Bericht door vuuren1 » di 30 okt 2012, 00:01
Tja..
We zijn bezig om er in kleine stapjes achter te komen wat er mogelijk aan de hand is en aan een rijtje vragen waar alleen een dieselmonteur iets mee kan aanvangen heeft de vraagsteller weinig.
Er is steeds duidelijk verteld dat het zeker en duidelijk blauwe rook is en vooral niks wat op grijze rook lijkt.
Ik had al gemeld dat de P6 motor uit 1962 stamt en dat is lang geleden. Slijtage is in dat geval heel goed mogelijk.
Alleen is het netjes op peil blijven van de motorolie (en mogelijk stijgend peil) een punt van aandacht omdat dat nu net niet past bij een versleten motor.
M.i. is het gepubliceerde lijstje in deze fase (nog) niet aan de orde:
Quote:
ik zag dat de verstuivers waren gereviseerd, is dit bij een echt bedrijf gebeurd?(juiste nozzels en openings druk??
zijn de nozzels vervangen?
- Een fout daarin doet de motor grijs roken.
blijven de terugslag klepjes niet hangen ?
- De restdrukklepjes? Ook grijze rook en een rot lopende motor.
staat de pomp goed op tijd??
- Ik lees niks over wijzigingen daar in. Weer grijze rook of een erg knikkerend geluid.
Kleppen goed gesteld?
- Lekkende kleppen? Die verbranden en dan loopt de motor niet mooi rond.
voldoende compressie?
- Zo niet: Lekke kleppen, defecte koppakking, versleten motor, olieverbruiik etc.
geen onderdruk?==> ventialatie is open?
- Ik heb niks gelezen over overmatige carterdampen . Dit is een goed punt! (vergeten te vragen)
luchtfilter schoon?
- Een vuil filter geeft geen blauwe rook.
Ik heb allen de hoofdpunten genoemd en ben dus niet volledig.
Het is niet de bedoeling de vraagsteller te verwarren, ik stel voor om de lopende procedure gewoon af te wikkelen.