Pagina 1 van 2

uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2019, 13:03
door Tinus80
Goedemiddag,

Momenteel ben ik bezig met de renovatie van een houten sloep die nu ongeveer 2 jaar op droge ligt. Hierbij is het handig dat ik tijdelijk de inboard diesel er uit haal, zodat ik er beter bij kan en ook meer plekken van de boot kan zien. Volgens jachthaven is dit een kleine klus, echter kan er niet veel info over vinden. Hebben jullie nog advies/ aandachtpunten voordat ik hier aan ga beginnen?

Het betreft een ruggerini RM90 inboard.

Groet Martin

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2019, 14:01
door Davidos
Voor een haven is dit meestal een kleine klus.

Als het compleet voor je willen uitvoeren heb je er weinig omkijken naar.

De motor en de vaste as (aanname) uitlijnen moet waarschijnlijk wel na inbouw, en ook weer als de sloep weer in het water ligt. Maar dat moest toch al (moet altijd gecontroleerd, als je boot de kant op is geweest, als je een starre verbinding hebt tussen as en motor).

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2019, 16:03
door Tinus80
Davidos schreef:Voor een haven is dit meestal een kleine klus.

Als het compleet voor je willen uitvoeren heb je er weinig omkijken naar.

De motor en de vaste as (aanname) uitlijnen moet waarschijnlijk wel na inbouw, en ook weer als de sloep weer in het water ligt. Maar dat moest toch al (moet altijd gecontroleerd, als je boot de kant op is geweest, als je een starre verbinding hebt tussen as en motor).


Ik zou het uitbouwen graag zelf willen doen, is daar een soort stappenplan voor? Het uitlijnen bij het terugzetten laat ik aan de profesionnals over.

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2019, 16:08
door henkvd
Alles los electra, brandstof,bedieningskabels, motorsteunen en schroefas en je pakt hem er zo uit, zo zwaar is die RM90 niet.
En ff documenteren evt voor je zelf hoe het zat , foto's maken dus.

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2019, 17:17
door Marie Christina
Voor draden en kabels raad ik clipjes aan die om een broodzak zitten.
Daar schrijf je met een stift op waar hij zat en samen met een foto zet je alles zo weer terug.

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2019, 22:29
door Blacktoppie
Marie Christina schreef:Voor draden en kabels raad ik clipjes aan die om een broodzak zitten.
Daar schrijf je met een stift op waar hij zat en samen met een foto zet je alles zo weer terug.



Schilderstape werkt ook goed., kan er ook niet afvallen.
Aan de andere kant past alles vaak maar op 1 plek, en met een beetje logisch nadenken is het wel groter maar absoluut niet moeilijker dan een lego pakketje van 10 euro

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2019, 12:32
door Tinus80
Thanx voor de tips iedereen. Wat kan ik het beste doen met Olie/Benzine toevoer? Aan de kant van de motor loshalen en dan afdichten? Of direct laten leeglopen?

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2019, 13:31
door broekerhaven
Leeg laten lopen.

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2019, 21:53
door Blacktoppie
Sowieso zorgen dat je je brandstof tank af kan sluiten zodat je niet alle bende onderin hebt.

Re: uitbouw diesel inboard

BerichtGeplaatst: 16 Sep 2019, 12:02
door FKZ
Er uit halen is gaat ongeveer in deze volgorde:

Alle omkasting etc er om weg halen.
Brandstof toevoer sluiten (als er nog bruikbare brandstof in zit deze in je auto grasmaaier of iets anders gebruiken) (meestal is diesel en benzine na een jaar oid niet meer goed dus kan je het beter gebruiken als het nog fris is. Is het al ouder weggooien.
Foto;s maken van de aansluitingen en deze labelen met name die van de electrisch aan twee kanten labelen.
elektrisch alles los koppelen. Begin met de start accu zowel van de dynamo als de start motor, dan staat er geen spanning meer op het blok. Dan de rest van de elektra boel instrumenten paneel
bediening Keerkoppeling los nemen je gas en koppel handel.
Alle koel toe en afvoer leidingen losmaken. Hier hoort meestal ook een watergekoelde uitlaat bij. Als de slangen oud zijn kan je ze ook los snijden en bij her montage nieuwe plaatsen. Soms is snijden makkelijker dan de slangen klemmen los maken.
Als dat los is de schroefas los koppelen van de Keerkoppeling. Hiervoor moet vaak de schroefas iets naar achter geschoven worden.
Vaak heeft een motor een hijs punt. Heeft deze dat niet leg dan 1 hijsband om de KK en 1 om de motor bij de voorste motor steunen.
een visuele controle of alles los op de bouten van de trillingsdempers na en dan die los draaien. Nu kan met een heftruck kraan of met wat vrienden de motor uit de boot getild worden. Soms moet je wat wrikken bij de motor steunen.
Zorg dat er een pallet oid klaar staat om de motor op de zetten.
Als je alles makkelijk los krijgt en rustig werkt is het 1,5 tot 2 uur werk voor 1 persoon.

Na het er uithalen kan je olie aftappen en verse olie er instoppen ter conservering. Als je aan de motor wilt werken dan is het wellicht handig om de motor op een palet met 2 balken te zetten op de motor steunen dan heb je wat meer ruimte om te sleutelen