Blauwe rook

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 22:08

Bericht door vuuren1 » di 30 okt 2012, 00:01

Tja..

We zijn bezig om er in kleine stapjes achter te komen wat er mogelijk aan de hand is en aan een rijtje vragen waar alleen een dieselmonteur iets mee kan aanvangen heeft de vraagsteller weinig.

Er is steeds duidelijk verteld dat het zeker en duidelijk blauwe rook is en vooral niks wat op grijze rook lijkt.
Ik had al gemeld dat de P6 motor uit 1962 stamt en dat is lang geleden. Slijtage is in dat geval heel goed mogelijk.
Alleen is het netjes op peil blijven van de motorolie (en mogelijk stijgend peil) een punt van aandacht omdat dat nu net niet past bij een versleten motor.

M.i. is het gepubliceerde lijstje in deze fase (nog) niet aan de orde:

Quote:
ik zag dat de verstuivers waren gereviseerd, is dit bij een echt bedrijf gebeurd?(juiste nozzels en openings druk??
zijn de nozzels vervangen?
- Een fout daarin doet de motor grijs roken.
blijven de terugslag klepjes niet hangen ?
- De restdrukklepjes? Ook grijze rook en een rot lopende motor.
staat de pomp goed op tijd??
- Ik lees niks over wijzigingen daar in. Weer grijze rook of een erg knikkerend geluid.
Kleppen goed gesteld?
- Lekkende kleppen? Die verbranden en dan loopt de motor niet mooi rond.
voldoende compressie?
- Zo niet: Lekke kleppen, defecte koppakking, versleten motor, olieverbruiik etc.
geen onderdruk?==> ventialatie is open?
- Ik heb niks gelezen over overmatige carterdampen . Dit is een goed punt! (vergeten te vragen)
luchtfilter schoon?
- Een vuil filter geeft geen blauwe rook.

Ik heb allen de hoofdpunten genoemd en ben dus niet volledig.
Het is niet de bedoeling de vraagsteller te verwarren, ik stel voor om de lopende procedure gewoon af te wikkelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 22:09

Bericht door VRM marine » di 30 okt 2012, 17:53

een vuil lucht filter kan er voor zorgen dat de motor meer aan de carter ontluchting gaat zuigen , wat weer olie verbruik geeft , ergo blauwe rook. ;) (vooral bij de om636 zit de carter ontluchting vaak op het spruitstukje!(achter de gas regelklep)
vaak is dit maar een klein slangetje en heb je al meer kans op grotere onderdruk wat ook dit soort problemen geeft! ;)
gratis tip!

overigens vind ik dat mensen als ze er echt geen verstand van hebben er beter bij dit soort storingen een goede monteur (met merk kennis)op kunnen zetten.
hoe goed bedoeld ook , sommige hulpjes van de haven /kennissen etc. , verzieken meer als dat ze goed doen!, ;)

:mrgreen: al is dat voor ons dan meest natuurlijk kassa! :D :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Wilfried » 05 Dec 2013, 22:09

Bericht door Wilfried » di 30 okt 2012, 20:09

Geeft niets met het probleem te maken maar een 6.354 is geen P6.

P6: 1938-01 tot 1961-04
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 22:10

Berichtdoor vuuren1 » di 30 okt 2012, 20:21
Klopt.
Een echt vuil filter kan carterdamp en zelfs olie optrekken.
Maar echt olie optrekken zal niet snel gebeuren, of de carterontluchting moet verkeerd zitten.

Daarbij zal de motor het maximale toerental niet halen en bij vlagen fors blauw roken en ook zwart roken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 22:12

Bericht door m-bosch » di 30 okt 2012, 23:16

vuuren1 schreef:
Klopt.
Een echt vuil filter kan carterdamp en zelfs olie optrekken.
Maar echt olie optrekken zal niet snel gebeuren, of de carterontluchting moet verkeerd zitten.

Daarbij zal de motor het maximale toerental niet halen en bij vlagen fors blauw roken en ook zwart roken.




Hans
Mag ik allereerst alle watersport liefhebbers bedanken voor het meedenken over mijn probleem. Uit voorgaande berichten zijn alleen die berichten voor mij belangrijk, die bijdragen aan een oplossing. Discussies over hoeveel uur we in een jaar varen is voor mij niet interessant. Vandaar dat ik jou als echte
kenner toch nog een aantal gegevens en vragen toezendt. Uiteraard mogen alle echte kenners hier ook op reageren .

Mijn boot is een Valkkruiser van 1985. Ik heb hem sinds 2001. Een aantal gegevens over het schip en de motor zijn goed na te gaan maar een aantal gegevens zoals bijv het brandstofverbruik zijn door mij nooit exact gemeten en zijn dus een benadering.


Ter aanvulling;

De Perkins geeft buiten het roken van blauwe rook geen enkel probleem. Hij loopt als een zonnetje ook stationair en is eigenlijk een heerlijke motor voor mijn boot. Toen ik de boot kocht heeft de moter een beurt gehad door Kempers en van Twist (Perkins dealer) uit Dordrecht .Buiten vervanging van olie en filters hebben ze de kleppen gesteld en met de brandstofpomp was niets aan de hand. De monteur zei toen tegen mij: Als de motor goed loopt ga er dan niet te veel aan ziten knutselen afgezien van het regulier onderhoud.
Zogezegd zo gedaan en vervolgens zijn ieder jaar de olie en de filters vervangen. Tot op de dag loopt de motor probleemloos afgezien van de blauwe rook en de mogelijke vermenging van dieselolie met de motorolie.

Vraag: de kleppen tikken niet maar zijn nu 700 uur niet meer gesteld is dit een ooraak .?

De vestuivers zijn bij Verhoef in Wagenberg gereviseerd. Het is een betrouwbaar en keurig bedrijf, maar ik kan niet controleren of de verstuivers goed zijn gereviseerd. Echter ga ik hier wel van uit.

Het lucht filter is een open metalen gaasfilter wat alleen maar grove vervuiling tegenhoud. Ik heb het met benzine uitgewassen drooggemaakt en teruggeplaatst.

Als ik de dop op het kleppendeksel losdraai voel ik geen enkele druk. Ik neem aan dat er dan geen overdruk in het carter is ?

Het roken is niet ineens gekomen maar is de laatste 3 jaren wel redlijk toegenomen. Bij koud weer is het erger dan in de zomer

Vraag: Heeft het roken niet te maken met de enigzins hoge oliedruk( 5-6 bar)?

Vraag: Is het te controleren of er lekkage is tussen de brandstofpomp en het blok zelf ?

Mijn kennis van motoren is niet bijzonder groot. toch zou ik graag naar een mogelijke oorzaak willen zoeken voor het roken, voordat ik een profesioneel bedrijf inschakel en eventueel dure reparaties laat uitvoeren.

Vraag: Allereerst ga ik de olie vervangen. Maakt het nog uit wat voor merk olie en welke viscositeit? Vervolgens ga ik de motor zwaarder belasten. Dus hoger toerental varen.

Alle voorgaande berichten samengevat komt de blauwe rook door de motor olie. De mogelijke oorzaak kan zijn versleten zuigerveren.
Dat de motorolie op peil blijft of zelf iets oploopt komt door de mogelijke vermenging met dieselolie.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 22:18

Bericht door vuuren1 » wo 31 okt 2012, 00:00
Allereerst moet ik je nog even melden dat de helderziendheid om via internet problemen op te lossen beperkt is.

Je schreef over een mogelijke verhoging van het motorolie peil, dat geeft ernstig stof tot nadenken..

Of de oliedruk te hoog is weet ik niet uit het hoofd, dat is te vinden in de manual van de motor.
Er zijn veel motoren met een dergelijke oliedruk die niet roken.

Vraag: de kleppen tikken niet maar zijn nu 700 uur niet meer gesteld is dit een ooraak .?
Of die tikken hoor je bij een dieselmotor (bijna) niet.
Na 700 uur controleren kan geen kwaad.

Vraag: Is het te controleren of er lekkage is tussen de brandstofpomp en het blok zelf ?
Nee (ofwel niet eenvoudig).

Vraag: Allereerst ga ik de olie vervangen. Maakt het nog uit wat voor merk olie en welke viscositeit? Vervolgens ga ik de motor zwaarder belasten. Dus hoger toerental varen.
In deze motor -hoort- SAE 30 olie (in elk geval een niet te -moderne- olie).
Maakt nu even niet zoveel uit (in het begin zit er geen gasolie in).

Koud weer mag niets te maken hebben met meer of minder blauw roken.
Ververs eerst de olie en dan horen we de ervaringen wel weer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 22:25

Bericht door m-bosch » wo 31 okt 2012, 13:18

vuuren1 schreef:
Allereerst moet ik je nog even melden dat de helderziendheid om via internet problemen op te lossen beperkt is.

Je schreef over een mogelijke verhoging van het motorolie peil, dat geeft ernstig stof tot nadenken..

Of de oliedruk te hoog is weet ik niet uit het hoofd, dat is te vinden in de manual van de motor.
Er zijn veel motoren met een dergelijke oliedruk die niet roken.

Vraag: de kleppen tikken niet maar zijn nu 700 uur niet meer gesteld is dit een ooraak .?
Of die tikken hoor je bij een dieselmotor (bijna) niet.
Na 700 uur controleren kan geen kwaad.

Vraag: Is het te controleren of er lekkage is tussen de brandstofpomp en het blok zelf ?
Nee (ofwel niet eenvoudig).

Vraag: Allereerst ga ik de olie vervangen. Maakt het nog uit wat voor merk olie en welke viscositeit? Vervolgens ga ik de motor zwaarder belasten. Dus hoger toerental varen.
In deze motor -hoort- SAE 30 olie (in elk geval een niet te -moderne- olie)..
Maakt nu even niet zoveel uit (in het begin zit er geen gasolie in).

Koud weer mag niets te maken hebben met meer of minder blauw roken.
Ververs eerst de olie en dan horen we de ervaringen wel weer.




Al met al heb ik toch wel nuttige informatie gekregen uit dit forum. hiervoor mijn dank aan ieder die hierop heeft gereageerd.
Ik ga als eerste de motorolie vervangen en ook de klepspeling afstellen. Tevens ga ik met een hoger toerental te gaan varen.
Het resultaat van dit laat ik over een tijdje weer wel eens weten.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 22:25

Bericht door m-bosch » wo 31 okt 2012, 13:18

vuuren1 schreef:
Allereerst moet ik je nog even melden dat de helderziendheid om via internet problemen op te lossen beperkt is.

Je schreef over een mogelijke verhoging van het motorolie peil, dat geeft ernstig stof tot nadenken..

Of de oliedruk te hoog is weet ik niet uit het hoofd, dat is te vinden in de manual van de motor.
Er zijn veel motoren met een dergelijke oliedruk die niet roken.

Vraag: de kleppen tikken niet maar zijn nu 700 uur niet meer gesteld is dit een ooraak .?
Of die tikken hoor je bij een dieselmotor (bijna) niet.
Na 700 uur controleren kan geen kwaad.

Vraag: Is het te controleren of er lekkage is tussen de brandstofpomp en het blok zelf ?
Nee (ofwel niet eenvoudig).

Vraag: Allereerst ga ik de olie vervangen. Maakt het nog uit wat voor merk olie en welke viscositeit? Vervolgens ga ik de motor zwaarder belasten. Dus hoger toerental varen.
In deze motor -hoort- SAE 30 olie (in elk geval een niet te -moderne- olie)..
Maakt nu even niet zoveel uit (in het begin zit er geen gasolie in).

Koud weer mag niets te maken hebben met meer of minder blauw roken.
Ververs eerst de olie en dan horen we de ervaringen wel weer.




Al met al heb ik toch wel nuttige informatie gekregen uit dit forum. hiervoor mijn dank aan ieder die hierop heeft gereageerd.
Ik ga als eerste de motorolie vervangen en ook de klepspeling afstellen. Tevens ga ik met een hoger toerental te gaan varen.
Het resultaat van dit laat ik over een tijdje weer wel eens weten.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 22:26

Bericht door VRM marine » wo 31 okt 2012, 14:43

geef hem maar eens lekker op zijn falie , met een beetje mazzel word het roken dan minder ,zo te zien had je geen of weinig onderdruk dus dat is alvast een pluspunt! als hij dan nog blijft roken , gewoon de andere kant opkijken! ;) :lol:
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor henkvd » 05 Dec 2013, 22:27

Bericht door henkvd » wo 31 okt 2012, 19:58

Vroeger, maar dat is allang geleden kon ik bij het bunkerstation heel eenvoudig de smeerolie laten testen op diesel toevoeging, wat ze deden is het vlampunt bepalen, hiermee was snel te bepalen wat de mate van toevoeging van diesel was. De rest van het monster ging dan naar het lab.
( Olie monster werd wekelijks genomen, de reden was dan ook de hoeveelheid die nodig was voor een complete oliewissel 250 ltr.)
Of dit heden ten dage nog tot de service hoort vraag ik me dan ook af.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten