uitbouw diesel inboard

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Tinus80 » 17 Sep 2019, 08:09

Top, dank voor de info, ga een heel eind komen denk ik.

Nog 1 aanvullende vraag. Ik kan de ingebouwde dieseltank afsluiten, er zit nu oude diesel in van meer dan 2 jaar oud. Ik wil deze diesel gaan afvoeren en dan de tank schoonmaken. Voordat ik deze weer aansluit op de motorvokgend seizoen. Kan ik de oude diesel het beste nu afvoeren en dan in volgend voorjaaar de tank schoonmaken. Of oude diesel er voor nu in laten zitten en dan in voorjaar afvoeren en direct daarna tank schoonmaken?
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor FKZ » 17 Sep 2019, 12:30

Is het een RVS, kunstof of stalen tank? in de eerste twee gevallen leeg maken en schoonmaken. in het laatste geval als je droog ligt leeg maken, anders controleren of er geen rare drap in zit en het laten zitten.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Tinus80 » 30 Sep 2019, 16:46

FKZ schreef:Is het een RVS, kunstof of stalen tank? in de eerste twee gevallen leeg maken en schoonmaken. in het laatste geval als je droog ligt leeg maken, anders controleren of er geen rare drap in zit en het laten zitten.


Het is een RVS tank.

Er lopen van de gashendel twee kabels naar de motor. Eentje voor meer of minder gas en eentje voor de keerkoppeling gok ik. Kan ik deze het beste losmaken op de motor? Er loop ook nog een soort choke waar ik de motor mee uit zet, deze ook loshalen op de motor?

Oude kabelklemmen die ik niet loskrijg met een tangetje doorknippen?

groet Martin
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor FKZ » 01 Okt 2019, 10:10

De kabels voor het gas en de keer koppeling zijn meestal teleflex kabels (trek druk). Die kan je het makkelijkste los halen om de motor en keer koppeling. De kabel om de motor te stoppen is vaak een handrem kabel van een fiets of bromfiets ook loshalen op de motor. Een foto zegt meer dan woorden door knippen zou ik bij teleflex niet zo snel doen omdat vangende kabels duur zijn. Als de stop kabel inderdaad een hand rem kabel is die zijn voor een paar euro te krijgen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: uitbouw diesel inboard

Berichtdoor Tinus80 » 06 Okt 2019, 20:46

Zo de motor is er inmiddels uit, was toch wel iets meer werk dan verwacht, met name de electra was erg veel, maar zo goed mogelijk alles proberen te documenteren. Het viel mij wel op dan met name de achtersteunen, kap en keerkoppeling wel roestig zijn. De rode kleur bladert met name van de achterkant van de motor af (zie foto's). Heeft dit gevolgen voor werking van de motor voor de korte termijn? (ik hoef er waarschijnlijk niet nog jaren mee te varen)

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten