Slechte dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor quichot » 12 Sep 2019, 13:44

Aan de andere kant, zolang die probleemloos loopt is er geen probleem, toch? In feite anticipeer je bij vernieuwing dan alleen op problemen die zouden kúnnen ontstaan.
Je zit als je een schip koopt niet gelijk op dit soort onkosten te wachten. Als de motor rot is is het wat anders, maar als die nog prima loopt, zou ik vast gaan sparen voor vernieuwing op afzienbare termijn. Grote kans dat het oude beestje het nog wel uitzingt tot je voldoende budget hebt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Davidos » 12 Sep 2019, 13:58

Dingen gaan wel eens onverwacht stuk. Het is oud, en het gebeurt.

Heb dat een keer tijdens de vakantie gehad met de waterpomp. Van het ene op het andere moment kapte die er mee. Vooraf was er niets aan te zien of voelen (motor was zelfs minder dan 8 draai uren ervoor nagezien door een monteur, en die had geen speling gevoeld op het lager dat later stuk liep).

En toen lag ik dus ineens stil. Het vinden van een nieuwe passende pomp kostte 3 weken. Vakantie over natuurlijk.

Het was op een plek waar het kon, maar als ik bijvoorbeeld op een druk bevaren kanaal had gezeten was ik niet zo relaxed geweest.

Je weet met zo een antiek ding gewoon niet welk onderdeel als volgende af zwaait en of het dan nog loopt..... dan ga je niet meer lekker relaxed op reis kan ik je melden.

Natuurlijk kan een nieuwe motor OOK stuk, maar die kans is toch een heel stuk kleiner (zie de statistieken).
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor bas » 12 Sep 2019, 18:33

Voor wat betreft beschikbaarheid van onderdelen ga ik helemaal met je mee, idem voor de 615, dat wordt gewoon lastiger of stervens duur.

En van een nieuwe motor mag je verwachten dat hij storingsvrij draait voorlopig maar dan mijn wedervraag: Hoe lang blijft een motor nieuw? Kijk je naar draaiuren, kijk je naar leeftijd.

Als ik sommige advertenties bekijk dan lijkt het wel of alles van na de milleniumwissel als nieuw wordt beschouwd. Dat heeft volgens mij meer met psychologie te maken dan met de kwaliteit van de motor.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Davidos » 12 Sep 2019, 19:26

bas schreef:maar dan mijn wedervraag: Hoe lang blijft een motor nieuw? Kijk je naar draaiuren, kijk je naar leeftijd.


Geen van beide eigenlijk. Ik niet iig.

Een motor blijft ook niet nieuw, maar kan wel goed blijven. Dat begint met goed gebruik en goed onderhoud. En zolang dat onderhoud voor normale kosten te doen is en je niet elke vakantie meer gereedschap mee neemt dan "huisraad".... etc.

Dan heb je dingen die je in de gaten kunt houden zoals uitstoot, het vermogen dat de motor maakt, verbruik, lekkages, staat van slangen/appendages en ook het geluid van de motor.

Vooral het hoofdstuk "goed onderhoud" is er eentje. Ok, daar zitten leeftijd en draaiuren wel in voor de intervallen, maar er zijn dingen die je moet doen waarvan ik vrij zeker weet dat mensen het niet doen. Compressie meten na tig uur, diesel injectoren op sproeibeeld nakijken, en zelfs het volgens intervallen olie en filters vervangen gebeurt niet altijd. Net als olie in de kk vervangen etc. etc.

Kortom, echt goed onderhoud is bij velen vaak ondergeschikt, en dan gaat de levensduur van de motor wel echt achteruit....

En dat maakt meteen een leuke tip: als er een keurig logboek is van wat er aan een oude bootmotor is gebeurd... en er is gedaan wat hoort, en wat nodig is, dan is dat een plus!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor bas » 12 Sep 2019, 22:35

En dat maakt meteen een leuke tip: als er een keurig logboek is van wat er aan een oude bootmotor is gebeurd... en er is gedaan wat hoort, en wat nodig is, dan is dat een plus!


Als dat door een bedrijf gedaan is wel, al zullen er weinig te koop liggen met een Indenor met een onderhoudhistorie van 40 jaar.
Als mensen het zelf onderhouden hebben ga ik eerst verder kijken. Zit de betimmering met houtfretten vast, hangt de elektronica aan elkaar van de kroonstenen, en zijn alle boutkopjes bijna rond omdat alleen de bahco en waterpomptang in het assortiment zitten dan weet ik genoeg, dan heb ik liever een motor waar ze nooit met hun vingers aan gezeten hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Davidos » 12 Sep 2019, 23:16

bas schreef:Als dat door een bedrijf gedaan is wel


Of door iemand die 't wel kan..... maar ja je hebt gelijk :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor bas » 12 Sep 2019, 23:26

Tuurlijk, zijn er ook genoeg die het wel prima zelf kunnen. Alleen een iets grotere categorie beweerd dat ze het ook zelf kunnen maar ondertussen....
Om dat onderscheid te kunnen maken moet je zelf al over enige kennis beschikken, anders ben je aan de goden over geleverd .

Begin hier een verhaal over de opbouw van een forum, slinger er wat IT afkortingen doorheen, en klik veel met je muis van links naar rechts en het klinkt voor mij al heel intelligent en waarheid omdat ik er zelf de ballen van begrijp.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor quichot » 13 Sep 2019, 09:26

Maar we lopen op de zaken vooruit. Laat @bjorn zich maar melden als hij echt iets concreets op het oog heeft.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor Bjorn » 16 Sep 2019, 17:29

Bedankt voor ieders mening en inbreng.

Na enig zoekwerk kom ik tot onderstaande; Graag zou ik weten of ik dit correct heb;

-Peugeot Indenor XD88/XD90; Deze motor heeft mogelijk last van losse cilinderbussen en wordt door menige als onbetrouwbaar beschouwd
-Peugeot Indenor XD2 is een verbeterde variant van bovenstaande en heeft vaste cilinderbussen en is betrouwbaarder dan de bovengenoemde.
-Bovenstaande motoren zijn ook door Vetus op de markt gebracht.

Mocht bovenstaande info correct zijn, dan rest nog een vraag; Hoe onderscheid ik deze motoren. Wat zijn de zichtbare verschillen.
Bjorn
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 05 Sep 2019, 19:43
ligplaats:
info:

Re: Slechte dieselmotor

Berichtdoor aquanaut » 16 Sep 2019, 21:27

De 4.88 en 4.90 hebben geen last van losse bussen....
Deze motoren hebben verwisselbare voeringen in de volksmond heet dit "losse bussen" of "natte bussen"
De XD2 is een vergelijkbare motor met niet verwisselbare voeringen ofwel "vaste bussen" (wat onzin is want er zitten feitelijk geen bussen in deze motor)
Veel motoren, vooral oudere typen hebben losse bussen een logisch iets omdat service en vervangen "eenvoudig" is.
Bussen slijten, door de bewegingen van de zuiger enerzijds en de inwerking van koelwater aan de buitenzijde.
Het is dus logisch dat je deze kunt vervangen.
De XD2 en andere motoren met vaste voering zijn dus niet ontwikkeld vanwege "problemen" met losse voeringen.
Het is simpelweg goedkoper om met vaste voeringen te werken.
Daarbij is de levensduur dat deze voor autimotive geproduceerde moeten halen niet zo hoog meer zodat honen in plaats van vervangen voldiende jaren mee kan voor een gemiddelde levensduur.
De XD is dus niet beter als een XUD (4.88 4.90 6.90)
Waar de problemen ontstaan is met motoren met een te krap bemeten koelsysteem waardoor motoren warm lopen.
Ook gebrekkig onderhoud is 1 van de hoofd oorzaken van schade aan dit type motor.
Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat koelvloeistof voorzien is van een zg inhibitor die cavitatie in de koelvloeistof te voorkomen.
Vroeger werd dat gedaan door boorwater toe te voegen aan de koelvloeistof, tegenwoordig kan dit met moderne middelen.
Verzaken zal doorrotten van de voeringen veroorzaken.
Maar wasrom opzoek naar een motor en uiterlijke kenmerken.
Als je een boot op het oog hebt kun je toch kijken of vragen waar het over gaat, een foto hier postten kan een hoop verduidelijken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten