Blauwe rook

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Blauwe rook

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 22:28

Berichtdoor eagle » wo 31 okt 2012, 21:13
Over Perkins 6.354:

Ter info: 6.354 is geen P6.(die is ouder). 6.354 is een zg "dot" motor; X punt (dot) yyy. X=aantal cil. YYY=cil. inhoud. Dit zijn echte werkpaarden. Veel
zijn er gegaan naar landbouwmachines wo Massey Fergusson, New Holland, Claas.. De laatste die we reviseerden had 24.500 uur(!) gedraaid in een
Coles 30 to diesel-electrische kraan...

Temp: Thermostaat: begin openen bij 80 gr C, geheel open bij 94 gr C. (Meter/gever slecht?)

P olie: 3,5-4 bar /Nmax (2400 rpm). (Meter/gever slecht?) (opm: omdat temp en P olie beide afwijken is er mischien Dc-offset, bijv ergens slechte massa).

Dieselverdunning geeft bij deze motor een typisch neven effect: bij stat toeren gaat de P wijzer slingeren/ het druklamje knipperen in het ritme van de toeren.
Dat komt omdat de kleppentrein wordt gesmeerd via het 2e nokkenaslager; dat heeft hiertoe een plat kantje, waardoor er telkens een schotje olie naar boven kan.
Hierdoor daalt de druk iets, maar bij te dunne olie of te hoge temp zijn die dipjes zichtbaar op de meter/het lampje. De diesel kwam door een lek membraan in
de opvoerpomp (3x gezien in 15 jaar).
Het pomphuis van CAV DPA pomp voert geen druk; ligt direkt aan retour. (Er is wel zg transfer pressure in een deel van de pomp, toeren-afhankelijk,
maar die wordt gebruikt voor vultijdcompensatie en vervroeging van "inspuitbegin").

Oliesoort: 15w40 of 20w50 (moeilijker te krijgen).

Klepspeling: 0,30 in+uit, koud. Check-interval:2500 uur.


Zoals Vuuren al opmerkte valt een exakte diagnose voor rook nog niet mee via een forum, vandaar de wat algemene info.

Meestal proberen we uit te vinden of de rookbron algemeen is, of gelokaliseerd is tot een cilinder. Dit gaat als volgt: motor ca 1000 rpm laten draaien,
Dan een verstuiverleiding losdraaien. Effekt goed waarnemen (geluid,rook..). Dan leiding weer vast, en daarna hetzelfde bij de volgende verstuiver enz.
Als er een bij zit die minder verandering geeft, is dat een zwakke broeder..Compressiemetingen doen we steeds minder, vanwege de sterke afhankelijkheid van
het torntoerental (adiabatische compressie).Bij een 6 cil test je dan de laatste cil met een half lege accu, en is vergelijken niet meer eerlijk. Beter is
een lektest (perslucht).

Om de olielekkage langs de inlaatklepstelen te testen kan er onderdruk in de inlaatpoorten worden opgeroepen door het deels afsluiten van de inlaatbuis na
verwijdering van het luchtfilter ( met een plaat; nooit met de hand!!!). Eerst neemt dan de blauwe rook toe, en tenslotte, als het lucht-overschot nul
is geworden, gaat de motor roeten.

Berucht ivm rook is de "coldstart-aid". (niet altijd aanwezig). Vraag aan hr Bos: Kunt u voorgloeien?..
De el gloeispiraal verwarmt de inlaatlucht, en krijgt tevens diesel toegevoerd (door de opvoerpomp) waardoor er een vlam ontstaat in het inlaatspruitstuk.
Het in-uitschakelen van de dieseltoevoer gebeurt door het uitzetten van een messing stiftje. Indien het afsluiten niet geheel goed gaat ademt de motor steeds
lucht gemengd met een weinig diesel,en dat rookt..

In de hoop dat eea bijdraagt aan de oplossing,

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 22:30

Bericht door vuuren1 » wo 31 okt 2012, 21:44
Goed verhaal Eagle.

