Houdbaarheid diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Dec 2019, 18:30

Popeye schreef:Nieuwe VW-motor, varend op biobrandstof. De nieuwe filters waren niet aan te slepen!

Tja, maar dan heb je het ook over een combinatie waarvan je je af moet vragen of die wel zo verstandig is:
- Een high-tech blok (de basis is het zelfde blok als die VW in z'n auto's hangt)
- Bio-Brandstof .... en dat is toch wel wat anders als 'reguliere' diesel, waar een bio-dope aan toe is gevoegd.

Daarom ben ik ook blij dat ik er een no-nonsense blok in heb staan: Een olie gekoelde Deutz, in de basis ontworpen om onder de meest erbarmelijke omstandigheden te draaien: Van de woestijn tot de pool
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor smeukel » 05 Dec 2019, 21:32

Na genoeg problemen te hebben gehad, filter ik de inhoud van mijn tank regelmatig. Aanzuiging zit op het diepste punt onderin de tank :Afbeelding
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Basher » 06 Dec 2019, 02:04

Quote:
Daarom ben ik ook blij dat ik er een no-nonsense blok in heb staan: Een olie gekoelde Deutz, in de basis ontworpen om onder de meest erbarmelijke omstandigheden te draaien: Van de woestijn tot de pool

Type F4M1011F. Buitengewoon goede motor.
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Dec 2019, 15:48

Basher schreef:Type F4M1011F. Buitengewoon goede motor.

Ik heb even gekeken en op basis van de gegevens lijkt hem inderdaad te zijn.
Alleen heb ik de maritime Vetus versie: DT 4.29

Prachtmachine, loopt als een zonnetje, deze zomer tegen de Rijn op met 1800 rpm en na 6 maanden winterstop starten zonder morren.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Basher » 08 Dec 2019, 00:26

Basisblok is exact hetzelfde als de F4M-1011. De M van de 1e aanduiding is van Marine. Je hebt ook de F4L versie en dat is Lucht-/landbouw. De DT versie is met turbo waarschijnlijk. De onderdelen zijn allemaal uitwisselbaar. Die gebruik ik nl.
Alleen de mariniseringsonderdelen zijn verschillend.
En ......eens. 6 maanden stil, starten en gelijk rookloos lopen. En pk's zat voor die 10,50 meter oud ijzer :lol: :lol:
Basher
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 03:11
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Arthur » 08 Dec 2019, 13:02

De diesel zal niet slechter worden als hij ouder wordt maar als er te weinig wordt ververst krijg je dit resultaat, of regelmatig wat bacterie killer erin gooien, het flesje ernaast is een deel van de diesel die onder in de tank zat
Afbeelding
De donkere diesel is 1 jaar ouder, hier is al te zien hoe de bacterie de diesel verkleurt.
Afbeelding
Voor de grapjassen onder ons, het is geen urine. :mrgreen:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor bas » 08 Dec 2019, 13:41

De diesel zal niet slechter worden als hij ouder wordt maar als er te weinig wordt ververst krijg je dit resultaat, of regelmatig wat bacterie killer erin gooien, het flesje ernaast is een deel van de diesel die onder in de tank zat


Hier heb ik toch wel een aanmerking op eigenlijk. Dat flesje ernaast laat zien dat er veel vocht in je tank zit, dat zul je regelmatig moeten verwijderen. Dan kun je er wel bacteriekiller aan toevoegen maar dan gaan die beestjes dood en zakt de ellende naar beneden en dat is wss de drap die je in de filters ernaast ziet.
Als je kunt voorkomen dat die drap in het flesje ontstaat door geregeld af te tappen dan heb je de bacterie killer niet nodig. Blijft je tank schoner en die paar bacterien die er toch wel inzitten cremeer je in de motor en voer je af via de uitlaatpijp.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Arthur » 08 Dec 2019, 18:20

Dat eerste klopt, ik had de tank nog nooit schoon gemaakt, de filters wel, die flesjes met diesel zijn afgesloten met een dop en afgetaped, daar kan geen lucht meer bij, en toch begint zich al in de diesel die 2 jaar oud is een bacterie te ontwikkelen, ben deze winter na 9 jaar niet op Kreta maar ben toch benieuwd hoe de diesel er volgend voorjaar uitziet.
Ik heb nu een kleine tank, als hij bijna leeg is vul ik hem weer bij met verse diesel.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor bas » 08 Dec 2019, 19:10

Het experiment met de 2 flesjes vind ik weinig wetenschappelijk eerlijk gezegd.
Ik zie 2 transparante flesjes met een klein laagje diesel erin en heel veel lucht erboven, volgens mij juist het recept om condens en beestjes te kweken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Amersfow » 08 Dec 2019, 22:53

Na 6 maanden stil direct starten, is dat bijzonder? Dat doen toch alle diesels?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1864
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten