Smering schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Smering schroefas

Berichtdoor bas » 10 Jan 2020, 16:40

Ik doe ook maar een gok hoor...zeker weten doe ik het ook niet. Tis meer hardop redeneren waarom wel/niet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor tombrandsma » 09 Nov 2020, 10:16

Hoi Jens,

Ik ben erg benieuwd naar welke oplossing je uiteindelijk gebruikt hebt met jouw sloep.
Ik heb precies dezelfde sloep, ook gekocht in ijmuiden. Hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan mbt smering en afdichting van de lagers.
Heb je er al mee gevaren dit jaar?

Groet Tom
tombrandsma
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Nov 2020, 10:14
ligplaats: Groningen
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 11 Nov 2020, 22:45

Ik ben erg benieuwd naar welke oplossing je uiteindelijk gebruikt hebt met jouw sloep.
Ik heb precies dezelfde sloep, ook gekocht in ijmuiden. Hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan mbt smering en afdichting van de lagers.
Heb je er al mee gevaren dit jaar?


Hoi Tom,

Leuk dat je eenzelfde boot gekocht heb, succes ermee! Ik heb er helaas nog niet mee gevaren, mijn plannen met de boot zijn iets groter geworden naarmate ik bezig was. Ik ga het volgende seizoen wel te water.

Ik heb de oplossing toegepast uit één van mijn eerder posts. IK heb een 1-1/2 lager gekocht en deze in een staf POM (Delrin) geplaats. Vervolgens heb ik het geheel in de draaibank op maat gemaakt van de schroefaskoker. Z

Het voorste lager heb ik in zijn geheel verwijderd, hier zit nu een zwevend lager met afdichting in met mogelijkheid tot het aansluiten van een watertoevoer. Dit hoeft niet, je kunt ook enkel een slangetje aansluiten en deze tot boven de waterlijn brengen zodat eventuele lucht altijd kan ontsnappen. Om het lager/afdichting te monteren heb ik van hetzelfde materiaal (POM) een adapter gemaakt en deze m.b.v. Sikaflex en schroefjes vast gezet.

Ik heb ook de motor op dempers gezet en deze in zijn geheel 7cm naar voren verplaatst. Hiervoor heb ik de voorste motorsteun aangepast en voor de steunen op de keerkoppeling compleet nieuwe steunen gemaakt.

Zoals je ziet is het vrij krap, maar het past wel. Ik heb met de leverancier v/d afdichting gesproken of het problemen kon veroorzaken dat de keerkoppeling zo dicht bij het zwevende lager zit. Zij hebben aangegeven dat het geen kwaad kan, echter is het wel belangrijk te zorgen dat de motor goed uitgelijnd staat! Als je van plan bent de motor dus ook op dempers te zetten, zul je dit zeker in het begin regelmatig moeten checken, omdat de dempers wat inzakken.

Daarnaast heb ik nog wat foto's van de huidige status van de boot bijgevoegd voor je vermaak.Inmiddels zit de hele vloer er in en ben ik druk bezig met de zittingen etc. Helaas staat de boot nu weer buiten en dus wat minder vooruitgang. Ik hoop de betimmering af te hebben voor het voorjaar en dan vlak voordat hij het water in gaat de boel in de kleurlak zetten, wat je nu ziet is allemaal epoxy met en zonder glasmat.

Foto 1: lager deels op zijn plek (let niet op alle touwen, hiermee zat mijn tijdelijke zeil vast)
Foto 2: lager op zijn plek en vastgezet met verzonken boutjes
Foto 3: Afgewerkt (nog geen antifouling)
Foto 4: Verloop busje op zijn plek
Foto 5: Verloop bus vast met tijdelijke schroefjes (dit zijn uiteraard niet de schroeven die er nu in zitten.
Foto 6: Nieuwe steunen keerkoppeling (let niet op de troep, er was een bom ontploft :D )
Foto 7: Aangepaste motorsteun
Foto 8: Motor op aangepaste steunen
Foto 9 & 10: Situatie zoals nu gemonteerd


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding'
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor varg » 11 Nov 2020, 23:58

Mooi werk! Bedankt voor het verslag. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor piet2411 » 16 Nov 2020, 09:56

Ziet er mooi uit!
Ik ben wel benieuwd wat de leverancier van de seal zei m.b.t. de uitlijning van de schroefas i.c.m. de "starre" asverbinding naar de motor die is opgesteld op flexibele dempers.

Ikzelf ben ook mijn schroefas en koker aan het vervangen en gebruik dezelfde seal. In mijn geval zit het verschil in de koppeling tussen motor en as, hier zit nog een aquadrive tussen.
Ofwel, trillingen/bewegingen van de motor worden niet aan de schroefas doorgegeven door de homokineten, de schroefas wordt gecentreerd door het druklager van de aquadrive.
In de documentatie van de seal (volvo penta in mijn geval) wordt ook gesteld dat de as gecentreerd door de seal moet lopen voor een goede werking.

Terug naar jouw as en koker, wat vind de leverancier van jouw centrering? het zwevende lager van de seal zal hiervoor zorgen maar tot welke mate redt de seal dat? hoeveel beweging/afwijking is toegestaan volgens hun? Je motor staat immers op flexibele dempers en elke trilling van de motor heb je ook in je seal.

Mvg, Piet
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 16 Nov 2020, 21:36

Terug naar jouw as en koker, wat vind de leverancier van jouw centrering? het zwevende lager van de seal zal hiervoor zorgen maar tot welke mate redt de seal dat? hoeveel beweging/afwijking is toegestaan volgens hun? Je motor staat immers op flexibele dempers en elke trilling van de motor heb je ook in je seal.


De seal heb ik gekocht bij ASAP supplies, omdat het om een 1-1/2" uitvoering gaat. Ik heb daar gesproken met een zeer kundige man (altans zo kwam hij over). Daarbij heb ik ook mijn zorgen aangegeven dat de keerkoppeling zo dicht op de seal stond, hierdoor worden bewegingen v/d motor bijna 1 op 1 overgegeven naar de seal. Hij gaf aan dat ik mij hier geen zorgen over hoefde te maken.

Het lager in de seal zorgt inderdaad voor de centrering van de seal ten opzichte van de as. Trillingen in de as door beweging v/d motor zijn daarom geen probleem. Als de motor een vast toerental draait staat deze bijna trillingsvrij (lees, de motor schudt niet) op de rubbers, je ziet vaak dat beweging v/d motor enkel plaats vindt bij het verhogen/verlagen van het toerental en bij het voor/achteruit slaan. Daarnaast is de beweging v/d motor sowieso vrij beperkt, als je motor alle kanten op stuiterd is het denk ik tijd je dempers te vervangen.

De situatie die jij beschrijft is uiteraard beter. Als het stuwdruklager goed is uitgelijnd zal je minimale slijt hebben aan de seal. Slijtage zal in mijn geval wat meer zijn, maar hoe erg dat is, dat zal de tijd leren. Als het vaarseizoen er volgend jaar opzit ben van plan de boel te demonteren, dan zal ik laten weten of er slijt aanwezig is en of ik problemen gehad heb.
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor piet2411 » 18 Nov 2020, 12:55

Ja ik snap de insteek en door het ontbreken van een vast binnenlager heeft je schroefas wat bewegingsvrijheid om de trilling op te vangen. Ik ben benieuwd hoe je seal de trillingen kan verdragen op de lange termijn.
Ik heb dit onderwerp even doorgelezen en lees in je verhaal dat er in de oude situatie wel een vast binnenlager aanwezig was? Zat er in de oude situatie ook nog en flexibele koppeling tussen de motor schroefas?

Mvg Piet
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 18 Nov 2020, 14:59

Ik heb dit onderwerp even doorgelezen en lees in je verhaal dat er in de oude situatie wel een vast binnenlager aanwezig was? Zat er in de oude situatie ook nog en flexibele koppeling tussen de motor schroefas?


Dat klopt, dat was een hard kunststof binnenlager wat versleten was, deze fungeerde tevens als onderdeel v/d afdichting. Hier werd het vetkoord namelijk tegenaan gedrukt. Er zat geen flexibele koppeling tussen, wel stond de motor Star op de fundatie. In mijn optiek is dat een hele verkeerde opstelling, daar je relatief korte as op 3 punten steunt, je uitlijning moet dan 100% goed zijn.

Toen heb ik er dus voor gekozen het lager te verwijderen, mede omdat de afdichting mij niet aanstond. Niet zozeer omdat dit met een vetkoord is, maar voornamelijk omdat dit tegen het kunststof lager aandrukte wat je slecht vast kunt zetten. Daarnaast was er geen vetpomp aanwezig o.i.d.

Toen heb ik er dus voor gekozen het te wijzigen en de motor op dempers te zetten. voordelen hiervan in mijn inziens zijn:

- minder trillingen overgedragen naar de boot
- vermindering contactgeluid
- Dripless seal
- De motor komt een stukje naar voren door het plaatsen v/d flexibele koppeling. Dit kwam mooi uit daar ik de ruimte goed kon gebruiken om voldoende ruimte te creëren om confortabel te zitten/staan om te boot te bedienen.
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor varg » 18 Nov 2020, 20:49


Dat klopt, dat was een hard kunststof binnenlager wat versleten was, deze fungeerde tevens als onderdeel v/d afdichting. Hier werd het vetkoord namelijk tegenaan gedrukt. Er zat geen flexibele koppeling tussen, wel stond de motor Star op de fundatie. In mijn optiek is dat een hele verkeerde opstelling, daar je relatief korte as op 3 punten steunt, je uitlijning moet dan 100% goed zijn.



deze reddingboten zijn uitgerust met een stevig A-vormig frame waarbij schroefas kk en motor star met elkaar verbonden zijn en blijven. Is het ooit goed uitgelijnd dan blijft dat ook zo. Ga je de motor op rubber zetten dan moet je inderdaad het binnenlager vervangen door een zwevend lager. Om het een 'hele verkeerde opstelling' te noemen gaat mij wat te ver. Het vaargenot van een reddingboot komt niet op de eerste plaats...de betrouwbaarheid wel. Hangt zo een gevaarte langdurig in de davits...in de tropen of in de kou, dan zakt een reddingboot wel eens wat door. Het A-frame zorgt er dan voor dat de uitlijning van de motor altijd in stand blijft. Goerdgekeurd door 'Det Norske Veritas' schat ik zo maar. groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor piet2411 » 19 Nov 2020, 12:22

In het geval van een volledig starre opstelling (je oude situatie) is een koker met dubbele lagering, uitgaande van een goede uitlijning niet slecht. Zoals mijn voorganger stelt is het niet comfortabel maar dat maakt voor een reddingsboot niet uit. Het is simpel, doeltreffend en bedrijfszeker.
Je hebt er goed aan gedaan om het binnenlager te verwijderen aangezien je de motor nu flexibel hebt opgesteld, die bewegingsvrijheid heeft de as gewoon nodig. Ik hoop echter niet dat e.e.a. zo flexibel is dat je as de verloopring gaat raken, niet ondenkbaar bij onregelmatige loop van het starten.
Als je dan kijkt naar de zwevende seal met lager en zoals ik al eerder stelde, de trillingen die 1 op 1 worden doorgegeven, heb ik mijn twijfels hoe lang dit goed gaat. Heb er geen ervaring mee, maar meer uit gevoel en de opmerking uit de manual over de centrering.
Als je ook kijkt naar de standaard watergesmeerde as-koker sets van bijvoorbeeld drinkwaard, dan zie je dat ze geleverd worden met een vast binnen en buitenlager, de zwevende afdichting komt er dan aan de binnenzijde tegenaan.
Men gaat er bij dergelijke standaard kokers denk ik vanuit dat je e.e.a. trillingsvrij inbouwt d.m.v. een pythondrive of vergelijkbaar. Of dat de combinatie flexibele dempers en vrije aslengte de trillingen kunnen opvangen.
In beide gevallen heb je meer inbouwruimte nodig dan dat je nu beschikbaar hebt helaas...

Mvg Piet
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten