .Ik vaar van Maart tot December. De 15W-40 is dun genoeg om vlot te starten oliedruk is normaaal .3,5kg/cm . Olie verbruik c.a 1liter op 50 draaiuren daarkan ik goed mee leven . Roken ja, als ie koud is. Warm en belast geen rook.
Andere olie in een Daf prima, maar zorg dat het een minerale olie is en geen synthtische- of halfsynthetische olie. Dat was de les die ik hiervan leerde. Succes!
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor Frieslandvaarder » 05 Dec 2013, 23:39

Bericht door Frieslandvaarder » vr 09 nov 2012, 06:47

Tja, het is ook waar je mee bent opgegroeid, bij ons kwam er alleen maar shell in de motoren, en dat is nog steeds zo, ach, hooguit 2 a 3 liter per seizoen, waar heb je het dan over he
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor buldog » 05 Dec 2013, 23:40

Bericht door buldog » vr 09 nov 2012, 11:53

stellamaris schreef:
Mijn Daf 575 wordt gesmeerd met Total Caprano 15W-40. Dat is een advies van Total . Gebruik dat nu 4 jaar na slechte ervaringen met motorolie van S. . .
Ik veranderde toen van olieleverancier en de toen geleverde olie leverde rookwolken uit karterontluchtingen e.d. op . Op advies van de machinefbriek (beroepsvaart) overgestapt op het total produkt. Probleem opgelost .Ik vaar van Maart tot December. De 15W-40 is dun genoeg om vlot te starten oliedruk is normaaal .3,5kg/cm . Olie verbruik c.a 1liter op 50 draaiuren daarkan ik goed mee leven . Roken ja, als ie koud is. Warm en belast geen rook.
Andere olie in een Daf prima, maar zorg dat het een minerale olie is en geen synthtische- of halfsynthetische olie. Dat was de les die ik hiervan leerde. Succes!




Al 14 jaar gebruikt mijn daf 575 vol synthtische olie synplus 5w/40 van metropa.
Loopt als een zonnetje gebruik 0,00 en wordt om de vier jaar vervangen.
Welke les???
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor fomargo » 05 Dec 2013, 23:41

Bericht door fomargo » vr 09 nov 2012, 13:48

Ik begrijp niet dat Henk al 14 jaar vol synthetische olie gebruikt voor zijn Daf 575.
en dat deze draait als een zonnetje. Misschien jonger type?
Maar Stellamaris waarschuwt ons er voor. Ik begrijp dat hij een slechte ervaring hiermee had.
Mijn Daf 575 is in 1982 door de werf in mijn boot geplaatst, dus 30 jaar geleden.
Ik weet niet of die nieuw of gemariniseerd is geplaatst, dus die kan nog ouder zijn.
Maar met de goedkopere olie van Aldi-Hema en Action draait die ook als een zonnetje,
en heb nooit problemen gehad.

Wie kan mij nou het JUISTE antwoord geven?
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor buldog » 05 Dec 2013, 23:42

Bericht door buldog » vr 09 nov 2012, 14:15

fomargo schreef:
Ik begrijp niet dat Henk al 14 jaar vol synthetische olie gebruikt voor zijn Daf 575.
en dat deze draait als een zonnetje. Misschien jonger type?




Nee hoor formago geen jonger type,
Mijn Neptunus 107 is van 1980 en de DAF 575 zelfs van 1966 met 3500 motoruren.
Volgens mij en vele anderen wordt het welk type olieverhaal zwaar overdreven.
Mijn keuze voor synthetische olie is dat het er veel langer in kan blijven zitten zonder kwaliteitverlies.
Lekker makkelijk in gebruik en uiteindelijk nog goedkoper dan de goedkoopste olie met een interval van 1 jaar.
En eerlijkgezegt na vier jaar vind ik het nog zonde zoals de olie er uit ziet ,zou het eigenlijk er zo weer in terug willen gooien ;)
Henk
buldog
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 10:35
Woonplaats: Oostvoorne
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:43

Bericht door vuuren1 » vr 09 nov 2012, 23:15

Wat er op de verpakking staat moet kloppen en die specificaties zijn bij motorolie van de Action veel beter dan Daf indertijd ooit heeft kunnen bedenken.
Daarbij is een DAF zo degelijk uitgevoerd dat die motoren ongeveer nooit stuk lopen.
Vol syntetisch gaat wat ver voor een dergelijk oude motor en zou ik niet adviseren. Vaak treden er toch lekkages op en als dat niet zo is dan is dat misschien een uitzondering die de regel bevestigt.
Ik ga er vanuit dat er dan geen 0W30 wordt gebruikt..

De olie van de Action zal voor echt moderne motoren (die 0W30 behoeven) niet aan de specificaties voldoen en dan gaat het wel mis.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorolie van de Action

Berichtdoor fomargo » 05 Dec 2013, 23:44

Bericht door fomargo » za 10 nov 2012, 14:14

OPGELOST
hou het maar op het antwoord van Hans
fomargo
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 16:28
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten