Kimkoeling en uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Kimkoeling en uitlaat

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 17:38

Bericht door stentor950 » do 11 okt 2012, 12:21

Inmiddels staat de urenteller van mijn 2.2 Lt BMC op 11300 uur (bouwjaar 1971). Gezien het feit dat het olieverbruik toeneemt, zit ik stevig te denken aan vervanging van de motor.
Reden:
1. Bij stevige toerentallen komt er een blauwe walm uit de uitlaat.
2. Lekkage op diverse pakkingen. Ik vermoed dat er teveel overdruk ontstaat door lekkage langs de zuigerveren.

De boot/motor is voorzien van kimkoeling. Het werkt prima en ben hier heel tevreden mee. Een monteur die ik een tijdje geleden sprak m.b.t. vervanging van de motor, vond het helemaal niets! Hij wilde alles omgooien naar indirecte koeling, afsluiters, wierpotten etc. etc. en ook nog een natte uitlaat monteren. Zelf zie ik daar de voordelen niet van in.

Naar mijn mening is kimkoeling een prima -gesloten- koelsysteem waarmee weining fout kan gaan. Ook zie ik de voordelen niet in van het verwijderen van de prima werkende droge uitlaat en deze te vervangen door een natte uitlaat.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Kimkoeling en uitlaat

Berichtdoor quichot » 05 Dec 2013, 17:38

Bericht door quichot » do 11 okt 2012, 15:30

Ik heb beunkoeling aan boord. Een variant van kimkoeling zonder uitstekende buizen onder je schip, maar met dezelfde voordelen. Dus inderdaad geen wierpotten, afsluiters en storinggevoelige waterpompen die eeuwig lekken. Ook hoef ik in de machinekamer niets vorstvrij te maken. Een zorg minder bij plotseling invallende vorst, en bovendien handig als je 's winters ook wel eens wilt varen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kimkoeling en uitlaat

Berichtdoor Klaas » 05 Dec 2013, 17:40

Bericht door klaas » do 11 okt 2012, 15:42

dat laatste deel ik ten zeerste geen zorgen met de vorst en varen waneer je ook maar wil.
geen vervuling in de motor.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Kimkoeling en uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 17:41

Bericht door vuuren1 » do 11 okt 2012, 21:11

@Stentor,

Het -probleem- is eigenlijk dat merkmotoren standaard bijna alleen in intercooling worden geleverd. Dat weet die monteur ook..

Er zijn zeker alternatieven om voor een goede prijs een motor in kimkoeling uitvoering voor deze situatie aan te kopen.
Alleen zijn die motoren om prijstechnische redenen voorzien van een aantal (marinisatie) onderdelen die ik absoluut niet zou willen omdat het of te zwak is of omdat het rommel is.
Daar is een mouw aan te passen.
Het voert te ver om dergelijk maatwerk hier te bespreken, daarvoor kan je beter even emailen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Kimkoeling en uitlaat

Berichtdoor stentor950 » 05 Dec 2013, 17:42

Bericht door stentor950 » vr 12 okt 2012, 18:51

Hans,

IK zal m.b.t. de kimmoeling nog een PM naar je sturen
Ik heb echter geen reacties gekregen op de voorkeur van de monteur voor de natte uitlaat terwijl de droge uitlaat prima is.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Kimkoeling en uitlaat

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 17:42

Bericht door vuuren1 » vr 12 okt 2012, 20:10

Wilde je een reactie op de mening van de monteur?

Als je een goed systeem hebt en het bevalt ook goed zie ik geen reden om daar vanaf te stappen.
Bij totale nieuwbouw kiezen we meestal voor interkoeling omdat de meesten dat willen en omdat het goedkoper is dan pijpen onder een boot lassen of een beunkoeler inbouwen.
Ook een droog uitlaatsysteem kost veel tijd en geld.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten