door eagle » 24 Sep 2019, 00:10
Aanvulling op Aquanaut..
Over het "kraantje" bij Indenor en Volvo Penta MD 21/31 a/b,
Op deze motoren zit een inspuitpomp type CAV-DPA.
In deze pomp zit oa een schottenpomp aan de ingang. Die is niet bedoeld als opvoerpomp, maar zorgt binnen de pomp voor zg, Intermediate-pressure (lang verhaal..).
Bij stilstand kan er geen diesel door die schottenpomp,maar dat zou wel moeten om de gehele pomp te vullen tijdens het ontluchten. Daarom is er voorzien in een intern bypass kanaal om de schottenpomp heen.
Dat kanaal moet er echter tijdens normaal bedrijf niet zijn; het zou de werking van de schottenpomp verstoren!
Daarom is er voorzien in een afsluitklep in het bypasskanaal die normaal dicht is, maar opent door verhoogde opvoerdruk.
Aan de DPA-pomp moet diesel worden aangeboden met een (lage) druk van 0,14 bar voor normaal bedrijf.
Het opvoerpompje heeft een druklimiet van 0,20 bar; Hierdoor zou het bypassklepje dus voortdurend geopend worden, en dat moet niet.
Dit wordt opgelost door het aanbrengen van een drukbegrenzingsklep parallel aan de DPA pomp: Het bewuste "Kraantje".
In het zeskantdeel ervan zit de drukbegrenzer; een kogel tegen zitting, en een veer. De klep opent bij ca 0,14 bar, en laat de opgevoerde diesel afvloeien naar tank. De klep kan buiten werking worden gesteld door de kogel vast op zijn zitting te drukken door een drukstift met schroefdraad: het"kraantje".
Dus:
Tijdens Normaal bedrijf: Lage opvoerdruk, drukbegrenzer in werking, "kraantje" Open.
Tijdens Ontluchten: Hogere opvoerdruk, drukbegrenzer buiten werking, met de hand pompen aan het armpje van de opvoerpomp, "Kraantje" dicht.
PS,
Opvoerpompjes zijn zg Druk-gebonden. Als de weerstand die ze ondervinden (de toegang tot de Inspuitpomp) zorgt voor het bereiken van de maximale druk van het pompje, zal de druk niet verder stijgen, maar het volume zal verminderd worden tot precies de waarde die de DPA pomp op dat moment vraagt.
Dit gebeurt, omdat de pers-slag van het pompje wordt gedaan door een Veer onder het membraan; De veerkracht en het membraanoppervlak bepalen de maximale opvoerdruk. De Zuigslag gebeurt door het tegen de veer in naar beneden trekken van het membraan via een hefboom die door de nokkenas wordt bediend.
Het maximale opvoervolume is het slagvolume van het membraan; Dat is veel te veel voor de voeding van de inspuitpomp. Maar door bovengenoemde werking zal de slag van het membraan door tegendruk afnemen tot juist het minimale, nodig om de inspuitpomp te voeden. Deze vraagt meer of minder al naar gelang hoeveel vermogen er op dat moment gevraagd wordt.
Maarr... Bij toepassing van een begrenzingsklep met een waarde, lager dan de max opvoerdruk van het opvoerpompje, bereikt deze zijn max druk nooit, met gevolg dat de membraanslag altijd maximaal zal zijn; het overgrote deel van de opgevoerde diesel gaat immers onder lagere druk retour..
Da vindt het memraan niet fijn; De levensduur zou sterk bekort worden..
Om hier weer af te komen beperkt men de zuigslag en daarmee de hele membraanslag door de hefboomslag kleiner te maken. Dat gebeurt door het monteren van een (dikke) tussenplaat tussen de pompflens en het motorblok; hierdoor steekt de bedien-arm minder diep in het blok, waardoor de nok de arm maar gedeeltelijk raakt..
Gr, Eagle