motorsteunen Bukh dv 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 16:08

Bericht door vuuren1 » wo 08 aug 2012, 00:15

Bukh heeft balansassen en dat is uitzonderlijk voor dergelijke motoren.
Neemt niet weg dat het plaatje van de totale opstelling moet kloppen en in dit actuele geval heb ik er geen goed gevoel bij.
(ook die standaard trillingdempers zijn niet meer van deze tijd)

Daarbij is het een oude motor in een oude boot en dan kunnen er meer zaken van invloed zijn die trillingen veroorzaken.
Die mogelijke factoren kunnen we hiervandaan niet beoordelen.

Voor onderdelen die redelijk universeel zijn is de Bukh importeur/dealer vaak 2 duurder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:09

Bericht door stefan » wo 08 aug 2012, 14:33

Eagle, ik zit in het zuiden (boot in Thorn, bij Maasbracht) Bukh dealers zitten daar niet echt in de buurt :roll: . Kan goed zijn dat de binnengland er al eens afgeperst is hoor inderdaad gezien de hoeveelheid slangklemmen.
Wat ik nu wil doen is in eerste instantie de steunen vervangen (zal dan wsl wel Clouds moeten worden, al zijn die wel duurder volgens mij) en dan bij de komende hellingbeurt (pas volgend jaar gepland...) de binnengland.

Mochten er tips zijn voor uitlijnen, kom maar door! Zou dat het liefst zelf doen, niet eerder gedaan overigens en het luister wel nauw bij zo'n directe opstelling lijkt me, dus even kijken of dat zal lukken.

Verder: zou die binnengland liefst vervangen door een wederom vetgesmeerde. Nog niet gevonden welke dit zou kunnen zijn. Ideeen?

Wat geschreven wordt over uitpuilend rubber onder de rand is inderdaad het geval. Sprake van olielekkage achter het vliegwiel (neem aan krukaskeerring....?) die ik komende tijd ook op dien te lossen, maar die keerring vervangen verdient wellicht weer een aparte topic :roll: (standaardmaat of ook via Clouds??)

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 16:32

Bericht door vuuren1 » do 09 aug 2012, 00:47

De huidige dempers zijn kennelijk deels -opgelost- onder invloed van olie.
Dat verklaart al een stukje m.b.t. de klachten.
Nu moet de oorzaak eerst worden weggenomen alvorens aan nieuwe dempers te beginnen.
(misschien zijn er nog meer oorzaken?)

Verder is en blijft het een (naar normale technische normen) een foute opstelling als men een dieselmotor op rubberen dempers zet en er dan een vaste koppeling met de as aan maakt.
Zeker dit soort dempertjes zijn erg matig en dat kan beter.
Dat de as (met een zwevend binnenlager/ afdichting) dan wat meer lengte tot het achterlager heeft om -mee te kunnen buigen- doet daar niets aan af.
(het is gebaseerd op buigen en dat is geen goed uitgangspunt)

Uitlijnen met rubber dempers is in dit geval feitelijk onmogelijk maar in de watersport is het een -normaal- begrip.
Die motoren maken geen uren en dan is het geoorloofd om op dat niveau te knoeien.

Als je toch moet uitlijnen is dat voor de doe het zelver best lastig met een schroefas met alleen achter een vast punt, dan moet je voor in de koker een pasbus plaatsen zodat de as in het middelpunt van de koker blijft.
Als het meezit hebben de flenzen op de schroefas en keerkoppeling een pasrand, die moeten dan naadloos in elkaar schuiven.
Dan moeten de beide flenzen parallel staan en dat meet je met voelermaatjes.

Als je dat goed hebt gedaan staat de boel in ruste in lijn.
De rubbers zakken ook nog in en is het in lijn staan ook nog maar tijdelijk.
Als de motor in bedrijf is zal iedereen snappen dat de rubbers bewegen en de uitlijning a.g.v stuwdruk, trillingen en het drijvende koppel zoek is.

Mogelijk leggen wij de lat een beetje hoger dan anderen, vaak gaat het op jachtjes een poos goed maar we nemen de beroepsvaart normen als referentie, dan gaat het in de pleziervaart zeker goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:34

Bericht door stefan » do 09 aug 2012, 12:05

Hans, zeg je hiermee dus eigenlijk dat in dit geval er of een andere opstelling zou moeten komen middels, inderdaad rubberen dempers maar in combinatie met een stuwdruklager oid, of dat de motor anders juist zo vast als mogelijk op de fundatie gezet zou moeten worden in geval van deze schroefas constructie om slingeren te voorkomen en overgebrachte trillingen dan maar voor lief te moeten nemen?

Kan me vinden in je uitleg dat het eigenlijk niet kan, een op steunen bewegende motor met een starre schroefas constructie. Die trillingen / bewegingen moeten toch ergens worden opgevangen...

En 'geen uren maken', ik vaar toch tussen de 80 en 130 motoruren in een jaar, wat ik voor een zeilboot best veel vind, maar afgezet tegen >1000 beroepsvaarturen per jaar is het weinig....
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:34

Bericht door vuuren1 » do 09 aug 2012, 20:24

Stefan,
Je hebt bijna geen ruimte om er iets tussen te zetten en een stuwdruklager is helemaal fout omdat je dan het beetje buiging van de schroefas verliest; je maakt immers een star en vast punt juist achter de motor.


Ik denk aan de volgend oplossing voor deze situatie:
Het enige wat misschien past is een Centaflex schroefas koppeling type M-127, dat is een relatief soepele koppeling.
Daarbij zou je Metalastic (achtige) trillingdempers kunnen kiezen van 55 graden shore met een M12 draadeind (die mogen 70 kg per steun hebben (de hartafstand van de fundatiebouten is 100mm*). Allpa nummer 063055/s.
Dan een zwevend binnenlager met vetkoord. Die heb ik wel gevonden maar daar staat de maat van de slang niet bij... (die zijn er in dit model alleen voor as 25 en 30 mm)

Dan pak je het m.i. aardig aan en gaat het ook nog ergens op lijken wat verantwoord is en toch comfortabel.

* Ik zou niet op een hartafstand van 72 mm afgaan, dan is de keuze zeer beperkt. Een paar gaatjes bij boren moet lukken en misschien kan de motor dan ook nog een klein beetje naar voren?
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:35

Bericht door eagle » zo 12 aug 2012, 20:03

Stefan,

Lekke keerring komt vaak door speling op voorste krukaslager.

test als volgd:

Hoofdschak. uit/+pool accu eraf (veiligheid)

Duim en wijsvinger vd linker hand op de sleuf tusssen bendix-kop vd startmotor en het vliegwiel.

Knijp met duim en wijsvinger vd rechterhand de twee parten vd V snaar naar elkaar toe. je voelt nu alle eventuele speling (je beurt de krukasaan het vliegwiel op).



Alle ZF flenzen hebben een centreerrand.

over uitlijnen later meer; zit meer aan vast...
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 16:36

Bericht door reijmerink » ma 13 aug 2012, 08:32

mijn bukh dv 20 lekt ook enige olie aan de voorkant.laten we zeggen een half eierdopje per vakantieweek.(zeilboot). mijn dealer zegt dat het vervangen van de keerring ter plekke kan en cicrca 150 euri kost.Zou dat zin hebben in het kader nieuw voor oud? Als het aan het voorste lager ligt begin ik er niet meer aan. grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:37

Bericht door stefan » ma 13 aug 2012, 10:49

Zal de speling morgen testen met de door eagle beschreven methode.
Als het goed is zou de speling er niet moeten zijn gezien de revisie rekeningen van eerder...
Is er een maat / merk / nummer voor de keerring? die moet wel zelf te vervangen zijn, aangezien het vliegwiel er zo af kan, toch?
(Reijmerkink, mijn bukhkie staat ook in een zielboot, alleen naar zeeland op en neer is toch altijd 20 uren heen en 20 uren terug minimaal dus op jaarbasis loopt dat ding best veel (voor jachtjesbegrippen dan, zie Vuuren's bijdrage :-) )
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 16:38

Bericht door reijmerink » ma 13 aug 2012, 12:35

stefan, mijn bukh doet in de vakantie..Huizen-Ameland of buitenom niet veel meer dan haven in/uit..dus die 10 uur per jaar overleeft hij mij wel....Nog wel even de wijze raad van Hans van Vuuren...gooi 1 op 150 2 takt door de diesel,dat is sinds de diesel zwavelarm is,een weldaad voor dat beestje.EN zorg dat, als je directe koeling hebt, de koelkanalen in de winter gevuld zijn met goede antivries...Een bukh mag dan wel stevig gebouwd zijn..maar rust roest, grtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 16:39

Bericht door eagle » ma 13 aug 2012, 20:32

Stefan,

Heb even weinig forumtijd. Vaar nu op hallberg-rassy 35 rasmus (1978) voor zweedse westkust. Moet naar NL voor refit enz.

Keerring vooraan in Dv20: D-as = 60. D-huis =80. B=8. (Bukh nr 561B0600).
Kan in situ gewisseld. zit in deksel over de balanceerwielen (geen-assen).
Deksel niet demonteren; Centrering gaat verloren, meer werk.

Demonteer vliegwiel; Eerst met viltstift merken op krukas-stompje (ivm balans van vliegwiel in dezelfde stand monteren).
Bij montage van vliegwiel: 6x inbus in 2x vastzetten met 1e 4m.kgf, dan 2e 8,5 m.kgf. Borgen met locktite-medium fix, loopt anders los (vaak gezien!)

Keerring: 2x parkers in boren, en daaraan eruittrekken. Loopvlak checken op inloop, event polijsten (scotch-brite of p 1200 nat met wd 40) door met decompressor in, te slingeren, en het schuurmiddel met houten spaantje op as drukken; Geen langs-krassen maken!)

gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten