Onedin 650 met 80 PK Ford (watermota?)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Onedin 650 met 80 PK Ford (watermota?)

Berichtdoor Amersfow » 05 Dec 2013, 17:22

Bericht door Amersfow » vr 07 sep 2012, 16:19

Ik kan "voor weinig" een boot met Ford benzine motor kopen. Begrensd "tot 20 pk"; dat zal wel "tot 20 km" zijn.
Is hier een markt voor of is het een bak met problemen? Theoretisch zou het beter zijn dan een ouwe BBM maar het klinkt mij niet zo lekker; zoon inbouw ford...
Spul van 1974.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Onedin 650 met 80 PK Ford (watermota?)

Berichtdoor Lucter » 05 Dec 2013, 17:23

Bericht door Lucter » vr 07 sep 2012, 16:21

Zijn zeker geen slechte motoren, moet hopen op goed onderhoud in het verleden....

Zuipt wel als een tierelier en vergeet het explosiegevaar niet. De meeste zijn inmiddels door een dieseltje vervangen!
Lucter
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Onedin 650 met 80 PK Ford (watermota?)

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 17:24

Bericht door vuuren1 » vr 07 sep 2012, 21:36

Hij kan begrenst zijn, dan is zou het de kleinste 4 cilinder motor zijn (heel erg oud; basismotor is van de Ford Anglia..)
Die motoren hebben directe koeling en dat gaat bij een basis-automotor niet helemaal goed (die zijn er niet voor ontwikkeld) .
Vaak kwamen er al koelproblemen na 15 jaar door vervuiling en ketelsteenvorming.
Waarom zou iemand een 80 pk motor terugstellen naar 20 pk? Een 80 Pk is geen Anglia motor.
Ook een automotor in de basis.

Op zich vond ik ze beter dan de Renault marine motor, lekker simpel en redelijk degelijk.
Tot voor een aantal jaren terug heb ik er eentje voor iemand aan de gang gehouden en dat ging nog heel aardig.
De koelproblemen wel opgelost met truukjes en er gingen wat olie keerringen lekken.

Waar moet je op letten?
- De motortemperatuur (flink belast) met een infrarood meter aan de voor en aan de achterkant meten (mag hooguit 60 graden zijn), een verschil (ca.10 graden is veel te veel) duidt op vervuiling/ketelsteen.
- De motor moet koud en warm goed starten, regelmatig draaien, onbelast niet te veel stinken en helemaal niet roken aan de uitlaat.
- De keerkoppeling olie moet blank zijn en controleer de KK op slippen (indien niet hoorbaar de temperatuur na enige tijd belasten zowel voor- als achteruit meten).

Succes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Onedin 650 met 80 PK Ford (watermota?)

Berichtdoor andre » 05 Dec 2013, 17:25

Bericht door andre » ma 24 sep 2012, 15:08

ik heb jaren gevaren met een onedin 80 pk inboord (watermota) met een enfield staartstuk gooide de boot gewoon in planee, 8 jaar veel plezier van gehad,motor was ook top op tijd de kleppen stellen en nieuwe contact punjes erin.
Ook moest ik vaak de condensator in de ontstekingspot vervangen, verder een leuk bootje en te gekke vakanties mee gehad.
P.s motoren komen uit de ford cortina, onderdelen gewoon te bestellen bij ford amsterdam
gr Andre
andre
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 17:02
Woonplaats: vijfhuizen
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten