Gaskabel komt niet goed terug

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 19:52

Bericht door Valie » zo 14 okt 2012, 22:37
Tja, nog maar even een technishe vraag stellen.

Ik heb twee stuurstanden op de boot. Binnen en buiten.
Het was me afgelopen seizoen opgevallen dat als ik het gas terugzet in de neutraalstand (zowel bij binnen en buiten hendel ), de motor niet volledig terugkomt in stationair draaien.
De motor blijft dan net onder de 1000 toeren hangen. Als ik dan kort een stoot gas geef op de binnenhandel, komt hij wel terug naar stationair. Overigens hebben we het hier over een DAF 575.

Mijn vraag is, ligt dit nou aan de kabels ? Dus droge of vuile binnenkabels.
Of is hier wat anders aan de hand ?

Misschien dat de info te summier is, maar dan hoor ik het wel.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 19:53

Bericht door Wim Niessen » ma 15 okt 2012, 00:09

Het lijkt mij van primair belang dat je zeker weet dat de kabels soepel lopen. Als dat het geval is kun je verder kijken.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 19:53

Bericht door stentor950 » ma 15 okt 2012, 16:08

Even los van de terechte opmerking van Wim, wat voor soort kabel wordt er gebruikt? Is deze soms voorzien van een kunststof binnen bekleding?
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 19:54

Bericht door Valie » ma 15 okt 2012, 18:53

Tja, dat zijn steekhoudende vragen. Geen idee of ze soepel lopen of wat voor soort binnenkabels het zijn.

Ik zal ze dus eerst eens even loshalen om te kijken voor het hoe, wat en waarom.
Ben momenteel druk aan het schuren en schilderen, dus dat zal wel volgende week gaan worden.
Ik kom er op terug.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 19:55

Bericht door vuuren1 » ma 15 okt 2012, 19:46

De ouderwetse rode kabels gaan zwaarder als er (ook grotere) bochten in zitten. Dat komt vooral naar boven bij een dubbele bediening.

Als het meevalt kan je bij de motor een trekveer plaatsen die je met een ty-wrap monteert (de ty-wrap gebruik je om de juiste veerspanning in te stellen).
Beter is om Low-friction kabels toe te passen, die kan je ongeveer oprollen en dan glijden ze nog erg gemakkelijk.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 19:56

Bericht door Valie » ma 15 okt 2012, 20:01

Het zijn inderdaad rode kabels. De bochten die erin zitten zijn ook behoorlijk ruim.
Moet zeggen, ze zijn ook wel vrij zwaar in de bediening. De buitenstuurstand zwaarder dan binnenstand.
Geen idee hoe oud de kabels zijn, ik heb de boot nu tien jaar en zaten er al in, weet alleen niet hoelang.
Zit er een bepaalde levensduur in die kabels ? Anders is het misschien een idee om ze gewoon te vervangen voor nieuwe kabels.
Zal eens googelen op die Low-Friction kabels.

Edit: Zie dat die kabels van Vetus rond de 60 tot 75 euro zijn. Ik denk dat ik ongeveer een meter of 5 nodig heb per kabel.
Dus twee kabels valt dan nog wel mee. Is een goede overweging !
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor Wim Niessen » 05 Dec 2013, 19:56

Bericht door Wim Niessen » ma 15 okt 2012, 20:13

Met de vervanging van mijn motor heb ik ok de oude rode kabels vervangen door low friction kabels. Die van de binnenstuurstand lopen in vijf bochten en nog schakelt het soepel.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 19:58

Bericht door eagle » ma 15 okt 2012, 20:34

Vrijwel zeker zijn dat kabels van het type C 330 (morse teleflex). Deze kunnen niet uitelkaar genomen worden.
De binnenkabel is een bowden-achtige kern met daar omheen gewikkeld een band van rvs, waardoor het opp. glad is.
De buitenkabel bestaat in princpe uit een bundel licht getordeerde naast elkaar liggende verenstalen draden met daar binnenin een teflon pijpje, waarin de binnenkabel schuift. Buitenom is een mantel van PE gegoten : rood (morse) of bruin (volvo, teleflex), soms zwart (ultraflex).

De uiteinden van de binnenkabels zijn aan starre rvs stiften geperst, met daaarop schroefdraad (unc). De buitenkabel eindigt in een rvs eindstuk met daarin een groef; daaroverheen past een beugeltje met ingeperst spie-stukje, dat in dat groefje valt. aldus is de axiale positie gegeven. Verder zijn er per kant twee rvs telescoop-pijpjes met rubber afdichting, waaruit de binnenkabelstift naar buiten komt.

Smeren kan niet. ( van alles geprobeerd; werkt maar even...).

Als ze breken is dat vrijwel altijd bij de aanpersing van de binnenkabel aan een van de eindstiften.

Zwaar lopen komt door het in de bochten inslijten van de teflon binnenvoering; dit zorgt behalve voor het zware lopen (klemt in de zelfgesleten groef) ook voor speling; Bij trek ligt de binnenbocht aan, bij druk de buitenbocht.

Gas kan trekkend of drukkend zijn, dat hangt af van hoe de kabel naar de inspuitpomp wordt geleid. In de Morse-control (MT3 ?) wordt dat uitgemaakt bij de kabelmontage. Hier wordt ook uitgemaakt hoeveel slag er komt (nodig is) bij vol-gas.

De buitenmantel smelt bij zo,n 200 graden; uitkijken met uitlaatdelen (droge..). Dit zorgt ook voor zwaar lopen.

Voor de afstelling aan de pomp geldt, dat de toeren-hefboom bij stat. toeren altijd eerder tegen de stat. afstelschroef komt, voordat de kabelbeweging stopt; die moet zo,n 2-5 mm verder kunnen. Vaak is hierin voorzien in een verend schuifstuk, of een eindnippel met sleufgat.

Bij twee stuurstanden hoort een interlock-bak in het Schakelkabel systeem, om tegenstrijdige inschakel-of richting commando,s uit te sluiten. De gaskabels kunnen zowel via een "Twee-naar Een" bak met een (3e) eindkabel naar de pomp gaan, of alletwee samen, maar dan met eindnippels voorzien van lange sleuven. Maar altijd geldt: Bij stat.toeren moet de pomphandel tegen de stat.aanslagbout liggen, en de kabel(s) gaan enkele mm verder voordat hun eindstand bereikt is.

gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor Frieslandvaarder » 05 Dec 2013, 19:58

Bericht door Frieslandvaarder » di 16 okt 2012, 14:27

Valie schreef:
Tja, nog maar even een technishe vraag stellen.

Ik heb twee stuurstanden op de boot. Binnen en buiten.
Het was me afgelopen seizoen opgevallen dat als ik het gas terugzet in de neutraalstand (zowel bij binnen en buiten hendel ), de motor niet volledig terugkomt in stationair draaien.
De motor blijft dan net onder de 1000 toeren hangen. Als ik dan kort een stoot gas geef op de binnenhandel, komt hij wel terug naar stationair. Overigens hebben we het hier over een DAF 575.

Mijn vraag is, ligt dit nou aan de kabels ? Dus droge of vuile binnenkabels.
Of is hier wat anders aan de hand ?

Misschien dat de info te summier is, maar dan hoor ik het wel.




Wij hebben het zelfde probleem, ware het niet dat de morse kabels 2 jaar geleden vernieuwd zijn door vetus low friction, daar ligt het bij ons niet aan, is soms lastig met manoeuvreren, en niet goed voor de keerkoppeling. Heb gemerkt dat als de toeren niet zakken en ik de stopknop even bedien de toeren wel willen zakken naar normale waarden. Maar zodra je gas bij geeft blijft hij weer hangen. Echter, als ik heel langzaam gas terug neem is er niets aan de hand, wellicht toch een malheur met de kabelbediening? Volgende week nog maar eens kijken, als de motor warm gedraaid is maar even proberen als ik de liever aan de pomp met de hand bedien nadat ik de kabel heb losgemaakt, kan natuurlijk ook iets in de pomp zijn wat niet goed meer functioneert he
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 13:37
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats:
info:

Re: Gaskabel komt niet goed terug

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 20:00

Bericht door reijmerink » di 16 okt 2012, 16:54

heb dat met mijn bukh ook ooit eens gehad....de slede waar de lever in heen en weer schuift haalde de eindstand niet...gore viezigheid..grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten