bas schreef:maar dan mijn wedervraag: Hoe lang blijft een motor nieuw? Kijk je naar draaiuren, kijk je naar leeftijd.
Geen van beide eigenlijk. Ik niet iig.
Een motor blijft ook niet nieuw, maar kan wel goed blijven. Dat begint met goed gebruik en goed onderhoud. En zolang dat onderhoud voor normale kosten te doen is en je niet elke vakantie meer gereedschap mee neemt dan "huisraad".... etc.
Dan heb je dingen die je in de gaten kunt houden zoals uitstoot, het vermogen dat de motor maakt, verbruik, lekkages, staat van slangen/appendages en ook het geluid van de motor.
Vooral het hoofdstuk "goed onderhoud" is er eentje. Ok, daar zitten leeftijd en draaiuren wel in voor de intervallen, maar er zijn dingen die je moet doen waarvan ik vrij zeker weet dat mensen het niet doen. Compressie meten na tig uur, diesel injectoren op sproeibeeld nakijken, en zelfs het volgens intervallen olie en filters vervangen gebeurt niet altijd. Net als olie in de kk vervangen etc. etc.
Kortom, echt goed onderhoud is bij velen vaak ondergeschikt, en dan gaat de levensduur van de motor wel echt achteruit....
En dat maakt meteen een leuke tip: als er een keurig logboek is van wat er aan een oude bootmotor is gebeurd... en er is gedaan wat hoort, en wat nodig is, dan is dat een plus!