Aanvullend:

De gemelde oliedruk zou dus te hoog zijn.
Dat is vreemd, vooral als er dieselolie in de motorolie zou zitten.
Remedie: Mechanisch oliedruk meten.

Het pomphuis van de DPA pomp heeft t.o.v. het motorcarter een overdruk (idd om de HD plunjer-ruimtes te vullen en voor de plunjer van de vervroeger).
Hij zit wel aan de retour, maar middels een restrictie in de retour, de ingebouwde LD pomp is een verdringerpomp.
Lekkage via de as is niet uitgesloten.
Als er een opvoerpompje op zit zal lekkage via een controlegaatje zichtbaar moeten zijn.

Verdere gasolieproblemen zijn prima omschreven maar bij blauwe rook zou ik mij vooralsnog concentreren op smeerolie.
Een lekkende vlamstart inrichting geeft ook grijze rook.

Compressie meten bij schrikbarend versleten motoren kan zomaar een veel te positief beeld geven omdat de motorolie heel goed kan helpen met afdichten.
Een lektest geeft idd een veel beter beeld.

We wachten de ervaringen weer af.
(het is toch een zekere uitdaging om zoiets middels een forum op te kunnen lossen)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Popeye » 05 Dec 2013, 22:31

Bericht door Popeye » wo 31 okt 2012, 21:55

vuuren1 schreef:
We wachten de ervaringen weer af.
(het is toch een zekere uitdaging om zoiets middels een forum op te kunnen lossen)



Als je er uit bent, krijgen we dan witte rook???? :lol:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Dec 2013, 22:36

Bericht door Bejakruiser » do 01 nov 2012, 00:04

Zit (of zat) er toevallig steen/glaswol in de motorruimte? Dit in combinatie met het open lucht"filter" kan op den duur zeker zorgen voor blauwe rook (door versleten zuigerveren).

Ik zou in ieders geval ook beginnen met compressie meten. Mocht hier iets uit komen dan de lektest om te bepalen waar het door komt en daarna verdere stappen bepalen. Het verwisselen van de olie heeft op dit moment weinig nut en is geld weg gooien. Of je zou voor het verversen eerst een oliesysteem reiniging toe moeten passen, dit kan slecht afdichtende zuigerveren door roetdeeltjes verhelpen. Mocht daarna blijken dat een revisie noodzakelijk is, is de motor van binnen in ieders geval schoon. Uiteraard helpt dit niet tegen versleten zuigerveren maar dat mag duidelijk zijn.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 23:09

Bericht door vuuren1 » do 01 nov 2012, 23:13

Bejakruiser schreef:
Zit (of zat) er toevallig steen/glaswol in de motorruimte? Dit in combinatie met het open lucht"filter" kan op den duur zeker zorgen voor blauwe rook (door versleten zuigerveren).

Ik zou in ieders geval ook beginnen met compressie meten. Mocht hier iets uit komen dan de lektest om te bepalen waar het door komt en daarna verdere stappen bepalen. Het verwisselen van de olie heeft op dit moment weinig nut en is geld weg gooien. Of je zou voor het verversen eerst een oliesysteem reiniging toe moeten passen, dit kan slecht afdichtende zuigerveren door roetdeeltjes verhelpen. Mocht daarna blijken dat een revisie noodzakelijk is, is de motor van binnen in ieders geval schoon. Uiteraard helpt dit niet tegen versleten zuigerveren maar dat mag duidelijk zijn.




Beja,
Ik denk dat je het hele verhaal nog niet goed hebt gelezen.
Als er gasolie in de motorolie zit is de eerste stap om de motorolie te vervangen en dan verder te kijken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Dec 2013, 23:10

Bericht door Bejakruiser » za 03 nov 2012, 11:26

Hans ik heb het verhaal prima gelezen en blijf bij mijn advies.
Als er al diesel bij de olie zou zitten zou de oliedruk omlaag gaan. En dat is niet het geval zoals je had kunnen lezen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 23:11

Bericht door m-bosch » za 03 nov 2012, 12:58

eagle schreef:
Over Perkins 6.354:

Ter info: 6.354 is geen P6.(die is ouder). 6.354 is een zg "dot" motor; X punt (dot) yyy. X=aantal cil. YYY=cil. inhoud. Dit zijn echte werkpaarden. Veel
zijn er gegaan naar landbouwmachines wo Massey Fergusson, New Holland, Claas.. De laatste die we reviseerden had 24.500 uur(!) gedraaid in een
Coles 30 to diesel-electrische kraan...

Temp: Thermostaat: begin openen bij 80 gr C, geheel open bij 94 gr C. (Meter/gever slecht?)

P olie: 3,5-4 bar /Nmax (2400 rpm). (Meter/gever slecht?) (opm: omdat temp en P olie beide afwijken is er mischien Dc-offset, bijv ergens slechte massa).

Dieselverdunning geeft bij deze motor een typisch neven effect: bij stat toeren gaat de P wijzer slingeren/ het druklamje knipperen in het ritme van de toeren.
Dat komt omdat de kleppentrein wordt gesmeerd via het 2e nokkenaslager; dat heeft hiertoe een plat kantje, waardoor er telkens een schotje olie naar boven kan.
Hierdoor daalt de druk iets, maar bij te dunne olie of te hoge temp zijn die dipjes zichtbaar op de meter/het lampje. De diesel kwam door een lek membraan in
de opvoerpomp (3x gezien in 15 jaar).
Het pomphuis van CAV DPA pomp voert geen druk; ligt direkt aan retour. (Er is wel zg transfer pressure in een deel van de pomp, toeren-afhankelijk,
maar die wordt gebruikt voor vultijdcompensatie en vervroeging van "inspuitbegin").

Oliesoort: 15w40 of 20w50 (moeilijker te krijgen).

Klepspeling: 0,30 in+uit, koud. Check-interval:2500 uur.


Zoals Vuuren al opmerkte valt een exakte diagnose voor rook nog niet mee via een forum, vandaar de wat algemene info.

Meestal proberen we uit te vinden of de rookbron algemeen is, of gelokaliseerd is tot een cilinder. Dit gaat als volgt: motor ca 1000 rpm laten draaien,
Dan een verstuiverleiding losdraaien. Effekt goed waarnemen (geluid,rook..). Dan leiding weer vast, en daarna hetzelfde bij de volgende verstuiver enz.
Als er een bij zit die minder verandering geeft, is dat een zwakke broeder..Compressiemetingen doen we steeds minder, vanwege de sterke afhankelijkheid van
het torntoerental (adiabatische compressie).Bij een 6 cil test je dan de laatste cil met een half lege accu, en is vergelijken niet meer eerlijk. Beter is
een lektest (perslucht).

Om de olielekkage langs de inlaatklepstelen te testen kan er onderdruk in de inlaatpoorten worden opgeroepen door het deels afsluiten van de inlaatbuis na
verwijdering van het luchtfilter ( met een plaat; nooit met de hand!!!). Eerst neemt dan de blauwe rook toe, en tenslotte, als het lucht-overschot nul
is geworden, gaat de motor roeten.

Berucht ivm rook is de "coldstart-aid". (niet altijd aanwezig). Vraag aan hr Bos: Kunt u voorgloeien?..
De el gloeispiraal verwarmt de inlaatlucht, en krijgt tevens diesel toegevoerd (door de opvoerpomp) waardoor er een vlam ontstaat in het inlaatspruitstuk.
Het in-uitschakelen van de dieseltoevoer gebeurt door het uitzetten van een messing stiftje. Indien het afsluiten niet geheel goed gaat ademt de motor steeds
lucht gemengd met een weinig diesel,en dat rookt..

In de hoop dat eea bijdraagt aan de oplossing,

gr, Eagle





Eagle

Allereerst bedankt voor het meedenken en de info omtrent de geschiedenis van de motor.

Een massa probleem lijkt me goed mogelijk. De watertemp. en het toerental verschillen van de boven en benedenbesturing t.o.v elkaar. De oliedruk niet maar ook hier kan de (hoge) druk afwijken van de werkelijke druk.
De wijzer van de oliedruk blijft volledig stilstaan ook bij een warme motor. Uiteraard is de druk bij warme motor iets lager (ongev. 5 bar)

Dieselolie in de olie door een lek membraam in de opvoerpomp is dat te controleren? Ter info; Als ik de opvoerpomp met de hand bedien dan heb ik na 2 a 3 keer pompen geen druk meer. Is dit normaal ?

Het verhaal van de CAV pomp gaat met mijn beperkte motorkennis helaas mijn pet te boven. Uiteraard bewaar ik deze info,want je weet nooit waar het van toepassing is in de toekomst.

Dat de klepspeling 700 uur niet is gecontroleerd is volgens je gegevens(2500 uur) niet verontrustend.

De rookuitstoot controleren per cilinder is goed te doen. Ik doe dit gelijk met het vervangen van de brandstoffilters. Ieder jaar nieuwe filters is misschien wat overdreven, maar ik wil voor en filter van € 15 geen problemen. Motoruitval komt volgens mij dikwijls door brandstof toevoer en altijd bij slecht weer.
Ook het testen van de olie lekkage langs de inlaatklepstelen kan ik uitproberen.

De koude start is aanwezig voorgloeien is mogelijk. Maar ik kan niet ondekken op wat voor wijze er brandstof in de inlaat komt. Maw ik zie geen brandstofleiding hier na toe. Het voorgloeien heeft volgens mij ook geen invloed op het startgedrag van de motor. Hij slaat er niet makkelijker door aan.
Om te starten moet de motor toch wel een seconde of 5 tornen ( na 2 weken stilstand) hij slaat niet direkt aan. Ik heb me laten vertellen dat dit een Perkins eigenschap is.

In jouw gegevens zie ik dat je een perkins motor reviseerde na 24.500 uur. Onze scheepsmotoren komen daar heel hun leven niet aan. Hopelijk is revisie van mijn motor nog heel ver weg,maar wat ik mezelf wel afvraag is, of deze motoren gezien hun leeftijd nog wel te reviseren zijn. Zijn er nog onderdelen zoals bijv. zuigerveren en dergelijke voor te krijgen. Bij eigenaren en revisiebedrijven komt ook wel de vraag naar boven om een nieuwe motor te plaatsen ipv reviseren.

Groeten Bosch
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 23:13

Bericht door m-bosch » za 03 nov 2012, 13:14

vuuren1 schreef:
Goed verhaal Eagle.

Aanvullend:

De gemelde oliedruk zou dus te hoog zijn.
Dat is vreemd, vooral als er dieselolie in de motorolie zou zitten.
Remedie: Mechanisch oliedruk meten.

Het pomphuis van de DPA pomp heeft t.o.v. het motorcarter een overdruk (idd om de HD plunjer-ruimtes te vullen en voor de plunjer van de vervroeger).
Hij zit wel aan de retour, maar middels een restrictie in de retour, de ingebouwde LD pomp is een verdringerpomp.
Lekkage via de as is niet uitgesloten.
Als er een opvoerpompje op zit zal lekkage via een controlegaatje zichtbaar moeten zijn.

Verdere gasolieproblemen zijn prima omschreven maar bij blauwe rook zou ik mij vooralsnog concentreren op smeerolie.
Een lekkende vlamstart inrichting geeft ook grijze rook.

Compressie meten bij schrikbarend versleten motoren kan zomaar een veel te positief beeld geven omdat de motorolie heel goed kan helpen met afdichten.
Een lektest geeft idd een veel beter beeld.

We wachten de ervaringen weer af.
(het is toch een zekere uitdaging om zoiets middels een forum op te kunnen lossen)





Hans

Bedankt voor je reactie. Voor verdere gegevens vraag ik jou om mijn verhaal bij Aagle te lezen. Betreffende diverse opmerkingen en zeer nuttige informatie zitten jullie op dezelfde lijn. Graag hoor ik van je.

Alle info gaat er ver op door op mijn probleem. Dit vind ik positief. Uiteraard ga ik bij het begin beginnen en dat is simpel met het verversen van de motorolie en ga zo stapje voor stapje verder. Het is nog niet te hopen ,maar misschien eindig ik wel in de toekomst bij een compleet nieuwe motor.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 23:14

Bericht door eagle » ma 05 nov 2012, 22:20

M Bosch

Oliedruk: Eens met Vuuren; Een mechanische meting (manometer op 1/8 bsp aansluiting) geeft uitsluiting.
Voor meer info over temp meting en oliedruk meting is er een posting onder "hints en tips", draad VDO.

Dieselolie in de olie kan, dat hebben we zoals al gezegd enkele malen gezien, niet alleen bij 6.354.
Maar bij die kwam het steeds door de opvoerpomp; Lek membraan. Het pompje moet eraf en uitelkaar om te controleren;valt best mee.
.
Bij sommige pomptypes zit er een keerring op de membraansteel, als extra afdichting tov het carter. Tevens
is er dan een verklikkergaatje in het pomphuis, onder het membraan, maar boven die afdichting, geboord; indien bij zo,n pomp het
membraan lek wordt, treedt de diesel hierdoor naar buiten inplaats van via de pomp-arm opening
het blok in (hierop doelde Vuuren). Maar niet op alle 6.354 zit die versie....

De inspuitpomp op een 6.354M kan een heavy duty versie zijn, herkenbaar aan een demper op de zijkant van
de pomp (pomp staat rechtop. Demper is een ronde metalen schijf,ca 60..70 mm D ). Die versie heeft zelfs
twee as-keringen achter elkaar; lekkans zeer klein. Bovendien; Binnen de pomp zijn er drie druk-compartimenten; Hoge druk, Transfer druk, en
retourdruk (0 bar).(daarom zijn er ook 3 ontluchtingsschroefjes..). Daar waar de as er uit komt (en de keerring zit) is er retourdruk.
Olieverwisselen geeft uitsluiting. Overigens "ruikt" warme motorolie met diesel erin sterk naar diesel...


Over het opvoerpompje nog het volgende, ivm opmerking over 2a3 slagen, dan geen druk meer.... en het lang moeten tornen voor het aanslaan.
Deze pompjes zijn van het type "Passive action"; Dit houdt in dat het bedienen van de arm NIET de pomp-aktie is, maar de AANZUIG-aktie.
De eigenlijke pompslag wordt uitgevoerd door een veer onder het membraan; die drukt de diesel eruit naar de inpuitpomp toe.
De hefboom trekt het membraan
weer tegen de veer in naar beneden, waardoor er weer nieuwe diesel wordt aangezogen enz. Reden hiervoor is dat de opbrengst
zich moet aanpassen aan de consumptie van de motor; Dat gebeurt nu, want als er geen diesel meer naar de inpuitpomp kan, dan houdt
de veer de diesel weliswaar onder (beperkte, door veer en membraan opp. bepaalde) druk, maar perst die niet tegen wil en dank erin...

Als je het pompje met de hand bediend, gebeurt er hetzelfde als bediening door de nokkenas: Drukken (voelt aan als pompen..) vult de
pomp, Loslaten laat de veer zijn pompwerking doen. Opnieuw drukken (voelt weer als pompen...) vult de pompkamer weer opnieuw, weer
loslaten zorgt weer voor verpompen door de veer naar de inspuitpomp. Maar als die vol is (moet ook!) kan er niets meer bij, en kan
het membraan niet verder naar boven. Het bedienhandel voelt dan "slap" aan, maar dat hoort zo; de inspuitpomp zit nu vol..
Als je nu meerdere "pompende" slagen kunt maken, voordat het armpje slap aan gaat voelen, betekent dat, dat er lucht in je systeem
is,die je eerst wegpompt. Datzelfde doet je motor bij het starten kennelijk ook voordat hij aanslaat.

Als test kun je, voor het starten, pompen totdat het handel slap aanvoelt, en dan starten; aanslaan moet dan wel meteen gebeuren.

Anderzijds; als een motor niet meteen wil aanslaan vanwege (bijv) te lage compressie, dan wordt er evenwel reeds tijdens het tornen ingespoten, maar
die diesel verbrandt eerst niet, en blijft op de zuigers liggen. Dan, bij eindelijk aanslaan, verbrandt die voor nop ingespoten diesel alsnog, en
dat geeft direkt na het aanslaan kortstondig flinke rook.. Blijft zo,n rookpluim uit na aanslaan, dan was er in het begin geen inspuiting (lucht?.. )

Veel vlamstart-inrichtingen worden buiten werking gesteld (rook..). Verwijderen levert een gat in het spruitstuk op, dus meestal wordt dan
het dieselleidinkje afgekoppelt, maar de inrichting zelf blijft zitten.
De el gloeispiraal is lang niet zelf in staat tot luchtverwarmen zonder de dieselvlam, zodat je het effekt van "voorgloeien" niet meer zult merken.

Perkins zelf vindt dat er gestart moet kunnen worden tot 5 gr C zonder hulp van een vlamstart.


Wij hebben regelmatig kontakt met de importeur Kemper & Van Twist over 6.354; De levering van delen levert geen problemen op waar
het draaiend werk betreft (Zuigers,veren,bussen,lagers, drijfstangen, krukas enz), Alleen sommige aanbouwdelen tbv marinisatie worden
schaars (spruitstukken, typische steune voor periferie, maar daar vonden we tot nu toe altijd wel een oplossing voor...

Laat horen hoe het verder gaat...

Gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 23:15

Bericht door m-bosch » ma 05 nov 2012, 22:39

eagle schreef:
M Bosch

Oliedruk: Eens met Vuuren; Een mechanische meting (manometer op 1/8 bsp aansluiting) geeft uitsluiting.
Voor meer info over temp meting en oliedruk meting is er een posting onder "hints en tips", draad VDO.

Dieselolie in de olie kan, dat hebben we zoals al gezegd enkele malen gezien, niet alleen bij 6.354.
Maar bij die kwam het steeds door de opvoerpomp; Lek membraan. Het pompje moet eraf en uitelkaar om te controleren;valt best mee.
.
Bij sommige pomptypes zit er een keerring op de membraansteel, als extra afdichting tov het carter. Tevens
is er dan een verklikkergaatje in het pomphuis, onder het membraan, maar boven die afdichting, geboord; indien bij zo,n pomp het
membraan lek wordt, treedt de diesel hierdoor naar buiten inplaats van via de pomp-arm opening
het blok in (hierop doelde Vuuren). Maar niet op alle 6.354 zit die versie....

De inspuitpomp op een 6.354M kan een heavy duty versie zijn, herkenbaar aan een demper op de zijkant van
de pomp (pomp staat rechtop. Demper is een ronde metalen schijf,ca 60..70 mm D ). Die versie heeft zelfs
twee as-keringen achter elkaar; lekkans zeer klein. Bovendien; Binnen de pomp zijn er drie druk-compartimenten; Hoge druk, Transfer druk, en
retourdruk (0 bar).(daarom zijn er ook 3 ontluchtingsschroefjes..). Daar waar de as er uit komt (en de keerring zit) is er retourdruk.
Olieverwisselen geeft uitsluiting. Overigens "ruikt" warme motorolie met diesel erin sterk naar diesel...


Over het opvoerpompje nog het volgende, ivm opmerking over 2a3 slagen, dan geen druk meer.... en het lang moeten tornen voor het aanslaan.
Deze pompjes zijn van het type "Passive action"; Dit houdt in dat het bedienen van de arm NIET de pomp-aktie is, maar de AANZUIG-aktie.
De eigenlijke pompslag wordt uitgevoerd door een veer onder het membraan; die drukt de diesel eruit naar de inpuitpomp toe.
De hefboom trekt het membraan
weer tegen de veer in naar beneden, waardoor er weer nieuwe diesel wordt aangezogen enz. Reden hiervoor is dat de opbrengst
zich moet aanpassen aan de consumptie van de motor; Dat gebeurt nu, want als er geen diesel meer naar de inpuitpomp kan, dan houdt
de veer de diesel weliswaar onder (beperkte, door veer en membraan opp. bepaalde) druk, maar perst die niet tegen wil en dank erin...

Als je het pompje met de hand bediend, gebeurt er hetzelfde als bediening door de nokkenas: Drukken (voelt aan als pompen..) vult de
pomp, Loslaten laat de veer zijn pompwerking doen. Opnieuw drukken (voelt weer als pompen...) vult de pompkamer weer opnieuw, weer
loslaten zorgt weer voor verpompen door de veer naar de inspuitpomp. Maar als die vol is (moet ook!) kan er niets meer bij, en kan
het membraan niet verder naar boven. Het bedienhandel voelt dan "slap" aan, maar dat hoort zo; de inspuitpomp zit nu vol..
Als je nu meerdere "pompende" slagen kunt maken, voordat het armpje slap aan gaat voelen, betekent dat, dat er lucht in je systeem
is,die je eerst wegpompt. Datzelfde doet je motor bij het starten kennelijk ook voordat hij aanslaat.

Als test kun je, voor het starten, pompen totdat het handel slap aanvoelt, en dan starten; aanslaan moet dan wel meteen gebeuren.

Anderzijds; als een motor niet meteen wil aanslaan vanwege (bijv) te lage compressie, dan wordt er evenwel reeds tijdens het tornen ingespoten, maar
die diesel verbrandt eerst niet, en blijft op de zuigers liggen. Dan, bij eindelijk aanslaan, verbrandt die voor nop ingespoten diesel alsnog, en
dat geeft direkt na het aanslaan kortstondig flinke rook.. Blijft zo,n rookpluim uit na aanslaan, dan was er in het begin geen inspuiting (lucht?.. )

Veel vlamstart-inrichtingen worden buiten werking gesteld (rook..). Verwijderen levert een gat in het spruitstuk op, dus meestal wordt dan
het dieselleidinkje afgekoppelt, maar de inrichting zelf blijft zitten.
De el gloeispiraal is lang niet zelf in staat tot luchtverwarmen zonder de dieselvlam, zodat je het effekt van "voorgloeien" niet meer zult merken.

Perkins zelf vindt dat er gestart moet kunnen worden tot 5 gr C zonder hulp van een vlamstart.


Wij hebben regelmatig kontakt met de importeur Kemper & Van Twist over 6.354; De levering van delen levert geen problemen op waar
het draaiend werk betreft (Zuigers,veren,bussen,lagers, drijfstangen, krukas enz), Alleen sommige aanbouwdelen tbv marinisatie worden
schaars (spruitstukken, typische steune voor periferie, maar daar vonden we tot nu toe altijd wel een oplossing voor...

Laat horen hoe het verder gaat...

Gr. Eagle




Wederom bedankt voor nuttige en bruikbare info . Ik heb genoeg om uit te voeren. Ik begin bij het begin en dat is de motorolie te verversen. En met voorgaande adviezen ga ik stapje voor stapje verder. De rultaten laat ik zeker weten
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten