Blauwe rook

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 21:59

Bericht door Jan Huibers » zo 28 okt 2012, 22:10

Is dat de ECHTE urenstand of is die ooit op nul gezet na 'revisie' ??

Ik weet niet van welk bouwjaar je boot is.. Maar ik vindt het errug weinig uurtjes!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 22:00

Bericht door Wim Niessen » zo 28 okt 2012, 22:22

Motoren maken naar mijn idee veel minder uren dan de meeste van ons denken. Persoonlijk schat ik dat het gemiddeld aantal motoruren voor een boot met dieselmotor niet boven de 150 per jaar uit komt (zeilboten buiten beschouwing gelaten)
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 22:00

Bericht door Jan Huibers » zo 28 okt 2012, 22:23

Doe maar echt effe alle info die je hebt van de boot en de motor. Ik gok zelf dat het een valkkruiser 1260 is, waar later een zwemplateau aan gemaakt is. Aan jou verkocht als 13 mtr motorboot. Onzin want het blijft een Content 1260. Als je nog een stuurstand beneden hebt is de boot van voor 1990. Als de urenstand kloppend is heeft er een hermoterisering plaats gevonden. Dus heb je een dikke map met papieren over de motor en een dikke map met aanverwante apperatuur. Ditzelfde geldt voor revisie, als er een serieuze revisie plaats gevonden heeft moet je ook een map hebben liggen.

Ik hoop dat je gaat vertellen dat goed zit...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 22:01

Bericht door vuuren1 » zo 28 okt 2012, 22:41

Het lijkt er vaak op dat een motor -leuk- belast wordt maar bij een verbruik van 7-10 liter per uur kom je aan een gemiddeld vermogen van 20 tot maximaal 40 pk.
Dat is hier -onderbelast- maar ook weer niet erg onderbelast.
Roken past in deze situatie wel bij dit type motor, vooral als je ineens flink gas geeft.

De volgende vraag is of het blauwe roken ineens is begonnen en hoe ernstig het is.

70 Graden koelvloeistof-temperatuur is wat laag maar een goede motor rookt daardoor niet.
Rook bij een te laag belaste en ook ouder motor ontwerp is -normaal- (de Ford van Jan doet dat ook en er mankeert niks aan).

Echt blauwe rook is, nogmaals, olie en dan moet het olieniveau zakken.
Zo niet dan toch even goed snuffelen naar dieselolie geurtjes en anders is een olieanalyse aan te raden.

Dan is het de vraag waar eventuele gasolie vandaan kan komen en zich met de motorolie kan mengen.
Deze motor is uitgerust met een verdelerinspuitpomp en die pompen hebben in het lage druk gedeelte een overdruk.
Dan sluit ik een lekkage van de brandstofpomp naar het motorcarter niet uit.
Er ontstaat dan vermenging van gasolie en motorolie (5% gasolie verdunt smeerolie met 50%) en dan gaat een dieselmotor blauw roken en het oliepeil blijft keurig op niveau.
Ook neemt de motorslijtage fors toe omdat de smeerolie zijn kwaliteit ernstig verliest.

Ik loop op de feiten vooruit maar dan weet je mogelijk waarom er steeds wordt teruggekomen op een mogelijk interne gasolielekkage.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 22:02

Bericht door vuuren1 » zo 28 okt 2012, 22:58

@Wim,
150 Uur gemiddeld is erg hoog ingeschat, mensen met 3-4 weken vakantie en wat weekenden in de buurt komen gemiddeld aan 60-90 uur per jaar.

@Jan,
SVP niet zo negatief reageren.
Het gaat om een rookprobleem en niet of die motor nu 1000 of 6000 uur heeft gedraaid want ook na 6000 uur kan een dieselmotor nog prima rookvrij werken.
Je kunt niet weten hoeveel iemand met een motor heeft gedraaid en onder welke omstandigheden.

Dit probleem lijkt te wijzen naar een andere oorzaak dan -ernstige slijtage- mbt draaiuren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 22:03

Bericht door Wim Niessen » zo 28 okt 2012, 23:32

Hans, ik ben altijd positief :lol: :lol:
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 22:03

Bericht door VRM marine » ma 29 okt 2012, 11:21

iik zag dat de verstuivers waren gereviseerd, is dit bij een echt bedrijf gebeurd?(juiste nozzels en openings druk??
zijn de nozzels vervangen?
blijven de terugslag klepjes niet hangen ?
staat de pomp goed op tijd??
Kleppen goed gesteld?
voldoende compressie?
geen onderdruk?==> ventialatie is open?
luchtfilter schoon?

een goed advies was even de olie verversen , daarna motor eens goed en flink belasten (goede hoge uitlaat temperatuur) dan komt de boel ook lekker los .
als de compressie nog goed is (daar twijfel ik dus aan) kan uw motor ook blauwig gaan roken.
het hoeft niet altijd motor olie te zijn! ;)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 22:05

Bericht door Jan Huibers » ma 29 okt 2012, 23:25

@vrm....Ik heb niet zo heel veel verstand van dieselmotoren...

Het meeste op je lijstje kan ik volgen... Maar als de pomp niet op tijd staat loopt de motor niet of goed beroerd, soms met nagelende geluiden..geen blauwe rook dan. En of het luchtfilter open is... Dan zou deze meneer niet de opgegeven toerentallen halen of anders met zwarte rook.. Dacht ik dan..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor adventure1 » 05 Dec 2013, 22:05

Bericht door adventure1 » ma 29 okt 2012, 23:39

er staat een ding in ieder geval niet op tijd.
het is nu maandag 29 october 23.38 uur en het tijdstip van de bijdrage in het forum komt een uur later te staan, volgens mij is de zomertijd nog ingesteld.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor henkvd » 05 Dec 2013, 22:06

Bericht door henkvd » ma 29 okt 2012, 23:43

adventure1 schreef:
er staat een ding in ieder geval niet op tijd.
het is nu maandag 29 october 23.38 uur en het tijdstip van de bijdrage in het forum komt een uur later te staan, volgens mij is de zomertijd nog ingesteld.




Om deze aan te passen zie mededeling.
viewtopic.php?f=9&t=697
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4468
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten