Smering schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Smering schroefas

Berichtdoor eagle » 23 Nov 2020, 15:33

Heb ze wel van 30 jaar of ouder gezien, die nog goed waren..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor JanSr » 03 Jan 2021, 18:00

Ik vaar al meer dan 45 jaar met een vetgesmeerde schroefas met een nooit meer lekkende afdichting. Super simpel en het kost geen drol:

Afbeelding

Afbeelding

Een RVS ring of een bronzen ring tegen de achterbus. Ruimte tussen achterbus en voorkant schroef opvullen met een strak passende, iets te lange slang. Wasmachineslang en koelwaterslang voldoen prima.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor piet2411 » 05 Jan 2021, 10:17

Wat is de reden van deze constructie als ik vragen mag? Lekkage bij je binnengalan verhelpen?

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 15:33
ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Smering schroefas

Berichtdoor JanSr » 05 Jan 2021, 11:53

De slang drukt de ring tegen de achterbus aan. Slang en ring draaien mee met de schroefas. Daardoor ontstaat een spiegelend oppervlak tussen ring en achterbus. Daardoor is binnendringend water en vuil van buitenaf, de grootste oorzaak van achterbus slijtage, onmogelijk geworden.
Na installatie met de vetspuit de schroefaskoker onder druk zetten tot bij de achterbus wat vet zichtbaar wordt.
Vervolgens 45 jaar of langer afblijven.
JanSr
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 20 Jun 2020, 15:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor kajoe » 05 Jan 2021, 17:35

mooie oplossing . aar gaat het niet te veel wrijven tussen de galan en het ruber .
maar wij voeren meerdere jaren zonder zo iets en dan vrijwel continu met een gewoon vetsmeer apparaat hand bediend en hadden nooit lekkage door de galan en op de plek van het stukje slang een kabel/touw snijder ,waar wij veel meer aan hadden met dat rond drijven de touw werk en ander plastic .
o de schroefas op de lek te houden zaten er 2 stuwlagers tussen de koppeling en de binnen galan bus .
meestal komt er wat ruimte op de as door te weinig smeren en niet altijd het juiste vet .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Boonboot » 09 Mei 2022, 22:41

hoi ik heb een vraag .. hoe heb je t uiteindelijk opgelost .. Gr Yuri
Jenson94 schreef:Goedemiddag,

Ik heb een vraag over mijn recent aangeschafte reddingssloep. De schroefas is water gesmeerd, echter wordt er bij het binnenlager geen water geinjecteerd. Dat betekend dus dat als ik de boot te water laat, er een kans bestaat dat er lucht in de schroefaskoker blijft zitten. De binnen afdichting is een vetkoord gok ik, zie foto's. Komt dit soort vaker voor, of hebben jullie een voorstel om het systeem te optimaliseren?

Daarnaast is de schroefaskoker vastgelast aan de motorfundatie, dit vormt als het ware één geheel. Is dit op de huidige manier een goede constructie, het is volgens mij niet heel gebruikelijk? Het gehele frame is op 3 plaatsen aan de romp bevestigd, namelijk bij het zwaartepunt van de motor, bakboord en stuurboord (de stuurboord bevestiging aan de romp is op de laatste foto's onderin te zien) en dan het punt waar de schroefaskoker naar buiten gaat. Ik wil de boot zo maken dat deze een lange tijd meegaat zonder grote verbouwingen te moeten doen. Is het verstandig de hele constructie te verwijderen en het plaatsen van een nieuwe schroefaskoker en conventionele fundatie (hout ingelamineerd)?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Mvg,

Jens Idema
Boonboot
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 09 Mei 2022, 22:38
ligplaats: Beemster
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Wolf1 » 10 Mei 2022, 09:49

hoi ik heb een vraag .. hoe heb je t uiteindelijk opgelost .. Gr Yuri
Jenson94 schreef:Alvast bedankt!
Mvg, Jens Idema

Wie vraagt nu wat aan wie ?
En foto's waar dan de belangrijkste delen zijn afgedekt met een blokker zak, kan ik ook weinig mee !
Een niet afgeveerd dieseltje.
Een niet afgeveerd subframe.
En een niet gesmeerde schroefaskoker, zal allemaal best veel rammelen, maar weinig aan te veranderen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten