motorsteunen Bukh dv 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 15:45

Berichtdoor stefan » zo 05 aug 2012, 10:51

Beste collega's,

Sinds de teloorgang van het 'orginele' watersportforum en de daarop volgende verspreiding van mensen over de diverse andere fora mijn vraag maar voor de zekerheid op twee plekken :shock:

Afgelopen maand veeeel gemotord. Opvallend is dat de Bukh dv 20, rechtstreeks aangesloten op korte schroefas, zie ook plaatjes die ik zal trachten bij te voegen, steeds meer gaat springen en stampen, met name aan vliegwielzijde.

Mijn conclusie is dat de trillingsdempers aan vervanging toe zijn (en er eigenlijk iets van een stuwdruklager oid tussen zou moeten, maar daar is de vrije as lengte veel te kort voor).

Tevens lijkt het rubber van de schroefas afdichting wat op leeftijd te raken, dus wellicht is ook daarvoor een, liefst vetgesmeerd, alternatief.

Plaatjes:

http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 012167.jpg

http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 012169.jpg

http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 012164.jpg

http://i1259.photobucket.com/albums/ii5 ... 012166.jpg

Mijn vragen zijn de volgende:

Kan iemand identificeren welke steunen / dempers dit zijn en zijn dezelfde nog te koop?

Is Vetus steun K25V of KSTEUN25V een alternatief (lijkt er vooralsnog het meest op) als dezelfde er niet meer zijn? (blz 36 vetus catalogus)

Wat zou een alternatief zijn voor de schroefas afdichting en is er wellicht toch iets van een flexibele koppeling / tussenstukje mogelijk?

Graag jullie expertise!

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 15:46

Bericht door eagle » zo 05 aug 2012, 14:55

hallo Stefan,

Motorsteunen zijn van Trelleborg; Type Novibra, model RAB 2, 55gr shore. Trelleborg nr 10-00179-01

Buck dv20 trilt nauwelijks, behalve als er iets anders mis is; Ongelijk werkende cilinders, of loszittend vliegwiel (komt voor!), Uitlijning niet goed....

Schroefas lijkt te zijn: staartlager buiten, geen lager binnen, zwevende binnengland met koord, nastelbaar (splitpen).
De slang zorgt voor afdichting, bewegingsvrijheid voor de as, en voorkomt dat de gland niet meedraait.

Extra druklager is niet nodig, de schroefas lagert binnen achterin de keerkoppeling (ZF BW 6). Die heeft al een ingebouwd druklager.
gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 15:47

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 20:05

Stefan,

Ik ben van mening dat het zo eigenlijk niet kan*.
Redelijk kleine en zachte dempertjes van industriële afkomst horen niet onder deze Bukh.
Je ziet al dat ze ooit zijn vervangen en opgevuld zijn met vulplaatjes.

Deze dempers zijn ook niet echt gemaakt om stuwkracht op te nemen, dat met een dergelijke configuratie alles staat de dansen verbaast mij niet.
Mogelijk is er meer aan de hand maar deze dempertjes zijn te slap en te klein waardoor ze het onder deze zware motor niet goed kunnen doen.
Het voordeel wat je nog hebt is dat de schroefas is voorzien van een zwevend binnenlager en daardoor wat mee kan bewegen.

De meest minimale actie die ik zou nemen: Het zwevend binnenlager + de slang vernieuwen (ziet er erg oud uit) en de motor op forsere dempers zetten.
Zoiets:
http://www.allpa.nl/showsite.asp?map_id=7960
(die link is niet direct, dus: klik op plaatje 23 en op de bovenste demper)
Op de 2e bladzijde staan overigens zwevende binnenlagers.

* Er kan veel maar aandrijftechnisch is dit fout, bij een jachtje gaat het misschien jaren goed maar bij een dagelijks industriële toepassing gaat het op redelijk korte termijn mis (nog los van de trillingen waar je zelf last van hebt).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:00

Bericht door stefan » ma 06 aug 2012, 14:02

Okee Hans, ik dacht dat dit de orginele steunen waren....
Heb ik van die Allpa steunen de 50 of 60 graden shore dempers nodig dan?

Die zwevende binnenlagers zijn zover ik nu even zie watergesmeerd. Zelf zou ik liever gewoon het vetgesmeerde systeem behouden. Zijn die ook nog te krijgen? (moet diameter schroefas eind deze week ook nog even opmeten zie ik al..)

@Eagle knap dat je dat zo ziet! Inderdaad zit het zo in elkaar. Heb de binnengland inderdaad ook al nagesteld. Ik geloof niet dat er iets mis is met de motor, meer dat de voorste dempers echt aan vervanging toe zijn.

groet Stefan
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 16:01

Bericht door eagle » ma 06 aug 2012, 14:10

hallo Stefan

Je motorsteunen zijn de originele Bukh steunen hoor! Met alles erop en eraan. zoals de vulplaatjes, m12 bout i pl v draadeind. Deze past Bukh al zo,n 40 jaar toe op de DV 10 en Dv20......

Zwevende binnenlagers zijn er niet; wel zwevende binnenglanden, die hebben wel een lager, maar dat is voor de gland zelf, en niet voor de schroefas. Bovendien zijn ze voor watergesmeerde assen,

Op de foto is een vetpijpje te zien. zal wel naaaar een pomp gaan. pas op dat je de gland(slang eer niet afperst!

Liefst ombouwen op watergemeerd; Nieuw eindlager (rubber) en een Volvo Penta Patent-seal, of de copie van Radice (Allpa), die smeert makkelijker, en is zelf-ontluchtend

Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:02

Bericht door stefan » ma 06 aug 2012, 14:38

Die vetpijp gaat inderdaad naar een vetpomp.
Voor mij is het natuurlijk het makkelijkst om gewoon die dempers te vervangen met dezelfde, dan is het uitlijnen ook waarschijnlijk makkelijk gedaan.
Die Trelleborg steunen zijn nog in de handel?

En Hans, ben met je eens dat de opstelling niet ideaal is, maar waarschijnlijk 35 jaar geleden wel gebruikelijk. Ieder geval bij bouwer van Wijk die mijn type zeilboot bouwde (maar ook andere bouwers die Bukhs inbouwden als je plaatjes daarvan zoekt...) En wanneer ik met nieuwe steunen en een nieuw zwevend binnending er weer een jaar of wat (10 ofzo) tegen kan ben ik al blij. Tegen die tijd is de Bukh al helemaal antiek! ( door de vorige eigenaar laten reviseren, en ja, ik heb de rekeningen. ook de kk is vorig jaar gereviseerd dus die zou ook nog wel een tijd mee moeten gaan...)

Stefan
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 16:03

Bericht door eagle » ma 06 aug 2012, 15:23

Stefan,

Bukh importeur Clouds international in Lopik levert ze, en verder elke Bukh dealer. Waar zit je?

Je hebt waarschijnlijk een Wibo (840)?! Die hadden een vetgesmeerde as met binnenlager, maar dan met vast opgestelde motor,staal op staal. Dat gaat wel goed, maar niet meer als je de machine op flex-steunen zet! Daarom heeft waarschijnlijk iemand voor jou het binnenlager er uitgehaald (goed!), en de originele vaste vetgland er met die tussenslang weer opgezet om de as bewegingsvrijheid te geven. Het is een vetgland; Waterganden hebben een eigen vet-slang-aansluiting op de gland zelf,en dat heeft deze niet. Hij is er vast al eens afgeperst, gezien de hoeveelheid slangklemmen.....

Als je raad nodig hebt bij het uitlijnen horen we het wel..

gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 16:04

Bericht door vuuren1 » ma 06 aug 2012, 21:05

Als die dempertjes originele montage zijn dan vindt ik het geen goede keuze voor een 2 cilinder dieselmotor.
Vooral als er geen of geen goede flexible askoppeling is toegepast en de vrije aslengte beperkt is.
Vroeger keek men daar niet zo erg naar.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor MartinV » 05 Dec 2013, 16:05

Bericht door MartinV » di 07 aug 2012, 09:24

Ik ken zelf een DV20 welke ook op de RAB steunen is gezet. Weet zo niet meer precies welke. Ik moet er bij vertellen dat de motor mooi vrij stond, homokineet, druklager en een degelijke fundering.
Maar op zich hoort een DV20 niet erg te trillen. Zit een systeem in met een meedraaiend stabilisatiegewicht.

Kosten rond de 31 euro p/s excl. Heb soortgelijke ook gezien bij een andere groothandel welke (ook) met een C begint, maar dat was echte namaak, geen Trellenborg, dat was duidelijk te zien aan het blikwerk, over het rubber hebben we het dan nog niet eens.. Kosten waren ook precies de helft van bovenstaande..
Gebruikers-avatar
MartinV
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 18:44
Woonplaats: Gytsjerk
ligplaats: Gytsjerk
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 16:06

Bericht door eagle » di 07 aug 2012, 13:03

Over DV 20:

Dit is een zg. 'echte twin" dwz de zuigers gaan beide gelijkop op en neer; hierdoor vervallen externe momenten in richting"stampen". de roterende massa,s zijn intern gebalanceerd met op de krukwangen gemonteerde contragewichten met uitgekiende vorm. De translerende (op-en neergaande) massa.s worden gekompenseerd door twee exentergewicht-wielen die in tegenfase draaien met de zuigerbeweging.
Verder is er nog inspuitmoment vervroeging (uitzonderlijk bij lijnpompen), De inspuiting zelf gaat indirekt, met voorkamer(geen ricardo-wervelkamer, vanwege patenten destijds!) ,maar door listige instroomgaten is er toch werveling, vanaf ca 1000 rpm. daaronder reageert het als een direkt ingespoten diesel, dus geen voorgloeien nodig! Het nadeel is "knikkeren" bij koude motor bij laag toerental.

Als wij proefdraaien, bijv. na revisie, op de testbank (schenck) hoeven we een dv 10 of dV 20 niet eens vast te zetten (alleen bij no-load!) en kunnen we draaien van 700 tot 3000 rpm! Alleen tijdens starten en stoppen is er bij 8Hz (ca 500 rpm) resonantie die de dempers niet helemaal wegkrijgen. Dat kan geen andere machine! (een keer eerder gezien: VM 6 cil TD onder BMW label..)

Over Trelleborg RAB:
De RAB voeten zijn speciaal voor 1,2 en 3 cil. diesels bedoeld, kunnen ca 100 kg dragen, dempen tot 5g, Eigenfrequentie bij die massa= 8Hz (klopt precies). Ze zijn doorslagvast, kunnnen in het derde kwadrant werken (negatieve last) en dempen die dan ook nog! ergo: Gewoon beregoed spul!!

De bovenkap zit niet gevulkaniseerd, maar geperst (felsrand), dit vanwege voorspanning op het rubber. Dit is een zwak punt; Er kan olie of brandstof tussen rubber en kap komen , waardoor het rubber oplost! De voospanning gaat verloren, de demping neemt af(glad), maar de vering niet, dus grotere uitslag v d trilleng. Dit is te zien aan uitpuilend rubber onder de kap-rand (zie foto)

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten