Pagina 3 van 6

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2020, 00:57
door varg
goed idee.
Je kunt zeker niet de pakkingdrukker andersom monteren. Een mooi stuk rubber ertussen klemmen als permanente afdichting naar de askoker. Alles vasttrekken met de twee tapeinden en dan op de omgekeerde pakkingdrukker de rubbermof van het zwevend lager vastzetten. misschien nog een randje aan draaien zodat ie er niet af kan schieten.
succes iig. Arnold

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2020, 08:56
door Jenson94
varg schreef:goed idee.
Je kunt zeker niet de pakkingdrukker andersom monteren. Een mooi stuk rubber ertussen klemmen als permanente afdichting naar de askoker. Alles vasttrekken met de twee tapeinden en dan op de omgekeerde pakkingdrukker de rubbermof van het zwevend lager vastzetten. misschien nog een randje aan draaien zodat ie er niet af kan schieten.
succes iig. Arnold


Hoi Arnold, bedankt voor je reactie! Dat was ook niet mijn intentie, ik wou een volledig nieuwe bus draaien. De bus wil ik met +- 3cm in de bestaande koker drukken, op dit vlak ben ik van plan om ook nog 2 O-ring (in groeven) te plaatsen. Dit zou in principe al voldoende moeten afdichten, en om zeker te zijn wil ik dan tussen de kraag van de bus en de koker wat kit doen.

Groet,
Jens

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2020, 17:27
door Amersfow
zware oplossing. Ik zou er een vetkoord in doen en een vetnippel of vetpomp opzetten. Waar gaat het helemaal over.

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2020, 20:54
door kajoe
soms denk ik wel eens ??? er worden soms moeilijke en ingewikkelde oplossingen bedacht waarom gaan ze niet even bij een scheepsreparatie bedrijf langs oom te vragen wat het best is .
ik zou ook een vet smeer koker er op gezet hebben dit hoeft niet direct op de galan maar ergens waar hij niet in de weg zit met leidinkje ertussen ,en gewoon een goed vetkoort er tussen of meerdere .
al een eeuwigheid werkt dit op alle soorten schepen en is de buitenbus goed aansluitend is het vetverbruik minimaal .

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2020, 23:21
door Jenson94
Het is inderdaad niet de meest eenvoudige oplossing, dat ben ik met jullie eens. Echter gezien de lagers toch vervangen moeten worden (slechte staat) en deze niet standaard zijn moet ik sowieso aan het werk op de draaibank om deze zelf te maken. Ik kan dan net zo goed twee bussen draaien waarmee ik een mooi water gesmeerd systeem kan creëren. En dan kan ik in de toekomst standaard componenten toepassen. Daarnaast is het nagenoeg onderhoudsvrij.

Ik begrijp dat sommige mensen het overdreven vinden, maar ik kom zelf uit de maritiem sector en mij is altijd geleerd om dingen in één keer goed te doen zodat je er zo min mogelijk naar om hoeft te kijken! Ik zie dit als een verbetering van het huidige systeem.

Groet, Jens

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2020, 10:16
door harry19612
Watersport is hobby, dus leef je vooral uit. Niks mis mee imho.
Bij de weg, woon je toevallig in de buurt van Meppel? :D

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2020, 11:40
door bas
Juist wel een mooie oplossing. Lekker frutselen op de draaibank ...altijd leuk ;)

Topic nog eens doorgelezen....twijfel toch of het ooit een watergesmeerd systeem is geweest. Als dit van een platform afkomt en de koker vult zich af en toe met zeewater dan zou die koker onder je gat vandaan roesten van binnenuit

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2020, 12:13
door harry19612
....twijfel toch of het ooit een watergesmeerd systeem is geweest. Als dit van een platform afkomt en de koker vult zich af en toe met zeewater dan zou die koker onder je gat vandaan roesten van binnenuit[/quote]

Dat ben ik eigenlijk niet met je eens. De constructie is typisch watergesmeerd en dat het niet onderhouden is, is ook wel duidelijk te zien aan de roest op de schroefdraad van de pakkingdrukker. Het ontbreken van de smeernippel verbaast me een klein beetje, maar omdat reddingsmiddelen in mijn ervaring toch al altijd als sluitpost werd gezien toch ook niet heel veel. Roestvorming in het binnenwerk lijkt me wel meevallen omdat er maar beperkt zuurstof bij kan.
Het onderhoud van de sloepen beperkte zich bij ons altijd tot de motor en het strijksysteem. Controle van de eventuele lekkage van de schroefas.....nou ja, laat ik zeggen dat dat geen prioriteit had. 8-)

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2020, 14:18
door bas
De constructie is typisch watergesmeerd

Juist niet toch? Geen waterschepjes, harde kunststof glijlagers...

Roestvorming in het binnenwerk lijkt me wel meevallen omdat er maar beperkt zuurstof bij kan.

Als er water in en uit kan lopen komt er ook zuurstof bij. Zal geen optimale ventilatie zijn maar genoeg om staal in zeelucht goed te laten roesten.

Kan nog zijn dat de koker niet van staal is maar anders denk ik toch dat het een vetgesmeerd asje is. Alleen wel weer apart dat er dan geen smeerpunt te vinden is idd

Re: Smering schroefas

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2020, 16:02
door harry19612
Zeker weten doe ik het beslist niet hoor, maar mijn vorige boot had een vetsmering en aan de buitenzijde een sluitring met daarin een simmerring voor de afdichting. Vet kon er wel uit, maar water kon er niet in (nou ja, in theorie). De lagering bestond uit he stuwdruklager, en de tripod vlak voor de schroef. Er ging zowat een hele bus vet in. Mijn huidige boot met watersmering heeft ook harde glijlagers, met alleen vetkoord voor de afdichting. Op beide systemen zitten smeerpunten, maar dat is nu meer voor het extra smeren van het vetkoord dan wat anders (denk ik). Iets van waterschepjes heb ik nog niet kunnen ontdekken ergens. Daar zal ik wat beter op gaan letten van het voorjaar.