door eagle » 05 Dec 2013, 16:59
Bericht door eagle » za 25 aug 2012, 15:21
Reijmerink,
Helemaal mee eens; mag wel na X jaar...
Als er maar geen smeerboel achter het vliegwiel komt die weggecentrifugeerd wordt, en je startkrans begint te smeren....
Fijn dat er geen speling is..
Keerring is van ,high-speed, materiaal (soort siiconenrubber). In die jaren werden krukassen van de meeste motoren op hun lagerhals gedicht, ook als er een aangesmede flens was,waar geen keerring overheen kan. Dat ging (gaat) met 2 stukken koord; 1 in het blok, 1 in de lagerkap. (indenor, perkins enz,) maar bij bukh loopt de keerring op de omtrek van de flens (=grote diam.) Dat zorgt voor hoge omtreksnelheden (Nmax=3000rpm),, waar (toen) de keerringen nog niet tegen konden, zeker niet bij hoge olietemperaturen, maar deze (dure) wel..
Keerringen in de industrie zijn veelal bedoeld voor veel lagere toeren (N el motor =1500rpm) en lagere temp....
Over polijsten: Wij polijsten alle keerring-loopvlakken bij revisie ( op draaibank, met bandschuurlintmach in beitelklem). Verzetten van keerringen heeft vaak geen zin: de axiale speling (end-float) op de krukas van veel motoren mag vaak in de tienden lopen...
Bij ingelopen loopvlak: Polijsten (Niet rondslijpen; = opp.gehard!), Event de veerspanning verhogen; veertje uit elkaar draaien, "female" eind max 10% van L tot. afknippen, weer inelkaar draaien en plaatsen. (OK,=paardemiddel, maar werkt wel..)
gr. Eagle