motorsteunen Bukh dv 20

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 16:40

Bericht door reijmerink » ma 13 aug 2012, 20:40

lieve mensen, ik wil niet lui doen..maar als mijn dealer dat voor 150 euri doet, terwijl ik toe kijk..ala, maar ben ook op leeftijd, vr grtn frits reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 16:41

Bericht door vuuren1 » ma 13 aug 2012, 20:57

Bij een nieuwe keerring op een as met een voelbaar slijtage randje is de meest veilige methode (voor de doe het zelver) om een vulling achter de nieuwe te plaatsen zodat hij op een -vers- stuk van de as loopt.
Vaak is een afstandsring van 1-2 mm meer dan voldoende (en die ring knip je uit iets van wat je handig lijkt, als het maar redelijk vormvast materiaal is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor stefan » 05 Dec 2013, 16:41

Bericht door stefan » vr 24 aug 2012, 12:55

Steunen zijn besteld! Ons aller Ton bood aan om er nog even aan te rekenen en bij bevredigend resultaat dezelfde te bestellen zodat ze uitwisselbaar zijn.
uitlijnen komt daarna dus weer aan bod... :roll:

@ Eagle: krukaskeerring van Bukh kost een eurootje of 60. Weet je of er met de door jou gegeven maten en/of door met het oude exemplaar naar een lagerboer oid te gaan een goedkoper en toch goede oplossing voorhanden is voor een nieuwe ring samen met het door Hans beschreven vulringetje en polijsten (wat voor materiaal moet dat zijn, zo'n vulring?)

Wordt vervolgd....
stefan
 
Berichten: 630
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 16:56

Berichtdoor vuuren1 » vr 24 aug 2012, 20:16

Motorfabrikanten vragen ook graag hoofdprijzen voor universele onderdelen.
Keerringen en lagers zijn vaak gewoon te koop bij bedrijven die daar in doen.

Het materiaal wat je voor een vulling gebruikt maakt niet zoveel uit als het maar vlak is en niet oplost.
(als je de keerring door een vulling naast de oude slijtage kan laten lopen is polijsten niet nodig)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 16:59

Bericht door reijmerink » za 25 aug 2012, 14:14

lui, even terug naar ...heb ook olielekkage aan de vliegwielkant van mijn bukh dv 20...dacht daar moet iets aan gedaan ! Heb de mr.eagle methode...dynamoriem samenknijpen en voelen naar speling bij de startmotor gedaan..geen speling.Heb met een droge pamper van 90 gram de olie opgezogen die daarna 94 gram weegt, 4 gram olie is 5 cc, per pakweg 10 uur .Dat is naar motorboten gerekend..100 uur p/y? 50cc . Moraal van de bevinding..olie wil je niet zien..maar 1% van de caterinhoud per jaar uitzweten of weg lekken, ala......grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 16:59

Bericht door eagle » za 25 aug 2012, 15:21

Reijmerink,
Helemaal mee eens; mag wel na X jaar...
Als er maar geen smeerboel achter het vliegwiel komt die weggecentrifugeerd wordt, en je startkrans begint te smeren....

Fijn dat er geen speling is..

Keerring is van ,high-speed, materiaal (soort siiconenrubber). In die jaren werden krukassen van de meeste motoren op hun lagerhals gedicht, ook als er een aangesmede flens was,waar geen keerring overheen kan. Dat ging (gaat) met 2 stukken koord; 1 in het blok, 1 in de lagerkap. (indenor, perkins enz,) maar bij bukh loopt de keerring op de omtrek van de flens (=grote diam.) Dat zorgt voor hoge omtreksnelheden (Nmax=3000rpm),, waar (toen) de keerringen nog niet tegen konden, zeker niet bij hoge olietemperaturen, maar deze (dure) wel..

Keerringen in de industrie zijn veelal bedoeld voor veel lagere toeren (N el motor =1500rpm) en lagere temp....

Over polijsten: Wij polijsten alle keerring-loopvlakken bij revisie ( op draaibank, met bandschuurlintmach in beitelklem). Verzetten van keerringen heeft vaak geen zin: de axiale speling (end-float) op de krukas van veel motoren mag vaak in de tienden lopen...

Bij ingelopen loopvlak: Polijsten (Niet rondslijpen; = opp.gehard!), Event de veerspanning verhogen; veertje uit elkaar draaien, "female" eind max 10% van L tot. afknippen, weer inelkaar draaien en plaatsen. (OK,=paardemiddel, maar werkt wel..)

gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 981
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 17:00

Bericht door vuuren1 » za 25 aug 2012, 22:51

Axiaal verschuiven heeft wel zin omdat je dan op een vers (en gehard) loopvlak gaat draaien.
Omdat een krukas iets axiale ruimte heeft sprak ik over 1- 1,5 mm verplaatsing d.m.v. een vulling.
Een betere oplossing is om de -ril- weg te halen en een Speedysleve (geharde slijtbus) op de as te lijmen.

Voor een industriele keering geeft je de toepassingsgegevens op, ook het toerental, dan moet je de juiste geleverd krijgen.
Bukh maakt heus zelf geen oliekeerringen die heel erg bijzonder zijn... Ze zijn vooral veel te duur.

Polijsten met een bandschuurmachine komt mij wat tegenstrijdig over, de oppervlakte harding beperkt zich tot de oppervlakte.
Als een krukas een -ril- heeft die je weg schuurt en dan een nieuwe keerring plaatst is het (niet zichtbaar) te ruw en ben je de harde laag aldaar kwijt.
Veertjes inkorten is knoeiwerk en geeft aan dat de nieuwe keerring te snel slijt op het opgeschuurde loopvlak.

In de watersport worden motoren niet dagelijks gebruikt, dan houden de minder goede mogelijkheden het in de tijd langer uit.
In de beroepsvaart wordt je veel sneller afgestraft en zijn dergelijke opties uitgesloten.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor reijmerink » 05 Dec 2013, 17:01

Bericht door reijmerink » zo 09 sep 2012, 13:17

lui, het idee ..een afstandsplaatje organiseren zodat de nieuwe seal over vers materiaal loopt, snap ik.Maar hoe zit het dan met de aandrukking? moeten er dan ook afstandsbusjes komen bij de sluitring of bus? Zou het in de huidige hightech wereld niet simpeler zijn om een ..hogere seal ..te organiseren die in het slijtvlak goed afdicht ? grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: motorsteunen Bukh dv 20

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 17:02

Bericht door vuuren1 » zo 09 sep 2012, 20:01

Een seal die 1 mm hoger is kan natuurlijk ook (mits die bestaat).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten