Smering schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Snater71 » 19 Nov 2020, 20:00

Wat zou de vrije aslengte moeten zijn, dus vanaf de flexibele koppeling tot het eerste vaste schroefaslager uitgaande van slappe motorrubbers?
Ik lees wel meer over voldoende vrije aslengte maar concrete lengtes kan ik niet vinden.
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 19 Nov 2020, 21:42

De installatie instructies van Volvo seals schrijven alleen dat de vrije aslengte niet meer dan 1,5 m mag zijn. Als deze langer is zal er een extra lager toegepast moeten worden, deze eis voorkomt het slingeren v/d as. Dat is mijn geval niet aan de orde, het trillen v/d motor kan een probleem zijn. Ik kan ook geen informatie vinden die beschrijft hoeveel aslengte er moet zijn v/d keerkoppeling tot de seal.

Waar we het in ieder geval over eens zijn is het feit dat de opstelilng niet optimaal is, echter had ik geen keuze daar het plaatsen van een Python drive o.i.d. geen optie was wegens ruimte gebruik.
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Snater71 » 20 Nov 2020, 18:05

Ik bedoelde eigenlijk de minimale vrije aslengte vanwege de flexibele ophanging+koppeling tot het vaste (tussen of eind) lager. Ik dacht zelf dat dit zo rond de 60 cm minimaal moet zijn echter ik vind het niet terug in een montagehandleiding of iets vergelijkbaars.

De maximale (niet ondersteunde) lengte wordt idd bepaald door het gland en ook door de combinatie asdiameter/toerental.
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor eagle » 20 Nov 2020, 18:07

Minimaal 20 D
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Snater71 » 20 Nov 2020, 18:29

Ik weet dat dat geldt voor de minimale afstand tussen vaste lagers. Geldt 20D dan ook in het geval van een hoekverdraaing van 1 tot 2 graden (wat die koppelingen kunnen opvangen als gevolg van motor trillingen) vanaf de flexibele koppeling tot het 1e vaste lager?
Vaste lagers bewegen namelijk niet.
Laatst gewijzigd door Snater71 op 20 Nov 2020, 18:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Oeverloos » 20 Nov 2020, 18:30

@eagle
Heeft met dit onderwerp niets te maken, maar bij deze wil ik je bedanken voor je uitstekende instructies ( in een draadje een tijd terug) hoe je de kleppen moet stellen van een dieselmotor.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor eagle » 20 Nov 2020, 19:08

:D
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor eagle » 20 Nov 2020, 19:30

Heb veel te doen gehad met scandinavische jachten, waarin Volvo Penta, Yanmar of Bukh. Hebben allen watergesmeerde assen, met een starre askoppeling, alleen een rubber eindlager, en een zwevende as-afdichting met koord, keerringen of een VP-seal. De "zweving" dmv stuk rubber slang tussen koker en gland. Motor op rubber dempers zoals Metalastik. Goed uitlijnen; zorg voor gelijke links-Rechts belasting van de dempers.
Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 982
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor tombrandsma » 20 Nov 2020, 23:09

Bedankt voor je reactie!
Leuk om je ervaringen te horen en ook de foto's te zien. Je bent al een eind. Ziet er goed uit!
Zelf heb ik lagers gevonden bij Blokland non-ferro, van 38 (1 1/2") x 55 mm. Dit is een passende buitenmaat voor onze koker.
Het zwevende binnenlager is een mooie oplossing, zoals je al zegt inderdaad ook drupvrij.
De motor op rubbers zetten is ook nog wel de moeite, hoewel het me qua trilling en geluid niet tegen valt als hij stationair loopt, dus dit wil ik eigenlijk een seizoen aan kijken. Ik wil proberen om een zwevend binnenlager als afdichting toe te passen samen met een vast binnenlager.
Op jouw foto's lijkt het of je een watergekoelde uitlaat hebt, klopt dit?
tombrandsma
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 Nov 2020, 10:14
ligplaats: Groningen
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor piet2411 » 23 Nov 2020, 09:11

Heb veel te doen gehad met scandinavische jachten, waarin Volvo Penta, Yanmar of Bukh. Hebben allen watergesmeerde assen, met een starre askoppeling, alleen een rubber eindlager, en een zwevende as-afdichting met koord, keerringen of een VP-seal. De "zweving" dmv stuk rubber slang tussen koker en gland. Motor op rubber dempers zoals Metalastik. Goed uitlijnen; zorg voor gelijke links-Rechts belasting van de dempers.
Gr, Eagle


Beste Eagle, ik ben erg benieuwd hoe lang een zwevende seal meegaat in de situatie die jij schetst. De zwevende seal is in dat geval onderhevig aan de trillingen van de motor door de starre verbinding v/d as.
De seal zelf wordt dan wel gecentreerd door het zwevende lager maar hoe gaat de VP seal in zijn geheel op lange termijn om met al die bewegingsvrijheid?


Mvg,
Piet
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten