Pagina 2 van 2

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 14:05
door kajoe
nee ze doen niets fout in die sector ,het is allemaal wat kleiner ,men heeft vaak niet de ruimte ,en hoeft niet altijd maar 24 uur per dag in bedrijf te zijn zoals altijd moeten vernieuwingen en opgelegde veranderingen uitgevoerd worden in kleine ruimten dus is en blijft het schipperen ,en ook het kosten plaatje speelt mee .

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 15:17
door Amersfow
Voor jachtjes is een natte uitlaat inderdaad te prevaleren. Heb 2 boten met kielkoeling gehad; bij beide beperkte koelcapaciteit, gezeur met het uitzetten en ontluchting van het enorme aantal liters en verbrande ledematen door de uitlaat. Vele boten met natte uitlaat. Enige grote probleem dat ik daarmee had is nu bij 1 dat bij ~4 cm kroos op het water je elke 500 de wierpot schoongemaakt moet worden. Ontwerpfoutje van een platbodem en aanzuig. 2 keer in 16 jaar gehad nu.

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 15:25
door Wolf1
kajoe schreef:wat ik vergeten ben is dat bij mijn vorige schip direct na de motor er een knaldemper 600 graden zat en een meter of 2 naar boven een gewone geluidsdemper alles 4 duim ,als je dus de ruimte hebt dan zou het helpen in geluid toen een daf 615 en in de zelfde uitvoering had een collega dat met een 645 ,even zo een met een Scania 165 pk .

Kun je deze zin misschien vertalen ?
Of bedoel je, een hoge tonen demper direct achter het uitlaatspruitstuk en een lage tonen demper bij de uitmonding van de uitlaat ?
600 graden is iets overdreven ! is de DAF allang gestopt.
Gr. Wolf1

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 15:30
door bas
Ieder zijn mening en ieder systeem zijn voors en tegens maar alle argumenten die je nu aanhaalt tegen een droog systeem duiden op een ondeugdelijk aangelegde installatie.
Dat is m.i. geen eerlijk vergelijk.

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 18:21
door Solita
Ik heb op mijn schepen altijd een NATTE uit laat gehad en nu nog aan weerszijde van de kiel heb ik een ruime 2 duims inlaat en de impeller pomp is 3/4 dus dat zuig niet zo hard de impeller haal ik er na het seizoen uit om te controleren of hoe nog goed is en om de motor af te tappen de impeller zit bij mij op het laagste punt ,de slangen naar de koeler maak ik ook los dan kan je gelijk kijken of er geen vuil voor de koelpijpjes zit het water wat er uit het systeem loop en dat is niet veel pomp ik weg want dat is bij mij gewoon schoon dus geen antievries opzuigen in het systeem en in het voorjaar overboord pompen s’winters is alles leeg alleen de koelvloeistof zit dan nog in de motor.
PS met een impeller doe ik gemiddeld 1000 draaiuren de meeste keren verwissel ik hen preventief , en heb ook altijd een reserve aanboord.

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 19:38
door Jenson94
De boot is op dit moment voorzien van Kielkoeling. Ik heb uit een vorig project nog een impeller pompje over welke ik wil installeren om de uitlaat te koelen. Ik zou graag willen overstappen op een natte uitlaat, omdat ik van de hete uitlaat af wil. Buiten de discussie wat de voor- en nadelen zijn zou ik graag advies willen betreft de hoeveelheid water benodigd voor de natte uitlaat. Is er iemand die daar een gedegen antwoord op kan geven?

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 19:40
door Yep
Jenson94 schreef:De boot is op dit moment voorzien van Kielkoeling. Ik heb uit een vorig project nog een impeller pompje over welke ik wil installeren om de uitlaat te koelen. Ik zou graag willen overstappen op een natte uitlaat, omdat ik van de hete uitlaat af wil. Buiten de discussie wat de voor- en nadelen zijn zou ik graag advies willen betreft de hoeveelheid water benodigd voor de natte uitlaat. Is er iemand die daar een gedegen antwoord op kan geven?


En wil je dan de kielkoeling laten zitten/functioneren?

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 22:21
door Amersfow
Op de schepen van Hatenboer (die verhuurder) zit kielkoeling en een natte uitlaat. Voor zover ik begrepen heb is dat maar een heel klein straaltje, ik geloof zelf alleen dat wat via de aanzuig binnenkomt. Zonder pompje, dat is dus blijkbaar al voldoende. Dus misschien kun je wel uit met een heel klein impellerpompje of zelfs 12v pompje.

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2019, 22:52
door Jenson94
Yep schreef:En wil je dan de kielkoeling laten zitten/functioneren?


Ja, dit is voor het winterklaar maken het makkelijkst.