Diesel bacterie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Diesel bacterie

Berichtdoor Lotte » 30 Sep 2019, 22:09

De Yanmar in onze Joda begon steeds vaker terug te vallen in vermogen. Bij vol gas kwam ik niet verder dan 3100 toeren en 8 knopen. Nadat de motor eerst alleen bij vol gas terugviel, begon ie steeds onregelmatiger te draaien. Totdat het moment kwam dat ie uitviel. Kon wel gewoon weer starten.
De expert dacht direct aan brandstof te kort. De pomp is getest en deed het goed. De dieseltank moest bekeken worden en ja, zat een aardige laag rotzooi op de bodem en vellen drap boven op de diesel. Diesel eruit en tank compleet gereinigd. Nieuwe brandstofslangen er op en het hele handeltje weer aangesloten.
De motor loopt nu mooi, vol gas 3300 toeren ( fabrieksopgave 3400) op de teller en 9 knopen, loopt strak en rustig. Apart is wel dat het toerental op de krukas hoger is dan de teller, zowel onbelast als in z’n werk.
Iig zijn we weer blij, niet stil te kunnen vallen op het verkeerde moment.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Diesel bacterie

Berichtdoor aquanaut » 01 Okt 2019, 08:00

Je toerental informatie komt van de dynamo.
Die draait een ander toerental als de krukas (sneller)
Je toerenteller rekent de inkomende pulsen van de dynamo weer om naar een toerental.
Meetstal kun je deze omrekenfactor aanpassen met een potmeter of programmeren als het een digitaal werkende klok is.

vwb je brandstof, ik zou nu je tank schoon is een biocide gaan toepassen om te zorgen dat het aschoon blijft.
Toen ik nog diesel stookte (nu GTL) gebruikte ik altijd Grotamar, nooit problemen gehad.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Diesel bacterie

Berichtdoor Lotte » 01 Okt 2019, 12:02

aquanaut schreef:Je toerental informatie komt van de dynamo.
Die draait een ander toerental als de krukas (sneller)
Je toerenteller rekent de inkomende pulsen van de dynamo weer om naar een toerental.
Meetstal kun je deze omrekenfactor aanpassen met een potmeter of programmeren als het een digitaal werkende klok is.

vwb je brandstof, ik zou nu je tank schoon is een biocide gaan toepassen om te zorgen dat het aschoon blijft.
Toen ik nog diesel stookte (nu GTL) gebruikte ik altijd Grotamar, nooit problemen gehad.

Aquanaut


Zo leer je hier van alles!
Ik tank nu Traxx diesel in de haven/werf, schijnt dat dat voorkomt dat er bacterie groei ontstaat, zuinig is en minder CO2 uitstoot.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten