TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor Patrick » 13 Sep 2019, 20:43

Sinds begin dit jaar zijn we de trotse eigenaar van een Saga 25 Turbo uit 1992. Er ligt een stevige motor in, de TMD31B van Volvo Penta met 100pk. Het probleem is dat ik vermogen/topsnelheid mis. Volgens de opgave vanuit de fabriek moet de boot een topsnelheid van 16 knopen halen (29km) echter haalt hij slechts 13 knopen (24km). Op topsnelheid komt er witte stinkende rook uit de uitlaat, bij normale snelheid en stationair nauwelijks tot geen rook. Motor start probleemloos en blijft mooi lopen tijdens varen, geen gekke geluiden.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
-- Verstuivers laten testen, zijn allemaal goed.
-- Impellerpomp lekte water. Heb ik gereviseerd maar heeft het probleem (de witte rook en topsnelheid) niet opgelost.
-- Fijnfilter en groffilter vervangen.

Toen ik de boot kocht bleek er water in de dieseltank te zitten, ca. 2 liter met wat bacterie. Dit is eruit gehaald en de filters zijn vervangen, deze waren echt vervuild want de motor sloeg steeds af. Sinds deze zijn vervangen en de vervuilde diesel eruit is gehaald geen problemen meer gehad.

Wat zou nu nog de oorzaak van het gebrek aan topsnelheid kunnen zijn met de gepaarde witte rook? Lekke koppakking?

Link naar het filmpje met de witte rook op top snelheid: https://www.youtube.com/watch?v=aPt9QShlo7Y&feature=youtu.be
Patrick
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 13 Sep 2019, 20:15
ligplaats: Maasbommel
info: Saga 25 Turbo

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor Davidos » 13 Sep 2019, 22:05

Zo, dat was een kort filmpje!

De combinatie "vermogen missen" en "rook bij vollast" doet me vermoeden dat je turbo niet goed meer is.

Onder deellast merk je dat meestal niet, maar bij vollast kan er olie langs de lagers en de as geforceerd worden, waardoor er olie in je uitlaat komt. Dat wil wel walmen!

Kan je de ingaande luchtslang van de turbo los nemen, en voelen of de rotor speling heeft? Dus niet alleen rond kan draaien maar over een zeker stuk (en in een bepaalde richting) ook heen en weer?

Dat zou denk ik veel zeggen.....

Ohja, als je een lekke koppakking zou hebben zou waarschijnlijk je olie vervuild zijn met water. Als je de olie vuldop bekijkt, en ook in het olie vul gat kijkt, is dat schoon? Of zit er een soort mayo? (indien mayo, lekke koppakking). Als je koppakking maar een beetje lekt dan is dat lastiger om te constateren, en het scheelt je dan meestal ook niet zoveel top power.

Nou kan je ook nog een scheurtje in een cilinderwand hebben maar meestal merk je dat ook in slecht starten en onder deellast slecht lopen. Ik gok toch op de turbo.

Filmpje waar je kan zien hoe die 'speling' eruit ziet:
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor aquanaut » 14 Sep 2019, 09:53

In het zeer korte filmpje zie je dat de "rook" bijna direct oplost.
Dit is geen rook maar stoom en gebruikelijk bij dit type motor.
De stoomvorming is afhankelijk van de luchtvochtigheid, en vooral op dagen zoals nu veel erger als midden in de zomer.
Een kapotte, of niet goed functionerende turbo geeft zwarte rook.

vwb de topsnelheid;
De motor is op leeftijd en de fabrieksopgave gaat uit van alle gunstige omstandigheden (vergelijk het met het opgegeven brandstofverbruik)


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor Davidos » 14 Sep 2019, 10:42

Zwarte rook bij een defecte turbo krijg je alleen als er overmatige dieselinjectie is, in die gevallen dat de turbo echt fors te weinig druk op bouwt.

Voor het echter zover is, en de turbo slecht is maar nog wel grotendeels de opbrengst geeft die moet, kan je wel degelijk wit blauwe stinkende walm hebben door de olie die langs de lagers in de hete uitlaat terecht komt.

Aangezien er al melding was van stank verdenk ik toch echt de turbo.

Een motor op leeftijd kan wel wat minder vermogen leveren, maar niet zoveel dat de topsnelheid dermate terugzakt - het verschil is te groot (tenzij de boot een mosselbank meevoert natuurlijk).
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor eagle » 14 Sep 2019, 15:10

MAP leidingkje (kunststof) tussen inlaatspruitstuk en membraandoos op de inspuitpomp intakt?

Werkt de (semi) EGR klep wel? (bij ca 1800 rpm)?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor Davidos » 14 Sep 2019, 16:35

Mijn ervaring met een EGR die niet of niet goed opent bij "wat meer toeren" is dat het in vermogen niets uitmaakt, en ook in de rookontwikkeling niet. De piek ontbrandingstemperatuur is dan natuurlijk wel hoger, precies wat de EGR zou moeten realiseren, om de NOx uitstoot te reduceren.

Als de klep echter niet goed sluit bij stationair/lage toeren; dan rookt de motor zwart, wegens een gebrek aan zuurstof.

Dat van die drukleiding is wel een hele goeie om na te kijken, zeker voor dat missende vermogen. Als de inlaat druk door de injectie niet goed wordt gemeten spuit de pomp te weinig diesel in, en mist er al snel veel vermogen. Het roken zou daardoor niet verklaard zijn, maar als dat inderdaad geen rook door olie is, maar waterdamp, dan zou dat kunnen.

De stank is dan alleen nog niet verklaard.... (olie walm stinkt namelijk echt wel).
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor eagle » 14 Sep 2019, 18:39

Kijk bovenop de inspuitpomp; Zit daar een groene driehoekige metalen plaat op?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor Patrick » 14 Sep 2019, 22:10

Bedankt voor alle reacties.

Begin volgende week ga ik naar de boot toe. Ik zal dan e.e.a. nakijken bij de turbo en de inspuitpomp. Ook zal ik een langer filmpje maken :D en verslag uitbrengen.

Nogmaals dank en geniet van het prachtige weer aankomende week!
Patrick
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 13 Sep 2019, 20:15
ligplaats: Maasbommel
info: Saga 25 Turbo

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor Patrick » 14 Sep 2019, 22:44

Davidos schreef:Mijn ervaring met een EGR die niet of niet goed opent bij "wat meer toeren" is dat het in vermogen niets uitmaakt, en ook in de rookontwikkeling niet. De piek ontbrandingstemperatuur is dan natuurlijk wel hoger, precies wat de EGR zou moeten realiseren, om de NOx uitstoot te reduceren.

Als de klep echter niet goed sluit bij stationair/lage toeren; dan rookt de motor zwart, wegens een gebrek aan zuurstof.

Dat van die drukleiding is wel een hele goeie om na te kijken, zeker voor dat missende vermogen. Als de inlaat druk door de injectie niet goed wordt gemeten spuit de pomp te weinig diesel in, en mist er al snel veel vermogen. Het roken zou daardoor niet verklaard zijn, maar als dat inderdaad geen rook door olie is, maar waterdamp, dan zou dat kunnen.

De stank is dan alleen nog niet verklaard.... (olie walm stinkt namelijk echt wel).


Ik heb niet heel veel verstand van motoren helaas. Is het mogelijk om dmv een foto duidelijk te maken welke onderdelen jullie bedoelen?
Ik heb werkelijk geen idee waar ik nu precies moet kijken. (drukleiding/EGR/plasticleidingkje etc.)

Nogmaals dank

oja, zou dit te maken kunnen hebben met de vervuilde diesel? bacterie/vervuiling/verstopping in de inspuitpomp en daardoor te weinig diesel?
Patrick
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 13 Sep 2019, 20:15
ligplaats: Maasbommel
info: Saga 25 Turbo

Re: TMD31B Witte stinkende rook bij topsnelheid

Berichtdoor broekie » 15 Sep 2019, 08:30

Ik had een Perkins MD 22. Weliswaar geen turbo (gelukkig) maar wel rond de 60 PK geloof ik.
De motor was prima, maar liep ook nooit voluit bij de oude eigenaar.
Ik ben dat wel gaan doen.
Ik het begin stinkt en rookt hij dan erg als je steeds wat meer toeren maakt.
Na regelmatig het gas open trekken wordt dat minder.

Dus dat stinken kan oude aanslag zijn die verbrand.
Afhankelijk hoeveel er in zit ben je bezig dat weg te werken.
Ik zou eerst maar eens een half uur lekker doordraaien op groot water.
En kijken wat er gebeurd. Temperatuur enz. goed in de gaten houden.
Merk je verbetering, kun je aan vervuiling gaan denken.
Is er iets niet in orde, wordt het niet beter en moet je sleutelen.
Leidingen die je direct kan controleren natuurlijk eerst nalopen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten