Goedemiddag,
Ik heb een vraag over mijn recent aangeschafte reddingssloep. De schroefas is water gesmeerd, echter wordt er bij het binnenlager geen water geinjecteerd. Dat betekend dus dat als ik de boot te water laat, er een kans bestaat dat er lucht in de schroefaskoker blijft zitten. De binnen afdichting is een vetkoord gok ik, zie foto's. Komt dit soort vaker voor, of hebben jullie een voorstel om het systeem te optimaliseren?
Daarnaast is de schroefaskoker vastgelast aan de motorfundatie, dit vormt als het ware één geheel. Is dit op de huidige manier een goede constructie, het is volgens mij niet heel gebruikelijk? Het gehele frame is op 3 plaatsen aan de romp bevestigd, namelijk bij het zwaartepunt van de motor, bakboord en stuurboord (de stuurboord bevestiging aan de romp is op de laatste foto's onderin te zien) en dan het punt waar de schroefaskoker naar buiten gaat. Ik wil de boot zo maken dat deze een lange tijd meegaat zonder grote verbouwingen te moeten doen. Is het verstandig de hele constructie te verwijderen en het plaatsen van een nieuwe schroefaskoker en conventionele fundatie (hout ingelamineerd)?
Alvast bedankt!
Mvg,
Jens Idema