Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Jenson94 » 13 Okt 2019, 21:55

Goedenavond,

Ik heb kortgeleden een oude reddingssloep gekocht met een Lister STW3 erin. De uitlaat is op dit moment een droge uitlaat, ik wil deze graag wijzigen in een natte uitlaat. Nu moet ik hiervoor een extra impellerpomp op het blok monteren. Nu is mijn vraag hoeveel water er ongeveer geïnjecteerd moet worden in de uitlaat? Ik heb al een tijdje op internet gezocht, maar ik kan geen antwoord op mijn vraag vinden. Is er iemand op dit forum die mij dat kan vertellen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Jens
Jenson94
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 09 Okt 2019, 12:47
ligplaats: Uitgeest
info: Watercraft reddingssloep
Afm.: 8,0 x 2,7 m
Lister STW3 30PK

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Yep » 13 Okt 2019, 22:03

Ik denk dat motorvermogen en de te verpompen hoeveelheid koelwater in een min of meer vaste verhouding tot elkaar zouden kunnen staan.
Ik heb een motorvermogen van 175 pk en een impellerpomp voor 120 liter/minuut (wordt ook gebruikt voor koeling motor).
Dezelfde verhouding kun je volgens mij ook loslaten op een ander motorvermogen.
Ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Naschrift:
Nog even beter gelezen ;-).
Gaat dit water niet eerst naar een warmtewisselaar of wordt er op een andere wijze gekoeld?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Marie Christina » 14 Okt 2019, 07:51

Ik heb het in een ander topic ook gevraagd maar toen werd als antwoord slechts te verstaan gegeven dat de voor- en nadelen van een natte uitlaat TS bekend waren.
Mij niet geheel.
Hooguit weet ik de nadelen.
Dus vraag ik het hier nog maar een keer:
Waarom wil je graag een natte uitlaat?
Wat is het voordeel boven een droge?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Wolf1 » 14 Okt 2019, 13:57

Je ziet me niet zoveel meer op dit forum, ben het wel moe steeds de zelfde verhalen te vertellen.
Een natte uitlaat heeft behalve dat hij koud is alleen maar nadelen ! ! !
Je kan s'winters niet meer varen, kroos, waterplanten, plastic in al zijn vormen en ondieptes geven gigantische problemen.
Kortom alle vuil in het water kunnen de grootste niet in te schatten problemen veroorzaken.
Buitenwaterpompen en zand gaan ook al niet samen.
Droogvallen verleden tijd, of heel lang wachten.

Dus wat is er mis met je huidige uitlaat systeem ?
De temperatuur kost wel wat, maar is prima te isoleren.
Het geluidsniveau mits de juiste dempers zijn gemonteerd, is minder dan een natte uitlaat
De dempers hebben een beperkte levens duur, maar in de praktijk veel langer dan problemen aan natte uitlaten, het vervangen is ook gewoon in te plannen, geeft geen plotselinge calamiteiten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor kajoe » 14 Okt 2019, 14:21

tja ik heb het er ook steeds over dat een natte uitlaat niet de handigste oplossing is mijn ervaring met alle soorten koelwater gaat over een dikke 60 jaar zoals je al zegt de winters tja en word het een strenge en je vergeet het aftappen een keer heb je een feestje ,al die andere zaken dus ook ,menig keer een bootje mee moeten slepen omdat de wierpot verstopt zat ,nee ik vaar met een zeer gerust gevoel omdat ik daar niet meer om hoef te denken geen plotselinge paniek omdat de motor weer eens warm loopt en eigenlijk nooit impellers verwisselen omdat ze versleten zijn ,maaar wat ik wel mis is dat op mijn vorige schip het koelwater net onder het berghout naar buitenboord stroomde er wel eens een slachtoffer er net onder ging liggen en zijn bootje vol gepompt werd ,tja je kon pech hebben .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor kajoe » 14 Okt 2019, 15:58

wat ik vergeten ben is dat bij mijn vorige schip direct na de motor er een knaldemper 600 graden zat en een meter of 2 naar boven een gewone geluidsdemper alles 4 duim ,als je dus de ruimte hebt dan zou het helpen in geluid toen een daf 615 en in de zelfde uitvoering had een collega dat met een 645 ,even zo een met een Scania 165 pk .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor Amersfow » 14 Okt 2019, 19:08

Sjonge, gek dat toch BIJNA IEDEREEN het helemaal verkeerd doet ;-)

Koelsystemen

Verbrandingsmotoren moeten gekoeld worden. Dit gebeurt met behulp van een koelsysteem. Er zijn drie soorten koelsystemen:

open systeem;
gesloten systeem;
gecombineerd open/gesloten systeem.


1. Het open koelsysteem

Bij een open koelsysteem wordt de motor gekoeld door het (vuile) buitenwater. Vergeet in de winter niet om gebruik te maken van koelvloeistof om zo bij kou/vorst schade aan de motor te voorkomen.



2. Het gesloten koelsysteem

Bij een gesloten koelsysteem wordt de motor gekoeld door (schone) koelvloeistof. De koelvloeistof blijft gekoeld door een gesloten buizensysteem dat zich aan de buitenkant van de boot of in een bun bevindt. Deze koelvloeistof heeft doorgaans ook een antivriesfunctie maar deze verliest na een tijd wel zijn werking. Vervang de koelvloeistof dus tijdig.



3. Gecombineerd open/gesloten systeem

Bij een gecombineerd koelsysteem wordt de motor gekoeld door koelvloeistof. Deze wordt in de warmtewisselaar gekoeld door buitenboordwater. In de winter kan deze warmtewisselaar bij lage temperaturen kapot vriezen. Vul het koelwatersysteem daarom vóór de winter bij met antivries. Dit kan in de meeste gevallen door bij een draaiende motor via het wierpotje antivries toe te voegen. Vergeet vervolgens in de lente niet om de toevoer van buitenboordwater open te zetten.

impeller

Bijna alle scheepsmotoren hebben een koelwaterpomp die buitenwater aanzuigt. Het belangrijkste onderdeel van de koelwaterpomp is de impeller: een rubberen schoepenrad dat het water aanzuigt. De impeller moet regelmatig vervangen worden.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor broekerhaven » 14 Okt 2019, 19:10

Je vergeet het 4e systeem .... lucht gekoeld :D :lol:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor kajoe » 15 Okt 2019, 11:45

u hoeft niet altijd een rubberen impeller te zijn op de daf stond een gewone dubbelwerkend 2 duims sihi pomp die een berg water verstouwde en met een2 afsluiters daar tussen naar dek een dekwas aansluiting .
op grote schepen bv met toendertijd nog omkeerbare motoren ook altijd sihi of borneman pompen er tussen ,zelen hadden er door de fabriek al in de motor geinstaleerde pompen .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Conversie naar natte uitlaat - Lister STW3

Berichtdoor bas » 15 Okt 2019, 11:48

Sjonge, gek dat toch BIJNA IEDEREEN het helemaal verkeerd doet ;-)


Of doet bijna iedereen het beter behalve de watersportsector? :roll: ....tis maar net hoe je het bekijkt
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten