Smering schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Smering schroefas

Berichtdoor jkos » 04 Jan 2020, 10:27

Jens,

Mijn Harding sloep welke ik enkele jaren geleden heb verbouwd was ook voorzien van keringen.
Twee aan de achterkant en twee aan de binnenkant, ook was deze voorzien van kogellagers.
Er zat een vetnippel op de schroefaskoker, tussen de voorste keerringen en het voorste lager.
Tijdens het smeren ging het vet door beide lagers en aan de achterzijde er weer uit, moet wel de keerring in de juiste richting zijn gemonteerd natuurlijk.
Mijn vraag is dan ook: hoe is de achterzijde gelagerd of afgedicht?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Smering schroefas

Berichtdoor kajoe » 04 Jan 2020, 10:34

tja totaal mishandelde galant waarschijnlijk wist de vorige eigenaar niet het hoe en wat en heeft wel de moeren wat aangedraaid maar niet op de hoogte dat er koord tussen moest en ja als je er maar genoeg vet in draait lekt het weinig ,in plaats van bronzen bussen werden bij kleine objecten ook wel nylon bussen gebruikt waren even zo goed ,
nou sterkte er mee zal zeker wel goedkomen .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 05 Jan 2020, 18:32

broekie schreef:Ik denk dat het verharde keerringen zijn.
Ik zou de zaak schoonmaken en eens goed kijken wat het voor afdichting is.
Als het geen vetkoord is, moet het een keerring zijn.

Heb je iets gezien wat lijkt op waterschep om de schroefas te smeren?
Verder ben ik niet echt thuis in schroefas systemen. Een specialist moet je meer kunnen vertellen.


Bedankt voor je reactie, er zitten geen keringen o.i.d. in. De foto's laten alles zien wat er aanwezig is. Voor en achterin de koker zit dus een kunststof glijlager en de gland zonder vetkoord. Ik ga hier gewoon een vetkoord in stoppen, dat zou een goede afdichting moeten bewerkstelligen. Alleen maak ik me dan zorgen om de smering van de lagers, er zit namelijk geen waterschep om de schroefas te smeren.

Het maffe is dat ik de boot gekocht heb, ik deze in IJmuiden in het water heb gegooid en zelf naar Uitgeest gevaren ben. Dit was een volle dag varen en de schroefas heeft toen nauwelijks gelekt (dit heb in nauwlettend in de gaten gehouden, omdat ik de staat van de boot niet kende) er kwam zo nu en dan een druppeltje langs de gland.

Ik zat er zelf ook al aan te denken om dit aan een specialist te vragen, hebben jullie een adres welke kennis heeft van zaken?

jkos schreef:Mijn vraag is dan ook: hoe is de achterzijde gelagerd of afgedicht?


De achterzijde is gelagerd.

kajoe schreef:tja totaal mishandelde galant waarschijnlijk wist de vorige eigenaar niet het hoe en wat en heeft wel de moeren wat aangedraaid maar niet op de hoogte dat er koord tussen moest en ja als je er maar genoeg vet in draait lekt het weinig ,in plaats van bronzen bussen werden bij kleine objecten ook wel nylon bussen gebruikt waren even zo goed ,
nou sterkte er mee zal zeker wel goedkomen .


Waarschijnlijk wel... het rare is alleen dat deze boot rechtstreeks van het beatrice olieplatform afgekomen is, je zou toch verwachten dat deze boten worden onderhouden door een gecertificeerd bedrijf daar de regels voor de scheepvaart etc. zeer streng zijn.
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor broekie » 05 Jan 2020, 19:40

Ik denk dat het systeem in orde is om de reden die je zelf aangeeft.
Waarom zou men in de bedrijfs professionele branche iets gaan rommelen.
Mag niet van inspectie en voor de kosten gaan ze echt niet zelf wat klungelen.

Een dag varen zonder problemen is ook een indicatie.

Wel denk ik dat het een systeem is wat bedoeld is om lang ongebruikt te kunnen staan.
Er is ook geen noodzaak om er seizoenen lang mee te kunnen varen.
Dus harde glijlagers in het vet voldoen.

Raadpleeg een offshore bedrijf die deze dingen levert en onderhoud.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 05 Jan 2020, 20:25

broekie schreef:Wel denk ik dat het een systeem is wat bedoeld is om lang ongebruikt te kunnen staan.
Er is ook geen noodzaak om er seizoenen lang mee te kunnen varen.
Dus harde glijlagers in het vet voldoen.


Het vreemde is dus dat er helemaal geen smeerpunten voor vet opzitten en de koker is ook helemaal leeg en vult zich waarschijnlijk met water als de boot te water gaat...
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor broekie » 06 Jan 2020, 13:19

Ik heb net gesproken met een vriend van mij, Bakker Protech, in Warmond.
Hij kent het systeem niet, maar zei wel gelijk dat het vaak simpele asafdichtingen zijn omdat de vaareisen anders liggen dan bij bv. pleziersloepen.
Ook zei hij dat het toch vetkoord kan zijn wat uitgehard is.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 06 Jan 2020, 20:44

broekie schreef:Ik heb net gesproken met een vriend van mij, Bakker Protech, in Warmond.
Hij kent het systeem niet, maar zei wel gelijk dat het vaak simpele asafdichtingen zijn omdat de vaareisen anders liggen dan bij bv. pleziersloepen.
Ook zei hij dat het toch vetkoord kan zijn wat uitgehard is.


Alvast bedankt voor je hulp! Ik heb al gekeken of er nog vetkoord inzat, maar hij is echt leeg, het is een kunststof lager met groeven. Maar de grote vraag, wat is nu verstandig om te doen? Ik wil zeker zijn van het feit dat mijn lagers gesmeerd goed gesmeerd worden. Is het slim om een vetnippel te plaatsen in de koker en deze te vullen met vet en elke tocht een pompje vet te geven? Of water injecteren?

Groet,

Jens
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor varg » 06 Jan 2020, 22:18

Als ik de pakkingdrukker zie, dan lijkt het toch wel heel erg op een standaard vetkoord pakkingdrukker. Ik zou er dan ook wat koord in prutsen (gaan er drie koordjes in?) en een staufer-potje aanbrengen om een klein beetje vet bij te smeren zodat het vetkoord niet verbrand. Het is echter niet de bedoeling de hele koker vol vet te zetten, daar moet het buitenwater zijn koelende werk kunnen doen. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 07 Jan 2020, 11:41

varg schreef:Als ik de pakkingdrukker zie, dan lijkt het toch wel heel erg op een standaard vetkoord pakkingdrukker. Ik zou er dan ook wat koord in prutsen (gaan er drie koordjes in?) en een staufer-potje aanbrengen om een klein beetje vet bij te smeren zodat het vetkoord niet verbrand. Het is echter niet de bedoeling de hele koker vol vet te zetten, daar moet het buitenwater zijn koelende werk kunnen doen. Arnold


Hoi, bedankt voor je reactie! Het is nagenoeg standaard ja, alleen wordt het vetkoord tegen het kunstof lager aangedrukt. Opzich is dat geen probleem, mijn enigste vraag dan nog, waar plaats ik de ingang van het staufer-potje? Rechtstreeks op het vetkoord, of achter het lager? Het vet moet dan door het lager richting het vetkoord, ik weet niet of dat gaat werken...
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 08 Jan 2020, 00:00

Hallo,

Ik heb zelf even zitten brainstormen en ben met het volgende idee gekomen. De koker heeft zelf ook rare afmetingen (ongeveer ID = 56mm OD= 70,5), hier passen geen standaard lagers in. Omdat de lagers aan vervanging toe zijn wil ik het meteen goed doen. Ik wil het voorste lager helemaal verwijderen om hier een zwevend lager toe te passen. Hiervoor heb ik wel een verloop bus nodig omdat er er geen lagers zijn voor de as welke om de schroefaskoker van 70,5 mm passen, ook is de rand waar ik deze dan op kan vasthouden met slangklemmen erg klein. Ik pas op deze bus een kraag toe zodat ik deze netjes met kit af kan dichten tegen de huidige schroefas koker.

Achter wil ik een bus draaien zodat ik een standaard cutlass bearing toe kan passen. De beide bussen worden vast gezet met behulp van en boutje boven en onder (eigenlijk zoals lagers normaal ook op hun plek gehouden worden). Wat vinden jullie van dit idee? Bijgevoegd een kleine tekening ter illustratie.

Afbeelding
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten