Sjonge, gek dat toch BIJNA IEDEREEN het helemaal verkeerd doet
Koelsystemen
Verbrandingsmotoren moeten gekoeld worden. Dit gebeurt met behulp van een koelsysteem. Er zijn drie soorten koelsystemen:
open systeem;
gesloten systeem;
gecombineerd open/gesloten systeem.
1. Het open koelsysteem
Bij een open koelsysteem wordt de motor gekoeld door het (vuile) buitenwater. Vergeet in de winter niet om gebruik te maken van koelvloeistof om zo bij kou/vorst schade aan de motor te voorkomen.
2. Het gesloten koelsysteem
Bij een gesloten koelsysteem wordt de motor gekoeld door (schone) koelvloeistof. De koelvloeistof blijft gekoeld door een gesloten buizensysteem dat zich aan de buitenkant van de boot of in een bun bevindt. Deze koelvloeistof heeft doorgaans ook een antivriesfunctie maar deze verliest na een tijd wel zijn werking. Vervang de koelvloeistof dus tijdig.
3. Gecombineerd open/gesloten systeem
Bij een gecombineerd koelsysteem wordt de motor gekoeld door koelvloeistof. Deze wordt in de warmtewisselaar gekoeld door buitenboordwater. In de winter kan deze warmtewisselaar bij lage temperaturen kapot vriezen. Vul het koelwatersysteem daarom vóór de winter bij met antivries. Dit kan in de meeste gevallen door bij een draaiende motor via het wierpotje antivries toe te voegen. Vergeet vervolgens in de lente niet om de toevoer van buitenboordwater open te zetten.
impeller
Bijna alle scheepsmotoren hebben een koelwaterpomp die buitenwater aanzuigt. Het belangrijkste onderdeel van de koelwaterpomp is de impeller: een rubberen schoepenrad dat het water aanzuigt. De impeller moet regelmatig vervangen worden.