Smering schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 16 Nov 2019, 21:00

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over mijn recent aangeschafte reddingssloep. De schroefas is water gesmeerd, echter wordt er bij het binnenlager geen water geinjecteerd. Dat betekend dus dat als ik de boot te water laat, er een kans bestaat dat er lucht in de schroefaskoker blijft zitten. De binnen afdichting is een vetkoord gok ik, zie foto's. Komt dit soort vaker voor, of hebben jullie een voorstel om het systeem te optimaliseren?

Daarnaast is de schroefaskoker vastgelast aan de motorfundatie, dit vormt als het ware één geheel. Is dit op de huidige manier een goede constructie, het is volgens mij niet heel gebruikelijk? Het gehele frame is op 3 plaatsen aan de romp bevestigd, namelijk bij het zwaartepunt van de motor, bakboord en stuurboord (de stuurboord bevestiging aan de romp is op de laatste foto's onderin te zien) en dan het punt waar de schroefaskoker naar buiten gaat. Ik wil de boot zo maken dat deze een lange tijd meegaat zonder grote verbouwingen te moeten doen. Is het verstandig de hele constructie te verwijderen en het plaatsen van een nieuwe schroefaskoker en conventionele fundatie (hout ingelamineerd)?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Mvg,

Jens Idema
Jenson94
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 11:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor harry19612 » 16 Nov 2019, 22:45

Volgens mij mankeert er aan de constructie niks, maar het vetkoord is zo goed als verdwenen. Dit zou ik op korte termijn aanvullen, of, als hij op het droge ligt, al het oude spul eruit trekken en weer opvullen.
Eventuele lucht draait er vanzelf uit door de druk van het buitenwater.
Normaal zit er ook een smeernippel op waarmee je hem kan voorzien van vet; die zie ik niet bij jou.
harry19612
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Smering schroefas

Berichtdoor varg » 16 Nov 2019, 23:15

Die A-constructie is een geweldige vinding waarbij de uitlijning altijd intact blijft. Bij opgehangen polyester reddingboten wilde de boot nogal eens wat doorzakken waardoor er van de uitlijning weinig overbleef. De A-constructie zorgde dat dit geen problemen gaf. Als je het bootje op het droge hebt is het handig om de kielbalk goed te ondersteunen om doorhangen te voorkomen.
Zit er ook nog een tweede startmotor op? Soms werd ook nog een veer-starter gemonteerd om zonder accu toch te kunnen starten. Geweldige constructie. Ook is er vaak een olie-verwarmings-spiraal in het carter gemonteerd om in koude klimaten de motor op temperatuur te houden (middels elektriciteit). Ik zie nog net een stukje van een dure Henderson pomp zitten. De Lister is onverwoestbaar, alleen is de droge uitlaat wat luidruchtig. niet watergekoeld maken maar een extra droge demper plaatsen!
Alleen in het laatste deel van de schroefaskoker zit een rubberlager. Dat lager wordt gesmeerd door twee waterschepjes helemaal aan het eind van de koker. Dat is voldoende. Alles is er op gemaakt om hem zo in het water te plonzen zonder dat er problemen ontstonden.
Verander voorlopig niets, vervang inderdaad wel het vetkoord en controleer de olie in de versnellingsbak, daar komt soms water in als de boot lang vol water heeft gestaan/gehangen. Verder zit er vaak een dure warmtewisselaar onder de romp gemonteerd. Hou die goed in de gaten want vervanging is duur (Blokland).
Dat is het, don't worry..alles is foolproof uitgevoerd.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 930
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 22:50
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 17 Nov 2019, 20:57

Bedankt voor de reacties Harry & Arnold! Duidelijk verhaal ik ga het vetkoord vervangen, de boot ligt op dit moment op de kant.

Zit er ook nog een tweede startmotor op? Soms werd ook nog een veer-starter gemonteerd om zonder accu toch te kunnen starten. Geweldige constructie.

De motor is/was hydraulisch gestart, paar keer flink pompen en draaien maar. DIt systeem heb ik vervangen door een elektrische start.

De Lister is onverwoestbaar, alleen is de droge uitlaat wat luidruchtig. niet watergekoeld maken maar een extra droge demper plaatsen!


Hoezo geen watergekoelde uitlaat? Ik was van plan dit toe te passen.

Verder zit er vaak een dure warmtewisselaar onder de romp gemonteerd. Hou die goed in de gaten want vervanging is duur (Blokland).


Ik heb deze warmtewisselaar er tussenuit gehaald, deze had geen functie. De boot heeft kielkoeling en dus is de warmtewisselaar niet nodig.

Daarnaast ben ik van plan om de motor op trillingsdempers te zetten, om trillingen te verminderen. Als ik de motor op trillingsdempers zet, moet ik natuurlijk een flexibele koppeling ertussen plaatsen, ik was van plan de Pythondrive toe te passen, dan heb ik direct een stuwdruklager. Hiervoor heb ik wat ruimte nodig, dus ik ga de motor ongeveer 15cm verder naar voren plaatsen. Is dit een goed idee, of denken jullie dat dit niet verstandig is?

Groet,

Jens
Jenson94
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 11:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor varg » 17 Nov 2019, 21:50

even over de kielkoeling: is dat een geval met veel buizen naast elkaar van ongeveer 1.40 meter lang, onder de romp gemonteerd? Die bedoelde ik met de warmtewisselaar. Het koelwater heeft een buiten en een binnencircuit, als je daar de warmtewisselaar uit haalt (set ronde buisjes) heb je nog maar 1 circuit over...dat kan met kielkoeling natuurlijk.
Watergekoelde uitlaat en kielkoeling: waar haal je dan het water vandaan om de uitlaat te koelen? een huiddoorvoer en een pomp maken...alleen voor je uitlaat? Die dan ook iedere winter afgetapt moet worden? Dan is een tweede flinke demper en wat isolatiedekens een stuk handiger. Vaak ook stiller dan een watergekoelde uitlaat en onderhoudsvrij.
Trillingdempers: dat kan natuurlijk...bij mijn weten trilt de Lister op dat subframe niet erg en wordt er maar weinig trilling doorgegeven aan de romp...maar verbeteren kan altijd. Voor reddingboten waren rubberdempers vroeger uit de gratie...ze konden bij een vrije val misschien afscheuren!.... Maar voor gewoon gebruik kan er prima een trillingdemper tussen. Over de voor- en vooral nadelen van homokineten is voldoende geschreven, en als het nú gaat zonder stuwdruklager ........ Maar het kan zeker. Het subframe is in mijn herinnering vrij fors bemeten en de motor kan dus best een einde naar voren en de Phyton kan mooi vastgemaakt worden aan het subframe. Hou ons op de hoogte, we zijn gek op verslagen, vooral met foto's. Succes, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 930
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 22:50
ligplaats:
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor bas » 18 Nov 2019, 10:43

Daarnaast ben ik van plan om de motor op trillingsdempers te zetten, om trillingen te verminderen. Als ik de motor op trillingsdempers zet, moet ik natuurlijk een flexibele koppeling ertussen plaatsen, ik was van plan de Pythondrive toe te passen, dan heb ik direct een stuwdruklager. Hiervoor heb ik wat ruimte nodig, dus ik ga de motor ongeveer 15cm verder naar voren plaatsen. Is dit een goed idee, of denken jullie dat dit niet verstandig is?

De meningen zijn verdeeld, persoonlijk heb ik weinig problemen met homokineten ondervonden. Extra stuwdruklager is m.i. nooit weg. Alleen als je de motor op trillingsdempers gaat zetten kom je grofweg een centimeter of 10 omhoog met het blok. Met dat hoogteverschil ga je nooit uitkomen met de hoeken die de homokineet gaat maken op die 15 centimeter, dan zul je ook je motorsteunen of fundatie aan moeten passen. Het is dus wel wat meer werk dan dempers en een homikineet er tussen zetten.

M.b.t. de uitlaat: Sluit me helemaal aan bij de rest, lekker droog houden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 947
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 21 Nov 2019, 18:50

even over de kielkoeling: is dat een geval met veel buizen naast elkaar van ongeveer 1.40 meter lang, onder de romp gemonteerd? Die bedoelde ik met de warmtewisselaar. Het koelwater heeft een buiten en een binnencircuit, als je daar de warmtewisselaar uit haalt (set ronde buisjes) heb je nog maar 1 circuit over...dat kan met kielkoeling natuurlijk.

De kielkoeling bestaat uit twee koperen buizen met een diameter van ongeveer 30 mm en een lengte van 1,5 meter. Dit is één circuit met de motor.

Met dat hoogteverschil ga je nooit uitkomen met de hoeken die de homokineet gaat maken op die 15 centimeter, dan zul je ook je motorsteunen of fundatie aan moeten passen. Het is dus wel wat meer werk dan dempers en een homikineet er tussen zetten.


Dat klopt, ik ga de motorsteunen van de Lister aanpassen, dit is relatief eenvoudig te doen.

Ik zal jullie op de hoogte houden met wat foto's zo nu en dan!
Jenson94
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 11:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 08 Dec 2019, 13:23

Goedemiddag,

Ik heb vanochtend de schroefas getrokken, omdat ik helemaal geen vetkoord meer kon vinden. Ook had ik het vermoeden dat er toch een 2e lager aan de binnenzijde van de schroefaskoker zat. Zie onderstaande foto's voor de resulaten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien is, bevindt zich inderdaad een lager aan de binnenzijde. Het materiaal van zowel het binnen als buitenlager is kunststof, het is geen rubber. Wat vinden jullie hier van? Wat ook apart is, is het feit dat ik helemaal geen sporen van een vetkoord terug kon vinden.
Jenson94
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 11:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor Jenson94 » 03 Jan 2020, 22:52

Hoi,

Zijn er mensen die mij meer kunnen vertellen over mijn laatste post? Ik vraag me af of deze lagers niet bedoeld zijn voor een vetgevulde schroefaskoker? Of hoe werkt dit principe ongeveer?

Groeten,

Jens
Jenson94
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 11:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Smering schroefas

Berichtdoor broekie » 04 Jan 2020, 06:41

Ik denk dat het verharde keerringen zijn.
Ik zou de zaak schoonmaken en eens goed kijken wat het voor afdichting is.
Als het geen vetkoord is, moet het een keerring zijn.

Heb je iets gezien wat lijkt op waterschep om de schroefas te smeren?
Verder ben ik niet echt thuis in schroefas systemen. Een specialist moet je meer kunnen vertellen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1722
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten