Brandstofleidingenvragen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor harry19612 » 16 Sep 2019, 19:38

Hallo, Ik zit met het volgende:
Er is gebleken dat er lucht kan komen in mijn brandstofleiding.
Het geheel is als volgt opgebouwd:
-Uitgang tank met afsluiter
-T-stuk voor aftap naar kachel (gaat naar afsluiter en dan filter en dan pomp en dan kachel) en naar voorfilter motor (CAV).
-Dan opvoerpompje (weet niet wat dit verder doet).
-Van opvoerpompje naar filter op motor (ook weer CAV) (Aansluiting 3=ingang)
-Uitgang 1 gaat naar brandstofpomp en retour pomp komt terug op ingang 2
-Uitgang 4 is niks op aangesloten
Op de bovenkant van het filter zit de retour, maar die zit bovenop een andere leiding die terug gaat naar de tank. De leiding die terug gaat naar de tank begint als flexibel en gaat dan middels een koppelstuk over in koperen leiding.

https://imgur.com/a/2TAirKQ

Kan je lucht in de leiding krijgen door een slechte verbinding in de retour?
Wat kan een reden zijn om de retour via het filter te laten lopen ipv rechtstreeks naar de tank?
Wat is het nut van 2 dezelfde filters? (direct uit de tank en dan weer op de motor)
Als je geen weerstand voelt bij het bewegen van het opvoerpompje, is dat normaal of is hij dan stuk of zegt het niks als je het ontluchtingsboutje op het filter niet los draait?

Mvg, Harry
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor Solita » 20 Sep 2019, 23:34

Even torne tot dat je weerstand voelt bij het opvoerpompje
Solita
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 27 Apr 2019, 15:48
ligplaats: Vld
info: Vlet 12.00 meter

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor harry19612 » 21 Sep 2019, 09:02

Dank je wel.
Van de volledige weg is de eerste 3/4 zonder weerstand en die komt ook niet na 30 keer bewegen, maar het laatste stukje, ongeveer 1/4, geeft het hendeltje wel veel weerstand. Ik neem aan dat ook wel zo hoort.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor bas » 21 Sep 2019, 09:13

Wat kan een reden zijn om de retour via het filter te laten lopen ipv rechtstreeks naar de tank?
\

Als je filter onder je tankniveau hangt is dit een mooie manier om je filter te ontluchten.

Wat is het nut van 2 dezelfde filters? (direct uit de tank en dan weer op de motor)


Dat is er niet volgens mij, behalve extra ongewenste weerstand. Weet je zeker dat de filters even veel micron zijn?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor harry19612 » 21 Sep 2019, 09:33

Het betreffende filter zit ter hoogte van de bovenkant van de motor, dat is gelijk met de bovenkant van de tank. Het brandstof niveau zal slechts zelden zo hoog zijn denk ik.
Het zijn beide Delphi 296, dus die zijn dacht ik identiek qua filtering.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor bas » 21 Sep 2019, 12:11

Zijn idd 2 identieke filters, beetje onzinnig om die in serie te zetten. Parallel daarintegen zou wel een handigheidje kunnen zijn.

Hoe die retour zit snap ik nog niet helemaal, klinkt vooralsnog ook niet geheel logisch. Kun je foto's plaatsen?
En wat zijn de klachten precies? Is dit altijd al een probleem, sinds kort?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor harry19612 » 21 Sep 2019, 12:27

Foto staat mbv de link bovenaan. Retour leiding zit dmv banjo's op de ontluchting van het filter huis.
Boot heb ik net en 2 weken probleemloos gevaren,
Maar nadat hij 2 weken stil lag startte hij niet meer. Tenminste, hij sloeg af na een paar seconden draaien en na ontluchten deed hij het weer.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor bas » 21 Sep 2019, 12:44

Ja excuus, had er even overheen gekeken. 8-)

Het kan wel zo die retourleidingen, al vraag ik me af waarom je niet gelijk terug naar je tank gaat.
Gevoelsmatig zou ik die als eerste nakijken en van nieuwe koperen ringetjes voorzien, maar eigenlijk kan het lek op ieder koppeling zitten want het klinkt idd wel als een klein lekje ergens.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor Amersfow » 21 Sep 2019, 16:56

Ik had op een vorige boot ook de retour via het filter. Toen is mij verteld dat absoluut niet te veranderen! Iets van overdruk af kunnen voeren, met een terugslagklepje erin oid; fijne weet ik er niet meer van, maar heb het zo laten zitten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Brandstofleidingenvragen

Berichtdoor harry19612 » 21 Sep 2019, 17:17

Ik zie het op heel foto's van oude motoren zitten, dus het zal vast nut hebben, maar ik was juist nieuwsgierig naar dat nut. Zelf kan ik het nl. Niet bedenken. Ik laat het ook wel zitten zo, maar de suggestie om er nieuwe ringetjes tussen te zetten is nooit slecht. Uiteindelijk moet dat er af en toe toch af.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten