door vuuren1 » 05 Dec 2013, 17:24
Bericht door vuuren1 » vr 07 sep 2012, 21:36
Hij kan begrenst zijn, dan is zou het de kleinste 4 cilinder motor zijn (heel erg oud; basismotor is van de Ford Anglia..)
Die motoren hebben directe koeling en dat gaat bij een basis-automotor niet helemaal goed (die zijn er niet voor ontwikkeld) .
Vaak kwamen er al koelproblemen na 15 jaar door vervuiling en ketelsteenvorming.
Waarom zou iemand een 80 pk motor terugstellen naar 20 pk? Een 80 Pk is geen Anglia motor.
Ook een automotor in de basis.
Op zich vond ik ze beter dan de Renault marine motor, lekker simpel en redelijk degelijk.
Tot voor een aantal jaren terug heb ik er eentje voor iemand aan de gang gehouden en dat ging nog heel aardig.
De koelproblemen wel opgelost met truukjes en er gingen wat olie keerringen lekken.
Waar moet je op letten?
- De motortemperatuur (flink belast) met een infrarood meter aan de voor en aan de achterkant meten (mag hooguit 60 graden zijn), een verschil (ca.10 graden is veel te veel) duidt op vervuiling/ketelsteen.
- De motor moet koud en warm goed starten, regelmatig draaien, onbelast niet te veel stinken en helemaal niet roken aan de uitlaat.
- De keerkoppeling olie moet blank zijn en controleer de KK op slippen (indien niet hoorbaar de temperatuur na enige tijd belasten zowel voor- als achteruit meten).
Succes.
Groet, Hans van Vuuren