Bericht door stentor950 » do 11 okt 2012, 12:21
Inmiddels staat de urenteller van mijn 2.2 Lt BMC op 11300 uur (bouwjaar 1971). Gezien het feit dat het olieverbruik toeneemt, zit ik stevig te denken aan vervanging van de motor.
Reden:
1. Bij stevige toerentallen komt er een blauwe walm uit de uitlaat.
2. Lekkage op diverse pakkingen. Ik vermoed dat er teveel overdruk ontstaat door lekkage langs de zuigerveren.
De boot/motor is voorzien van kimkoeling. Het werkt prima en ben hier heel tevreden mee. Een monteur die ik een tijdje geleden sprak m.b.t. vervanging van de motor, vond het helemaal niets! Hij wilde alles omgooien naar indirecte koeling, afsluiters, wierpotten etc. etc. en ook nog een natte uitlaat monteren. Zelf zie ik daar de voordelen niet van in.
Naar mijn mening is kimkoeling een prima -gesloten- koelsysteem waarmee weining fout kan gaan. Ook zie ik de voordelen niet in van het verwijderen van de prima werkende droge uitlaat en deze te vervangen door een natte uitlaat.