Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor kajoe » 15 Okt 2019, 14:05

nee ze doen niets fout in die sector ,het is allemaal wat kleiner ,men heeft vaak niet de ruimte ,en hoeft niet altijd maar 24 uur per dag in bedrijf te zijn zoals altijd moeten vernieuwingen en opgelegde veranderingen uitgevoerd worden in kleine ruimten dus is en blijft het schipperen ,en ook het kosten plaatje speelt mee .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Amersfow » 15 Okt 2019, 15:17

Voor jachtjes is een natte uitlaat inderdaad te prevaleren. Heb 2 boten met kielkoeling gehad; bij beide beperkte koelcapaciteit, gezeur met het uitzetten en ontluchting van het enorme aantal liters en verbrande ledematen door de uitlaat. Vele boten met natte uitlaat. Enige grote probleem dat ik daarmee had is nu bij 1 dat bij ~4 cm kroos op het water je elke 500 de wierpot schoongemaakt moet worden. Ontwerpfoutje van een platbodem en aanzuig. 2 keer in 16 jaar gehad nu.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Wolf1 » 15 Okt 2019, 15:25

kajoe schreef:wat ik vergeten ben is dat bij mijn vorige schip direct na de motor er een knaldemper 600 graden zat en een meter of 2 naar boven een gewone geluidsdemper alles 4 duim ,als je dus de ruimte hebt dan zou het helpen in geluid toen een daf 615 en in de zelfde uitvoering had een collega dat met een 645 ,even zo een met een Scania 165 pk .

Kun je deze zin misschien vertalen ?
Of bedoel je, een hoge tonen demper direct achter het uitlaatspruitstuk en een lage tonen demper bij de uitmonding van de uitlaat ?
600 graden is iets overdreven ! is de DAF allang gestopt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor bas » 15 Okt 2019, 15:30

Ieder zijn mening en ieder systeem zijn voors en tegens maar alle argumenten die je nu aanhaalt tegen een droog systeem duiden op een ondeugdelijk aangelegde installatie.
Dat is m.i. geen eerlijk vergelijk.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Solita » 15 Okt 2019, 18:21

Ik heb op mijn schepen altijd een NATTE uit laat gehad en nu nog aan weerszijde van de kiel heb ik een ruime 2 duims inlaat en de impeller pomp is 3/4 dus dat zuig niet zo hard de impeller haal ik er na het seizoen uit om te controleren of hoe nog goed is en om de motor af te tappen de impeller zit bij mij op het laagste punt ,de slangen naar de koeler maak ik ook los dan kan je gelijk kijken of er geen vuil voor de koelpijpjes zit het water wat er uit het systeem loop en dat is niet veel pomp ik weg want dat is bij mij gewoon schoon dus geen antievries opzuigen in het systeem en in het voorjaar overboord pompen s’winters is alles leeg alleen de koelvloeistof zit dan nog in de motor.
PS met een impeller doe ik gemiddeld 1000 draaiuren de meeste keren verwissel ik hen preventief , en heb ook altijd een reserve aanboord.
Solita
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 Apr 2019, 15:48
ligplaats: Vld
info: Vlet 12.00 meter

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Jenson94 » 15 Okt 2019, 19:38

De boot is op dit moment voorzien van Kielkoeling. Ik heb uit een vorig project nog een impeller pompje over welke ik wil installeren om de uitlaat te koelen. Ik zou graag willen overstappen op een natte uitlaat, omdat ik van de hete uitlaat af wil. Buiten de discussie wat de voor- en nadelen zijn zou ik graag advies willen betreft de hoeveelheid water benodigd voor de natte uitlaat. Is er iemand die daar een gedegen antwoord op kan geven?
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Yep » 15 Okt 2019, 19:40

Jenson94 schreef:De boot is op dit moment voorzien van Kielkoeling. Ik heb uit een vorig project nog een impeller pompje over welke ik wil installeren om de uitlaat te koelen. Ik zou graag willen overstappen op een natte uitlaat, omdat ik van de hete uitlaat af wil. Buiten de discussie wat de voor- en nadelen zijn zou ik graag advies willen betreft de hoeveelheid water benodigd voor de natte uitlaat. Is er iemand die daar een gedegen antwoord op kan geven?


En wil je dan de kielkoeling laten zitten/functioneren?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Amersfow » 15 Okt 2019, 22:21

Op de schepen van Hatenboer (die verhuurder) zit kielkoeling en een natte uitlaat. Voor zover ik begrepen heb is dat maar een heel klein straaltje, ik geloof zelf alleen dat wat via de aanzuig binnenkomt. Zonder pompje, dat is dus blijkbaar al voldoende. Dus misschien kun je wel uit met een heel klein impellerpompje of zelfs 12v pompje.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Jenson94 » 15 Okt 2019, 22:52

Yep schreef:En wil je dan de kielkoeling laten zitten/functioneren?


Ja, dit is voor het winterklaar maken het makkelijkst.
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten