Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor Guerto » 05 Dec 2013, 21:01

Bericht door Guerto » di 31 jul 2012, 20:09
Hallo,

ik wil de olie in de keerkoppeling van onze Doerak, een Hurth 15 2 R, verversen. Volgens specificatie hoort hier een ATF A-suffix A olie in. Nu heb ik van Kroon een flesje olie gekocht ATF-A, maar dan zonder de toevoeging suffix A. Als ik op de website van Kroon kijk dan zie ik bij de specificaties staan: ATF A/A, ATF Dexron B

Ik werd aan het twijfelen gebracht doordat ik er achter kwam dat Kroon ook een Classic ATF A aanbiedt. In de omschrijving van deze olie staat:
Classic ATF A is een hoogwaardige minerale ATF voor toepassing in automatische- en semi-automatische transmissies van klassieke voertuigen welke een zgn. 'Friction Modified' ATF voorschrijven volgens A Suffix A (ATF Type A) specificaties.
Kijk ik bij de specificaties van deze Classic olie dan staat daar eveneens: ATF A/A, ATF Dexron B.

Ik hoop dat jullie het nog volgen. De vraag is: doe ik er nu verstandig aan om te kiezen voor de Classic variant of kan ik de olie gebruiken die ik nu al thuis heb staan? Voor de goede orde de link naar de olie die ik nu in huis heb: ATF-A En dit is de Classic variant: Classic ATF-A

Alvast bedankt voor de reactie,
groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:02

Bericht door vuuren1 » di 31 jul 2012, 20:29

Geert,
Je kunt die olie gewoon gebruiken.
Deze keerkoppeling is vele malen eenvoudiger dan een automatische versnellingsbak.
Vroeger moest er gewoon motorolie in die oude Hurth's en later bleek dat het wat koolvorming veroorzaakte op de platen en toen heeft men bedacht dat er ATF in moest.
De nieuwere ATF zal alleen maar meer reinigende eigenschappen hebben dan de oude ATF en smeren doet het allebei goed.
Kortom: Velen met jou gebruiken moderne ATF olie in een oude Hurth (zonder het zelf te weten).

Het neemt natuurlijk niet weg dat deze oude HBW-15 een keer kan ophouden met schakelen.
Dat ga je bij normale slijtage merken als de koppeling zachter gaat inschakelen en soms even niet reageert.
Heel erg belangrijk is dat er vrijslag op de kabel / keerkoppeling hendel zit van ca. 1 cm als de keerkoppeling is ingeschakeld.

nb.
Had ik al verteld dat het 2-jaarlijks vervangen van de koelvloeistof van een Peugeot Indenor (DTN/DTP) motor heel erg belangrijk is?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor Guerto » 05 Dec 2013, 21:03

Bericht door Guerto » di 31 jul 2012, 21:22

Beste Hans,

allereerst bedankt uiteraard.

vuuren1 schreef:Heel erg belangrijk is dat er vrijslag op de kabel / keerkoppeling hendel zit van ca. 1 cm als de keerkoppeling is ingeschakeld.


Ik begrijp dit niet helemaal. Bedoel je hiermee te zeggen dat de KK-kabel het hendeltje op de KK niet helemaal tot in de uiterste stand mag trekken/duwen?

O ja, dat van de koelvloeistof is mij, als trouw lezer van dit forum en zijn voorganger, bekend. ;)
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:04

Bericht door vuuren1 » di 31 jul 2012, 21:44

De vrije slag:
Het is simpel, Als je de keerkoppeling inschakelt naar de stationair belaste stand (Om te testen: Motor uit en heel langzaam schakelen) hoor je -klik-.
Daarna moet het hendeltje op de koppeling nog iets verder gaan of -kunnen- gaan. Dat is de vrije slag die ruimte geeft aan het mechanisme om normaal te kunnen functioneren.
Dus als de motorbediening in stationair vooruit of achteruit staat moet je het hendeltje op de koppeling nog soepel 5-10 mm heen en weer kunnen bewegen.

Die ruimte is nodig omdat de koppelingsplaatjes slijten en dan de vrije slag minder wordt en minder moet -kunnen- worden.
Als er geen vrije slag meer is zal het schakelmechanisme zelf stuk lopen.
Eigenlijk net zoals je bij een auto heel de tijd met de voet strak op het koppelingspedaal aan het rijden bent, dan gaat de boel ook stuk.

Het is helaas niet in het DTN instuctieboekje omschreven maar wel in het instructieboekje van de Hurth keerkoppeling.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor juttertje » 05 Dec 2013, 21:05

Bericht door juttertje » di 14 aug 2012, 16:03

Hallo Hans, ik heb ook zo'n HBW 15-2r koppeling zitten achter een 4dq50. ( mitsubishi)
Nu begrijp ik uit jouw antwoord dat er een instructieboekje van bestaat en dat jij die wellicht hebt.
Zou jij daarvan een scan kunnen maken voor mij?
Wellicht staat daar informatie in die ik graag gebruik om zo lang mogelijk van de koppeling in het leven te houden.
alvast vriendelijk bedankt
juttertje
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jan 2014, 17:36
ligplaats: Jirnsum
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:06

Bericht door vuuren1 » di 14 aug 2012, 19:27

De handleiding staat op internet:
http://www.scribd.com/doc/68062657/HBW-15-info

Ik heb hem wel ergens maar kan hem niet vinden, de importeur zal ze ook nog wel hebben: ADS Van Stigt Gorinchem
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor juttertje » 05 Dec 2013, 21:07

Bericht door juttertje » wo 15 aug 2012, 16:29

Downloaden is ( uiteindelijk) gelukt! ( ben niet zo'n digi-type)
bedankt voor de snelle en zoals altijd weer accurate reaktie.
Ik snap alleen niet dat je die link zo snel hebt gevonden, ben er zelf al zo'n 5 jaar naar op zoek.
Wist overigens niet dat via van Stigt het wellicht ook gelukt zou zijn.
nogmaals dank. Wim
juttertje
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 Jan 2014, 17:36
ligplaats: Jirnsum
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:07

Bericht door vuuren1 » do 16 aug 2012, 01:11

Wim,

Ik zag zo snel niets over de afstelling van het schakelhendel in deze handleiding.
Dat is zeer belangrijk, in een eerdere reactie heb ik dat uitgelegd.

Een 4DQ motor is niet een van de jongste maar wel erg degelijk. Onlangs had ik iemand met eenzelfde motor waar de Hurth aan nieuwe koppelingsplaatjes toe was.
Dan pakt Van Stigt meteen alles aan omdat de koppeling toch open is.
In dat geval zit je aan 1000 euro en meer, maar kan je weer 25 jaar vooruit (en achteruit..)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 21:08

Bericht door VRM marine » di 30 okt 2012, 18:54

:D je raad nooit wat ik hier vaak compleet sta te reviseren.... :mrgreen: HURTH! :D
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Olie keerkoppeling Hurth HBW 15

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:10

Bericht door vuuren1 » di 30 okt 2012, 20:27

VRM marine schreef:
:D je raad nooit wat ik hier vaak compleet sta te reviseren.... :mrgreen: HURTH! :D




Dat is niet zo moeilijk te raden, er draaien heeeel veel Hurthjes in dit land en allemaal komen ze een keer aan de beurt voor nieuwe plaatjes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten