Houdbaarheid diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Nov 2019, 18:18

Vandaag iemand gesproken in de jachthaven die mij heel erg sterk afraadde om m'n boot met volle dieseltank te laten overwinteren.
Reden: de hedendaagse diesel kun je niet lang bewaren. En ouwe diesel zou schade veroorzaken aan de motor.

Wat is hiervan waar?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Marie Christina » 30 Nov 2019, 18:39

Lekker opvullen, beetje antibio-meuk erbij en volgend seizoen weer lekker gaan varen.
Niks in het vetje.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor aadbloem » 30 Nov 2019, 21:17

Ouwe diesel?? Wat is oud.....gebruikte frituurolie is oud en zelfs daarop loopt een oude diesel prima heb ik wel eens gezien.
In ieder geval helemaal vullen, aftoppen tot aan de rand. Dit voorkomt dat de vele liters lucht in je tank "ademen" vanwege barometrischedrukverschillen (980hpa-1080hpa) en zo vochtige lucht mee naar binnen nemen via de beluchter. die dan weer lekker kan condenseren op (meestal) stalen tankwanden. Vervolgens heb je condenswater in de tank(s) dat heel erg bevordelijk is voor bio vervuiling. Eventueel antibio-meuk erin als je dat prettig vind. Ik heb het in 40 jaar (1x30 en 1x10) nog nooit gebruikt en ik heb bij aftappen van de tanks nog nooit water gevonden. Mijn buurman plakt zelfs de beluchter af 's-winters. Dat doe ik niet omdat ik 's-winters zo nu en dan aan boord ben en de dieselkachel aan heb.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor broekie » 01 Dec 2019, 09:04

Jachthaven en steiger verhalen kun je een dik boek van schrijven. Sprookjesboek in veel gevallen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2019, 09:44

Overigens, @Aad, is 1080 hPa wel heul veul hoor.
Daar gaan je oortjes van pijn doen. :)
Ik meen me te herinneren er in De Bilt ooit een keer een luchtdruk gemeten is die in alle kranten vermeld werd omdat die letterlijk "off the scale" was.
Dat wil dan zeggen 1050.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor henkvd » 01 Dec 2019, 10:58

In samenstelling is diesel wel minder lang houdbaar geworden met de bio componenten dan het ooit was, alleen lijken de gevolgen bij benzine snelle merkbaar waar duidelijk meer problemen zijn met oude benzine door water uit de bio bestanddelen.
Of een flesje stabilizer dan voor het juiste gevoel is of dat het degelijk problemen voorkomt is vraag 2.

Tank vol of leeg hangt of van de mogelijkheden af, bij een losse buitenboormotor tank is die heel wat gemakkelijk op te rijden in de benzine auto, dan bv ff 250 liter uit de vaste dieseltank proberen leeg te rijden als er al een diesel auto beschikbaar is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Dec 2019, 13:37

Marie Christina schreef:Overigens, @Aad, is 1080 hPa wel heul veul hoor.
Daar gaan je oortjes van pijn doen. :)

1080 hPa? Ik heb wel eens 5000 hpA op m'n oren gehad en merkte er anders niets van :-)
Idem bij 700 ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Dec 2019, 13:38

Ik tank nooit af en heb nog nooit problemen gehad .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2019, 14:40

Ik ook niet.
En dan heb ik het over een jaartje 49, als ik de boten van mijn vader waar ik op mee voer meetel


Overigens Rob, dat van die pijn aan de oortjes was een bwvsg(bij wijze van spreken grapje).
Hierbij alsnog de smiley die erbij had gemoeten om dat wellicht nóg duidelijker te maken: :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Houdbaarheid diesel

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2019, 15:00

ik zou niet weten hoe nu maar met mijn bootje dou ik er geregeld antie schimmel in en heb eigenlijk nog nooit drap gevonden voor ik weer ging varen ,maar de rotzooi door de bio troep begint vooral als het wat warmer word en in de zomer draai ik mijn tanks vrijwel nooit meer dan half leeg en gooi ze dan weer vol ,ik tap iedere keer voor ik weer een eisje maak de waterzak af en probeer de boot wat te laten slingeren ,maar tot nu komt er vrijwel niets uit de tanks in de water zak dan schone gasolie .
moet er bij zeggen dat (gaan we weer )vroeger het wel voorkwam dat er gasolie in bunkers bleef van een schip dat een jaar of 5/10 stil lag en die olie nog gewoon gebruikt werd .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten