Welke type Daf motor wel/niet

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor elrenegado » 23 Sep 2019, 09:35

Vraag,
Ik kom tijdens mijn zoektocht best een paar interessante boten tegen.
Waarvan een aantal voorzien van een DAF.
Maar ik ben niet echt thuis in de Daf wereld.

Buiten het feit dat ik een Daf die als hij warm is rookt links laat liggen, ben ik benieuwd of er bepaalde types zijn die je zeker niet wilt in je boot.
Iemand hier advies in ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor quichot » 23 Sep 2019, 10:04

Héél algemeen: de 575 is beter dan de 475, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen goeie 475's zijn.
DAF heeft terecht de reputatie van eenvoud en betrouwbaarheid. Old skool technology heeft ook voordelen. Zolang er brandstof wordt ingespoten moet het wel raar lopen als hij je niet thuisbrengt.
Onderdelen zijn voorlopig nog goed verkrijgbaar.
Dat walmverhaal duikt altijd weer op zodra je DAF zegt, en zal ook wel voor een deel gebaseerd zijn op de realiteit, maar bij een goed onderhouden motor valt dat wel mee als die eenmaal op bedrijfstemperatuur is. Probleem is onderbelasting. De meeste DAF's zijn te sterk voor het jachtje waar ze in liggen. Zelfs voor de Jonge Willem is hij aan de zware kant. Maar walmen doet mijn 575 nauwelijks. Ik kreeg hem in 1980 aan boord. Het DAF-museum wist mij te vertellen dat hij uit 1964 stamt, en dienst gedaan heeft in een bakwagen. In 2007 is hij helemaal uitelkaar geweest en volledig gereviseerd. Ik beschouw hem inmiddels als een trouwe vaargezel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor elrenegado » 23 Sep 2019, 10:26

Dat is het inderdaad,
Je ziet soms een bootje van 10m met een 120pk.... hoezo overkill.

Walmen is ook niet erg, maar zodra hij warm is moet het wel over zijn.
Zou niet constant met zo'n rookwolk achter me schip rond willen varen.
Overigens, als er niks bekend is van onderhoud of revisie laat ik ze ook links liggen.

Maar mijn voorkeur gaat wel uit naar een recentere motor, maarja, als het schip geheel naar wens is, en er ligt een oude (maar goed onderhouden) motor in, is dat ook een optie.

475 is 4 cylinder en 575 de 6 ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor quichot » 23 Sep 2019, 10:42

Nee, het zijn beide zescilinders, maar de 475 is ongeveer 5 liter en de 575 is 6 liter.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor aquanaut » 23 Sep 2019, 10:53

elrenegado schreef:
475 is 4 cylinder en 575 de 6 ?


Nope, beide 6 cilinder motoren alleen heeft de 475 een cilinderinhoud van 4,75 liter (eigenlijk ietjes meer)
En de 575 heeft 5,75 liter inhoud.

Boring van beide is gelijk 100,6 mm alleen heeft de 475 een korte slag (100 mm) waarmee hij dus bijna "vierkant" is.
De DAF 475 is een onder licentie gebouwde British Leyland motor.
Vanwege de korte slag is hij wat gevoeliger voor slijtage en vanwege zijn voorvader hebben ze meestal ook wat overzeese kwaaltjes m.b.t. olielekkage. ;)

Aquanaut

Edit deel van de vraag was tegelijkertijd door Quichot beantwoord..
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor kajoe » 23 Sep 2019, 13:18

wij hadden vroeger een bunker boortje met een 475 er in prima motor mar stond afgesteld op 80 pk met een zf koppeling ,vele jaren latere heb ik in mijn scheepje een 615 nieuw laten plaatsen door zwart IJmuiden een best spul maar hij werd afgesteld op ruim 80 pk en een twindisk 3.3.1 er achter liepen er ruim 18 km mee dat was in 1978 ,nu vaart hij nog steeds rond met dezelfde motor in mijn tijd tot 1989 is hij nooit overhaalt ook nooit geen trubbels wel eens doorgerotte vries plaatjes en kapotte verstuiverleiding verder niets wel ieder jaar olie verversen met de door de fabriek voorgeschreven shell olie koppeling nooit altijd blanke olie hetzelfde als de motor wel bij zeggen dat dat zware doopolie was ,wij voeren ruim 7 maand vrij hevig ,maar buiten het passagiers seizoen weinig ,dus ik had niets te klagen over mijn Dafje toentertijd .
dus men moet even kijken of hij werkelijk op die pk,s draait hij kan dus wel afgesteld zijn ,maar als fabrieks opgave zijn 120 pk vrij wel geen een motor heeft de opgegeven pk,s zijn altijd vaak een paar procent minder afgesteld .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor whalertje40 » 24 Sep 2019, 09:50

Daf motoren zijn betrouwbaar, in principe geef je een schop tegen de motor en hij loopt.
Ik zou je wel adviseren om dan indien mogelijk voor een 615 te gaan, deze heeft een mechanische regulateur tov een vacuum regulateur voor de 475 en 575.
Wij hebben toen de 575 aan zijn revisie toe was deze uitgewisseld met de 615 en deze draait rustiger en rookt iets minder.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor elrenegado » 24 Sep 2019, 11:55

dat treft, ik heb er ook 1 op het oog met een 615...
Maar dat is dan dus een 6.15 liter ??

Wat doet het verbruik van zo'n blok gemiddeld per uur bij normaal toerental ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor aquanaut » 24 Sep 2019, 13:30

Dat klopt, (iets meer als) 6,15 liter.
Zelfde slag als de 575 alleen een grotere boring.

Wat gebruikt zo'n motor.......afhankelijk wat je aan vermogen vraagt, ergo hoe zwaar het schip is.
De boot van mijn vader en moeder (12,5m / 13 ton) gebruikte op kruissnelheid ongeveer 6 liter per uur.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke type Daf motor wel/niet

Berichtdoor Amersfow » 24 Sep 2019, 15:01

Door schade en schande (Peugeot, Renault, Mercedes) wijs geworden kijk ik bij een zoektocht alleen nog naar boten met een japans- of koreaans- basisblok (Sole, Mitsubishi, Yanmar) etc. en dan liefst van na ~ 2000. Maarja, ik verhuur de boot ook af en toe, dan moet het wat meer fool proove zijn. Ik besef daarmee veel mooi spul links te laten liggen maar de motor is voor mij meest kritische onderdeel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten